Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Påvisning av ioner i ukjente salter

Påvisning av ioner i ukjente salter

3KJ-forsøk.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.09.2006

Utstyr:

- Gassbrennere

- Mikroplater/porselensskåler

- 6M HCl

- Destillert vann

- Konsentrert H2SO4

- Konsentrert HNO3

- Reagenssett i stativ

- Spatel

- Glasstav

- K3[Fe(CN)6]

- K4{Fe(CN)6]

- Ukjent stoff(Prøve 1)

 

Fremgangsmåte og observasjoner:

Vi gjennomførte analysen av stoffet slik som det er beskrevet i aktivitetsboka. Vi brukte tabeller fra aktivitetsboka(s. 86-87) der det står hvilke reaksjoner som påviser hvilke stoff ved blanding av prøven og reagensen.

 

Resultater og spørsmål:

a)

Anioner

Påvisningsreaksjoner

Tilsatt stoff/reaksjon

Cu(2+)

1

Flammeprøve. Tydelig blågrønn flamme.

 

2

Tydelig blå farge ved tilsatt 5 M NH3. Vannløselig.

Ba(2+)

1

Flammeprøve. Svakt gulgrønn flamme.

 

2

Hvitt bunnfall ved tilsatt 3M H2SO4(dvs. enten Ba eller Pb)

 

3

Ingen reaksjon ved tilsatt KSCN. Altså ikke Pb, men Ba.

 

 

 

Kationer

Påvisningsreaksjoner

 

Cl(-)

1

Noen dråper HNO3 + 1 dråpe AgNO3 ga hvitt, klumpete bunnfall.

NO3(-)

1

Jernsulfat + konsentrert svovelsyre ga brun farge.

 

Vi påviste altså kobber, barium, klor og nitrat i stoffet vårt. Alle de utførte påvisningsreaksjonene står i detalj i studieboka under kjemisk analyse.

 

b) Konklusjonene våre viste seg å være riktige. I begynnelsen påviste vi også noe jern, men det var fordi vi i starten brukte en spatel til å røre i stoffet med.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil