Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Redoksreaksjoner – metallenes elektrokjemiske spenningsrekke

Redoksreaksjoner – metallenes elektrokjemiske spenningsrekke

Nokså omfattende 2KJ-prosjekt.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.09.2006


Utstyrsliste:

  • Reagensglass
  • Sandpapir, fint
  • Vernebriller
  • 0,1 M sinknitratløsning, Zn(NO3)2
  • 0,1 M blynitratløsning, Pb(NO3) 2
  • 0,1 M kobbernitratløsning, Cu(NO3) 2
  • 0,1 M sølvnitratløsning, AgNO3
  • Sinkbiter
  • Blystrimler
  • Kobberstifter
  • Sølvtråd

Fremgangsmåte og observasjoner:

1) Vi helte sinknitratløsningen i fire av reagensglassene slik at de ble omtrent ¼ fulle av løsningen. Vi merket disse fire reagensglassene med 1a, 1b, 1c og 1d. Vi gjorde det samme med blynitratløsningen og merket glassene med 2a, 2b, 2c og 2d. Vi gjentok prosessen og helte kobbernitratløsning i fire nye reagensglass og merket dem 3a, 3b, 3c og 3d. Til slutt gjorde vi det samme med sølvnitratløsningen og merket de nye reagensglassene med 4a, 4b, 4c og 4d.

2) Vi hentet sinkbitene og pusset dem med sandpapir for å fjerne oksidlaget. Vi la en sinkbit i hvert av reagensglassene 1a, 2a, 3a og 4a. Vi pusset så blystrimlene med sandpapir og la dem i reagensglassene 1b, 2b, 3b og 4b. Vi pusset også kobberet, og la det i reagensglassene 1c, 2c, 3c og 4c. Sølvtrådene, som hang fast i plaststifter, hadde vi bare to av, slik at vi måtte bruke de to i forskjellige reagensrør (vel og merke etter rensing).


3) Vi undersøkte resultatene og noterte dem i en tabell.

 

Resultater og spørsmål:

3) Oversikt over observerte resultater:

Metallion/ Løsning

Metall (som puttes i løsningen)

Sink (Zn)

Bly (Pb)

Kobber (Cu)

Sølv (Ag)

Zn2+

1a,0

1b,0

1c,0

1d,0

Pb2+

2a,+

2b,0

2c,0

2d,0

Cu2+

3a,+

3b,+

3c,0

3d,0

Ag+

4a,+

4b,+

4c,+

4d,0

0 ved ingen forandring(reaksjon)

+ ved forandring(reaksjon)

 

4) Følgende ionereaksjoner fant sted:

 

Reduksjonsmiddel: Sink (Zn): Elektronoverganger:

Zn + Pb2+ --> Zn2+ + Pb   (Zn --> Zn2+ + 2e-) (Pb2+ + 2e- --> Pb)

Zn + Cu2+ --> Zn2+ + Cu   (Zn --> Zn2+ + 2e-) (Cu2+ + 2e- --> Cu)

Zn + Ag+ --> Zn2+  + Ag   (Zn --> Zn2+ + 2e-) (Ag+ + e- --> Ag)

 

Reduksjonsmiddel: Bly (Pb):

Pb + Cu2+ --> Pb2+ + Cu   (Pb --> Pb2+ + 2e-) (Cu2+ + 2e- --> Cu)

Pb + Ag+ --> Pb2+ + Ag   (Pb --> Pb2+ + 2e-) (Ag+ + e- --> Ag)

 

Reduksjonsmiddel: Kobber (Cu):

Cu + Ag+ --> Cu2+ + Ag   (Cu --> Cu2+ + 2e-) (Ag+ + e- --> Ag)

 

5) Konklusjon:

Sink (Zn) reagerer i tre av tilfellene, bly (Pb) i to, kobber (Cu) i ett, og sølv (Ag) i null av tilfellene. Ut i fra dette kan man sette opp en rekkefølge stoffenes reaksjonsevne. Her står det mest reaktive metallet øverst:

1. Sink (Zn)

2. Bly (Pb)

3. Kobber (Cu)

4. Sølv (Ag)

 

Denne rekka stemmer overens med spenningsrekka (s. 183 i 2kj ”kjemien stemmer”.)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil