Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kina

Kina

Fakta om Kina og presentasjon av noen severdige kinesiske byer.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Nynorsk
Lastet opp
02.11.2006


Hei nå skal du få lære litt om Kina og sånt...

-du skal få lære litt om severdigheter

-folketall

-fakta

-og mat og kultur

 

<bilde>

 

I Kina møter du en helt ny verden - en verden med urgammel historie, en fascinerende kultur og et land hvis innbyggere er varme, gjestfrie og nysgjerrige. Kina er et fantastisk land med en rik kulturarv og unike naturområder. storbyene Beijing og Shanghai, begge ideelle reisemål for klassiske severdigheter og unik shopping.

 

Areal og innbyggertall

Kina er verdens nest største land, med et areal på 9.571.000 km2. Antall innbyggere er ca. 1,3 milliarder.

 

Språk

Det snakkes mange forskjellige dialekter i Kina, hvorav den vanligste er mandarin. Flere og flere kinesere behersker også engelsk. På hoteller og restauranter snakker en stor del av personalet engelsk.


 

Valuta

CNY = kinesiske yuan. 100 NOK= ca. 126 CNY (juni -06).

 

Beijing

Kinas hovedstad Beijing er en unik opplevelse. Byen er et sentralt knutepunkt for trafikk innen Kina, og kan presentere en helt unik kulturhistorie. Her kan du bli med på en reise til Den himmelske freds plass, Mao-mausoleet, Den forbudte by, Sommerpalasset og Den kinesiske mur. Alt er godt tilrettelagt for den stadig økende turismen som inntar Kina, og alt er verdt å få med seg. Beijing er en imponerende by. Her myldrer bokstavelig talt av mennesker på dagtid. Men om natten er alle borte.

 

Shanghai

Shanghai har utviklet seg til å bli en moderne og spennende by. Beliggende på østkysten av Kina, er den fortsatt den viktigste havnebyen i landet. Byen er et viktig asiatisk mote-sentrum, og Shanghai huser Kinas eneste aksjebørs. I Shanghai finnes også det høyeste byggverket i Asia; Oriental Pearl, TV-tårnet i Shanghai. Du burde besøke Chinatown, som sjelden bærer sitt navn mer med rette.

                      

<bilde>
 

 

Xi’an

Xi'an er en stor by, beliggende midt i det mektige Kina. Hit drar tusener av turister hvert år for å få med seg et besøk i de imponerende historiske musèene, som kan presentere mer enn 4000 år med historie fra sivilisasjonens vugge. Hit drar man også for å få med seg et besøk i de fantastiske utgravingene av terrakottafigurer som står høyt opp på listen over verdensarvminner fra UNESCO.

 

Kunming

Kunming er en relativt uoppdaget perle i folkerepublikken Kina. Byen ligger i Syd, ikke veldig langt unna Guilin og Hong Kong. Kineserne kaller Kunming for "Vårens by", fordi det som regel alltid er vårstemning i Kunming. Klimaet skaper en kontinuerlig blomstring, og det gir en spesiell opplevelse for dem som besøker byen. Kunming er omgitt av naturperler.

 

Guilin

Guilin ligger midt i det vakreste kinesiske innlandet. Med Li-floden rennende gjennom byen, har du et unik scenario når du legger ut på en av de mange guidede cruise-opplevelsene på elven. Her opplever du fjellformasjoner og vakre, billedskjønne omgivelser du ikke finner andre steder. Kontrastene er meget store, og det er et stort sprang fra landsbyene rundt Guilin til storbyopplevelsene ellers i Kina.

 

Geografi

Kina grenser til 11 land i tillegg til Gulehavet, Sørkinahavet og Østkinahavet. Store deler av Kina er dekket av leire ("Den gule jord".) Sør-Kina er fruktbart med store vassdrag, men er også fylt av foldefjell med topper opp til 5000 meter. I vest er det store kullforekomster, og i øst et fruktbart lavland.

 

Klima

På grunn av sitt veldige areal har Kina hele 4 klimasoner. Kalde vinder fra Sibir om vinteren, gjør vinteren sur og kald i nord. Sør-Kina er preget av monsun vinden om sommeren og gjør at temperaturen kan komme opp til 40°. Subtropisk lengst i sør.

 

Litt historie

Kina er en av verdens eldste sivilisasjoner. Landet utviklet kulturell og sosial homogeniet flere tusen år før resten av den moderne verden ble foret. Selv om nasjonen gjennom tidene har bestått av flere kongedømmer, kan utviklingen av den kinesiske sivilisasjonen spores mer enn 5000 år tilbale i tid. Navnet Kina kommer av Qin, etter Qin-dynastiet, som samlet landet til et keiserrike ca 200 år f.Kr. I dag er Kina verdens folkerikeste stat, og verdens 3. største i flateinnhold.

 

Kinesiske mur

Den kinesiske mur er muligens verdens mest kjente byggverk på linje med pyramidene i Egypt. Muren er noe vi har hørt fra tidlige barndomsår og det påstås at det er det eneste byggverket som kan sees fra månen. Den kinesiske mur ble begynt bygd i år 500-600 f.Kr. pga stridføring, og den ble da kun bygd opp på strategiske plasser bit for bit. Først i år 220 f.Kr. ble det til en sammenhengende mur. Selv i dag blir det stadig oppdaget "nye" biter av den opprinnelige muren. Dette blir gravd frem og restaurert til sitt opprinnelige utseende. Murens lengde pr i dag er over 7000 km.

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil