"Odel" av Anne Karin Elstad

Rapport om boka "Odel" av Elstad.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.10.12
Tema
Odel

Jeg har lese en bok som heter Odel. Den er skrevet av Anne Karin Elstad. Boka kom ut i ?. Odel er den 13. boka til Anne Karin Elstad.

 

Boken er en fritt stående roman. I boka føler vi ei jente fra en gård som heter Lande, like ved Sandefjord gjennom livet. Vi føler Lande gjennom to generasjoner. Tori som er hovedperson i boka, og hennes liv. Vi får oppleve hennes barndom, ungdomstid, voksentid og pensjonist tilværelse.

 

Tori er ei bestemt jente som vet hva hun vil med livet sitt, og hun vet å stå på, for å få det som hun vil. Fra hun var bitte liten, viste hun at familie gården Lande en dag skulle bli hennes. Hun viste at hun var odelsjente noe hun var stolt av, dette irriterte en del rundt henne. Da hun var ferdig grønnruss startet hun som en av tre jenter på landbruksskolen på Ås. Det var et tøft år med mye fysisk slit, men gutter og jenter ble behandlet likt. Da hun var ferdig med det ene året var hun hjemme og hjalp til på gården og traff sitt livs kjærlighet.

 

Halldor er en mørk gutt med skikkelig bråsine. Da han først blir sur er det bare å rømme veien. Han har vokst opp hos besteforeldrene sine som han er veldig glad i. Han ser på dem som sin mor og far, men sannheten er at han har en ordentlig mamma og pappa. Mammaen hans er ei jåledame som bor inne i Oslo, mens faren hans sier morn er død. Han kom fra Island og døde da en båt gikk ned sa moren. Halldor ser på sin egen mor som heter Astrid, på som ei dame ei tynn liten dame som kommer på besøk noen ganger i året da som oftest med gaver med til Han. Halldor har hatt en fin og trygg oppvekst hos besteforeldrene sine. De har gitt han det har trengte av omsorg og kjærlighet. Da han var 17 år reiste han ut på sjøen. Eller et på sjøen går han på landbruksskolen, blir avløser og noen år senere finner han sin store kjærlighet Tori Lande.

 

Da Tori og Halldor skal gifte seg blir det litt hastverk. Tori en nemmelig gravid og magen vokser fort. Tori og Halldor finner tonen og blir etterværet en liten familie. Foreldrene til Tori ser på Halldor som en som har kommer å tatt velse jenta demmes, så de kommer ikke noe godt overens.

 

Jeg vil anbefale boken. Jeg syns den var inntresant og jeg lærte litt om hvordan livet på en gård er og hvordan det var å leve for 50 år siden.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst