Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Motown

Motown

Tar for seg generelle fakta om Motown.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.09.2006
Tema
Blues

Motown ble grunnlagt i 1959 og mannen som grunnla Motown var Berry Gordy, Jr. Den musikksjangeren som ble spilt her var R & B/ Soul, Pop Musikk og Hip hop, men det meste av de tidligste hittene var basert på blues.

 

Motowns hovedkvarter ble døpt ”Hitsville USA”. Selve navnet Motown var et produkt av de store forandringene som skjedde i USA etter 2 verdenskrig. Svarte fra de rasistiske sørstatene dro til storbyene i nord for å jobbe i industrien. Bilfabrikkene i Detroit var ende – sted for mange. Motown sangene handlet som oftest om kjærlighet og alle mulige måter at vi finner og mister den på. De ble senere satt til en fengende beat og drivende rytme.

 

Soul – musikken, som Motown var den mest kjente og mest kommersielle eksponenten av, gjenspeilte en virkelighet der livsbetingelsene for hvite og svarte var mer lik, i alle fall i arbeidsklassen, samtidig som den uttrykte drømmene deres om et finere liv.

 

En stund etter å ha startet opp utenfor Detroit ble Motown Records et kjent varemerke rundt omkring i USA. Det ble ikke bare kjent i USA men også rundt omkring ellers i verden.

 

Mellom 1960 og 1970 ga Motown ut 537 singler hvorav to tredjedeler var hitter – ingen plateselskap kan vise til noe liknende – og etter 1963 var selskapets eneste reelle konkurrent The Beatles i Amerika. Motown spilte en viktig rolle i intergreringen av populær musikk som det første platestudioet eid av Afrikanske - amerikanere og som slo igjennom med full suksess og hadde en utbredt varende virkning på musikkindustrien.

 

På 1960 tallet var Motown og dets soulbaserte musikk noe som kom til å bli veldig populært og senere kjent som ”The Motown sound”, en stil med soul musikk med særegne kjennetegn, inkludert bruken av tambourine langs med trommer og bassinstrumenter.

 

En særegen melodisk akkordoppbygging, med ”call and response” - synge stil som opprinnelig kommer fra evangelisk musikk.

 

Motown forlot Detroit til fordel for Los Angeles i 1972 og forble et selvstendig firma til 1988 da Gordy solgte firmaet til MCA. Den dag idag ligger hovedkvarteret i New York. Motown Records er i dag til hjelp for Universal Motown Records Group.

 

Her er noen av albumene som ble gitt ut av Motown:

1961 – “Hi, We`re The Miracles”  – The Miracles

1964 – “Where Did Our Love go” – The Supremes

1969 – “Cloud Nine“                    – The Temtptations

1971 – “What`s Going On”          – Marvin Gaye

1973 – “Innervisions”                   – Stevie Wonder

1973 – “Let`s Get It On”              – Marvin Gaye

1976 – “Songs In The Key Of Life” – Stevie Wonder

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil