George Michael

Om musikeren George Michael.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.07.07
Tema
Pop

George Michael er en stor musiker. Hans egentlige navn som han ble født med er Georgius Kyriacos Panayiotou. 25 juni 1963 ble han født av en gresk far og en engelst mor i Nord London. Han ble ”berørt” av musikken som en liten gutt, da moren var vill etter Queen og The Supremes. Med en gang han hørte dem så begynte han å spille musikk. Han begynte med sin klassekamerat Andrew Ridgeley å skrive sanger.I 1981 hadde de fått samlet sammen et band som het

 

”Executive”. Den første sangen som kom ut het ”Enjoy what you do” og rett etter kom ”young guns”, de ble til et stort sukess og kom på førsteplass på topp 10 samme uken de sangene kom ut. Etter en liten stund ga de ut sitt første album sammen som heter ”Fantastic” (1983). Det ble kåret til album nr.1 i USA. Etter på kom enda et album kalt ”Make it big”. Og etter tre uker kom den på topp også. Den solgte fem millioner copier i bare USA. Men den aller største suksessen de oppnådde var sangen ”Wake me up before you go-go” den gikk dobbel platinum. Den vant en Grammy for ”best pop vocal performance by a duo group”. Det ble senere mange store suksesser av ”Excutive”. Senere fant George ut at han ville begynne solo. Flere av fansen forsvant, fordi de trodde dette var slutt, men da ga han ut to solo sanger ”I want your sex” og ”faith” vendte fansen sterkt tilbake.

 

George Michael vant en MTV pris for sin beste sang i 1993 ”Faith” han sloss for den prisen med noen som Michael Jackson, Celine Dion og Elton John. Etter ”Faith” kom ”To funky” som ikke var så suksess i USA, men en svær hit i europa, spesielt England som hadde den sangen nummer 1. en lang stund. 1993 døde også Freddy Mercery som var sangeren i queen av HIV og aids. Da ville George spille en konsert for han i ”The world aids day” der spilte han en sang som Freddy skrev, som han likte veldig godt. Den sangen heter ”Sombody to love”. I 1997 hadde George en liten episode hvor han var homoseksuel. Han og Kenny Gross hadde en liten ”afære” sammen, og paparatsier tok bilder at de kysset. Når disse bildene kom på trykk, mistet George mange fans. Men denne lille episoden gikk fort over. I 1994 skrev han en sang som han er veldig kjent for. Han ble tatt av politiet for å ha hatt samleie på et offentlig. Da ble han rasende og skrev sangen ”Outside” som handler litt om dette temaet. Det han ble tatt for igjen, er at han endte musikkvideon sin med at to politimenn klinte litt, men filmen ble ikke sensurert. I 98 hadde han fått en dame i sengs og fått barn. Han sier at etter han fikk vite dette, har han fått et stort ansvar og er ikke lenger en skikkelig rundbrenner.

 

Han er ikke gift eller sammen med denne damen, men han er venner med henne og barnet for at han skal vokse opp med en far i livet.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst