Wolfgang Amadeus Mozart

Punkter om Mozart. Ble brukt til muntlig framføring i musikk.

Karakter: 5-

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.10.11

* Født 27. januar 1576

* Han ble født som sønn av Leopold Mozart og Anna Maria Mozart i Salzburg, i Østerrike.

* Han er en østerriksk komponist fra den klassesistiske perioden.

* Mozart er regnet som en av de største komponister i verdenshistorien, om ikke den største.

*  Han var et vidunderbarn fra en musikalsk familie.

* Faren hans var en velkjent fiolinlærer og komponist, men han var også en streng far som utnytter Mozart ved å vise han fram som vidunderbarn ved Europas hoff.

* En gang Mozart ble syk, uttrykte faren mer bekymring over tak av inntekt enn om tap av Mozart.

* Søsteren hans, Maria Anna, var en talentfull pianist og spilte ofte sammen med Mozart på deres fars turneer.

* Mozart begynte å komponere i en alder av fem år.

* Han skrev en del pianostykker, spesielt duetter så han kunne spille sammen med søsteren.

* Som ung reiste Mozart mye. Foreldrene hans tok han med, og han reiste mye rundt om i Europa.

* I 1781 slo han seg ned Wien

* Og 4. august 1982 giftet han seg med Constanze Weber mot sin fars vilje.

* Mozart og Constanze fikk seks barn, men bare to av dem vokste opp.

* 5. desember 1791 døde Mozart av noe som antas og være kvikksølvforgitning under behandling av syfilis.

* Mozart etterlot seg store mengder kammermusikk og orkestral musikk, og en rekke operaer som regnes for å være noen av de beste som noen gang er skrevet, særlig Figaros Bryllup, Don Giovanni og Tryllefløyten.

* Mange vil si at Mozart storhet som komponist kommer av hans musikks skjønnhet, indelighet, uttrykksfulle og emosjonelle finurlighet, unike fantasi og storarthet.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst