Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fellingsreaksjoner, 2KJ

Fellingsreaksjoner, 2KJ

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.06.2000


4.2 Fellingsreaksjoner

Ø  Hensikt: Hvilke løsninger danner felling ved sammenblanding, fellingens egenskaper og formelenhet.

  • Utstyr: Løsninger; BaCl  (aq), AgNO  (aq), Na CO  (aq), Na SO  (aq),                          NaCl  (aq), FeCl  (aq), CuSO  (aq), NH Cl(aq).

     

                Reaksjonsbrett eller mikroplate.

     

                Dråpetellere

  • Fremgangsmåte og observasjoner:

     

    -Blandet 3-5 dråper av ulike saltløsninger på et reaksjonsbrett slik det framgår av tabellen.

     

    -Observerte om det ble utfelt et bunnfall, bunnfallets farge og hvilke ioner som ble blandet sammen.

     

    -Brukte løselighetstabellen i grunnboka til å avgjøre hvilke ioner som gikk sammen til et bunnfall.

     

    -Skrev netto ionelikning og bunnfallets navn.

  • Resultat:

     

    Salter

     

    (i løsninger som blandes)

    Felling

    Fellingens farge

    Ioner som blandes

    Netto ionelikning for fellingsreaksjonen

    Navn på evt. bunnfall

     

    Sølvnitrat + natriumklorid

    Ja

    Hvit

     

    Ag  , NO  ,

     

    Na   , Cl

    Ag   (aq) + Cl   (aq)

    à AgCl(s)

    Sølvklorid

     

    Natriumsulfat + bariumklorid

    Ja

    Hvit

     

    Na   , SO

     

    Ba   , Cl

    Ba   (aq)+ SO   (aq)  

     

               à BaSO (s)

     

    Bariumsulfat

     

    Natriumklorid + Sølvnitrat

    Ja

    Hvit

     

    Na   , Cl

     

    Ag   , NO

     

     

     

    Jern(III)kolrid + sølvnitrat

    Ja

    Gul

     

    Fe    , Cl

     

    Ag   , NO

    Ag   (aq) + Cl   (aq)

    à AgCl (s)

    Sølvklorid

     

    Bariumklorid + sølvnitrat

    Ja

    Hvit

     

    Ba    , Cl

     

    Ag   , NO

     

     

     

    Natriumsulfat + ammoniumklorid

    Nei

    Blank

     

    Na    , SO

     

    NH   , Cl

     --------------

    ----------

     

    Kobber(II)sulfat + natriumkarbonat

     

        Nei

    Blank

     

    Cu    , SO

     

    Na    , CO

     --------------

    ----------

     

    Kobber(II)sulfat + sølvnitrat

    Tja

    Blålig

     

    Cu    , SO

     

    Ag    , NO

                                      2Ag   (aq) + SO   (aq)

     

    Sølvsulfat

     

    Sølvnitrat + natriumsulfat

     

       Tja

     

        Blålig

     

    Ag    , NO

     

    Na    , SO

     

            à Ag  SO    (s)

     

    b) Dette ser vi stemmer veldig godt med løselighetstabellen. De ionene som danner uløselige salter er det bunnfallet som felles ut. Ag  (SO ) (s) er tungtløselig og er grunnen til at det tok veldig lang tid før vi kunne observere at det fantes et bunnfall. (Derfor står det tja i tabellen på det nest siste forsøket, med kobbersulfat og sølvnitrat)

  • Anvendelser og sammenhenger:

     

    c) I er renseanlegg for avløpsvann er det vanskelig å fjerne nitrater. Dette har sammenheng med at ioneforbindelser mednitrater er lett løselige salter og vil da bli løst opp i vannet før de kunne ha blitt fanget opp i rensesystemet (”sila”) 

     

    d) Har ikke undersøkt men kanskje de tilsetter karbonat slik at de kan danne fellinger med andre oppløste ioner slik at de kan fanges opp av systemet. Karbonat danner mange uløselige ioneforbindelser.

  •   Konklusjon:  Ut fra dette forsøket ser vi at det er de stoffene som danner uløselige ioneforbindelser som danner fellinger ved sammenblanding og de som danner løselige forbindelser forblir i ionetilstand. Fargen på bunnfallet er som oftest hvit men kan være både gul og blå m.m.

  • Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil