Kirkeklokker

Rapport fra forsøk 2.206 "Kirkeklokker" i fysikk.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.11.12

Mål:

Hensikten med øvelsen er å finne ut om lydbølger beveger lettere i fast stoff enn i luft

 

Teoretisk bakgrunn:

Vi kan høre et tog lenge før det kommer ved å legge øret bak på skinnegangen. Ludwig van Beethoven fortsatte å komponere musikk ved å bruke spaserstokken til å ”høre” det han spilte på flygelet lenge etter han ble døv. Innen medisin brukes også stetoskop for å høre på hjertet. Hva er så grunnen til at man kan høre like godt gjennom fast stoff, som gjennom lufta?

 

<bilde>
Utstyrsliste:

Skje

Sytråd

 

Praktisk utførelse:

En spiseskje skal knyttes til en sytråd som er om lag 1 m. slik som på tegningen. Hold de to endene i hver hånd og sving skjeen mot bordkanten. Hva hører du? Deretter fører du de to trådene opp til hver øreåpning, presser med fingrene mot øreåpningene og svinger skjeen mot bordkanten igjen. Hva hører du nå?

 

Resultater:

Når man bare svinger skjeen mot bordkanten uten høres lyden helt normal ut, men når tråden er plassert mot øreåpningene, som et stetoskop, blir lyden straks mye høyere og lyden høres ut som kirkeklokker.

 

Vurderinger:

Forsøket gikk helt som det skulle, intet tull eller fjaseri. Fikk de resultatene som var forventet på forhånd.

 

Konklusjon:

Lydbølger beveger seg svært så mye lettere i fast stoff enn i luft. Grunnen til dette er at partiklene står mye tettere i fast stoff, og dermed har lydbølgene mye mer å ”bevege” på. Derfor høres lyden mye høyere ut når man plasserer tråden mot øreåpningene, enn når man ikke gjør det.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst