Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Redd for å være seg selv?

Redd for å være seg selv?

Et debattinnlegg om ungdomskultur, f.eks. hvorfor ungdommen av og til sees på som pøbler, røykere osv.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.11.2006
Tema
Alder

Hvordan er det egentlig med ungdommen og ting som merkeklær, påstander om røffe og tøffe pøbelgjenger som drikker seg stupfulle hver fredag og lørdag?

 

Jeg vil først begynne med å si det samme som Anja i leserbrevet ”Ungdom nå til dags”: "Ikke skjær alle ungdommer over en kam". Jeg tror det er et sentralt nøkkelord (setning) i denne sammenhengen, for la oss nå si at en gruppe ungdommer lager bråk på Sotra, politiet får beskjed og tar affære, men disse ungdommene gir seg ikke med det og bråket gjentar seg flere ganger. Da tror jeg det er veldig lett for den politi ansvarlige å si at ”de ungdommene ute på Sotra, de er bare pøbler som er ute etter bråk” og dermed får gjerne ikke de andre ungdommene på Sotra den respekten og tilliten de fortjener.

 

Og med det kommer jeg inn på mitt neste synspunkt om dette med drikking, røyking og tagging etc.

 

Det er nemmelig ikke alle ungdommer som er slik (det håper jeg dere vet fra før) men det er en grunn til at de som er det, er det. Når barn og unge ikke får den respekten og tilliten de trenger, har de (tror jeg) lett for å utrykke seg på litt ”gale” måter som når ungdommen ikke får si det de mener kan det vel hende at de tagger det på en vegg i stedet eller finner ut at ”når ingen bryr seg kan vel jeg bare drite i alt” og jeg tror at dette er med på å dytte en del ungdom ”av linen”.

 

Men så har jo ikke alle ungdommer lik tanke gang og like synspunkter og med dette hinter jeg til merkeklærene og det med å få respekt av vennene sine gjennom klær og utsende. ”om de voksne ikke gir meg tillit og respekt, kan jeg vel få respekt av de andre rundt meg” har sikkert noen tenkt. Og da fyker vel bankkortet både hit og dit på kjøpesenteret for å skaffe seg ”det siste” og ”det hotteste” osv. Så det handler vel i bunn og grunn om å se individer og ikke grupper og om å forebyggen problemer før de inntreffer i stede for å rette opp i problemer, og med det mener jeg at vi ikke må gi ungdommer en unødvendig følelse av manglende respekt og misstillit.

 

Jeg sier ikke at dette er første gangen det blir tatt opp og jeg sier heller ikke at ingen har prøvd å gjøre noe med dette før men når det er så mye annet som skal gjøres for at et samfunn skal gå rundt er det klart at vi må ta litt av gangen så det er best at vi starter nå, mens vi kan.

 

Så hva kan vi gjøre med det? Det er jo noe som heter å ”levva livet” med det mener jeg at vi kan bruke alle pengene våre på det vi trenger, men det ville jo ikke holdt for fem flate øre. Så vi må tenke nytt og kreativt så engasjer deg min venn, over alt hvor det er mulig: i aviser (som jeg her gjør) i forumer på Internett, møter i forskjellige styrer, send inn brev osv. stå for det du mener!!!(!) Gi ungdommen muligheter!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil