Søk i stiler
 

Egentrening i innebandy


Et eksempel på en øktplan i innebandy.
Sjanger:RapportLastet opp:16.08.2006
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Trening
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook


 

 

Time/øktplan for: 

Klasse:

 

 

Hva (skal du gjøre) Tid Hvordan (skal du gjøre det, - øvelser, belastning/intensitet, organisering) Hvorfor (gjør du det, - hva er hensikten)
Oppvarming: 10 min Vi varmer opp ved å sykle på sykkelrommet. Vi starter med rolig sykling, men øker tempoet etter 2 minutters tid. Belastninger bestemmes av hver enkelt. Vi sykler 2 min sittende, 1 min stående, 2 min sittende igjen, med 1 min stående sykling, de 2 siste minuttene sykler vi i et roligere tempo igjen. Vi varmer opp på denne måten for å varme opp spesielt benmuskelaturen for å forberde den på videre arbeid. Vi kjører en litt tøff oppvarming for å forbedre utholdenheten, som er viktg i en sport som innebandy. Vi varmer opp for å forebygge treningsskader og for å forberde oss til innebandy.
Hoveddel: 40 min

Vi starter med noen treningsøvelser for pasninger, mottak og dribling på 10min.

Vi samspiller to og to med korte og lange, løse og harde pasninger. Vi øver på å stoppe ballen for så å skyte den, stoppe den på en side og skyte den fra den andre siden av køllen. Deretter øver vi på å vippe ballen til hverandre.

 

Ettersom at vi er 15 jenter som har valgt innebandy, blir lagene på 6 og 6 med 2 og 1 innbytter på hvert av lagene( dette forutsatt av at ingen er fraværende). De som ikke spiller gjør utholdenhetøvelser ved å jogge eller valgfri styrketrening. Vi spiller i 30 min, med kontinuelig rullering av spillere, både på banen og av innbyttere, slik at alle får prøvd seg på de forskjellige delene av banen.

For å være en god innebandyspiller, må du blandt annet ha god teknikk, så vi øver på grunnleggende teknikk, for først og fremst å få alle til å klare dette.

 

Vi spiller kamper for å bli generelt bedre i innebandy, samtidig som vi forbedrer utholdenheten, hurtigheten, teknikken og ikke minst spilleforståelsen. Vi lærer også å ta ansvar, skape samarbeid og samhold.

Uttøyning: 10 min

Ankelstrekkerne: Vi står inntil en vegg med den ene foten bøyd mot veggen. Så bytter vi side.

Knestrekkerne: Vi står på et bein og bøyer kneet, samtidig som vi holder foten.
Knebøyerne: Vi bøyer et bein og strekker det andre framover med strakt kne. Samtidig bøyer vi fram hofteleddet med rett rygg.

Hofteleddsstrekkerne: Vi ligger på ryggen med ett bøyd bein. Vi strekker det andre beinet rett opp. Deretter holder vi bak låret og trekker det ene beinet inn mot kroppen.

Hofteleddsbøyerne: Vi tar et langt steg fram og bøyer det forreste kneet og strekker det andre beinet bakover. Samtidig skyver vi det bakreste låret og hofta fram.

Armstrekkerne: Vi plasserer den ene hånda mellom skulderbladene bak på ryggen, og bruker den andre hånda til å presse albuen nedover og bakover, slik at hånda føres nedover ryggen.

Utoverførerne i armen: Vi holder skuldrene lave og tar tak i overarmen og trekker den foran kroppen mens vi holder igjen i skulderen.

Vi tøyer ut for a bedre restitusjon gjennom økt blodsirkulasjon og for å opprettholde musklenes utgangslengde.

Uten uttøyning vil musklene bli kalde og trekke seg i sammen, og man blir stiv og støl.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Anonym
30.10.2009 09:12

Bra!
5
anbefalinger
Likte dette ganske godt  Smile :-\) redda gym timen min  Razz :-P

thomas
27.01.2011 10:51

Bra!
1
anbefalinger
synes ikke det var så veldig bra, hvilken karakter fikk du?


08.03.2011 17:20

Bra!
1
anbefalinger
utgangslengden til en muskel er den posisjonen muskelen er sterkest. du kan ikke forandre noe særlig på det med å tøye!

SANDI
06.04.2011 18:37

Bra!
1
anbefalinger
synes det var ok du fortjente likevel en 4 ikke mer enn det


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.016 sec - 1 pageviews