Søk i stiler
 

Egentrening i innebandy


Et eksempel på en øktplan i innebandy.
Sjanger:RapportLastet opp:16.08.2006
Språkform:BokmålForfatter:Anonym
Tema:Trening
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook


 

 

Time/øktplan for: 

Klasse:

 

 

Hva (skal du gjøre) Tid Hvordan (skal du gjøre det, - øvelser, belastning/intensitet, organisering) Hvorfor (gjør du det, - hva er hensikten)
Oppvarming: 10 min Vi varmer opp ved å sykle på sykkelrommet. Vi starter med rolig sykling, men øker tempoet etter 2 minutters tid. Belastninger bestemmes av hver enkelt. Vi sykler 2 min sittende, 1 min stående, 2 min sittende igjen, med 1 min stående sykling, de 2 siste minuttene sykler vi i et roligere tempo igjen. Vi varmer opp på denne måten for å varme opp spesielt benmuskelaturen for å forberde den på videre arbeid. Vi kjører en litt tøff oppvarming for å forbedre utholdenheten, som er viktg i en sport som innebandy. Vi varmer opp for å forebygge treningsskader og for å forberde oss til innebandy.
Hoveddel: 40 min

Vi starter med noen treningsøvelser for pasninger, mottak og dribling på 10min.

Vi samspiller to og to med korte og lange, løse og harde pasninger. Vi øver på å stoppe ballen for så å skyte den, stoppe den på en side og skyte den fra den andre siden av køllen. Deretter øver vi på å vippe ballen til hverandre.

 

Ettersom at vi er 15 jenter som har valgt innebandy, blir lagene på 6 og 6 med 2 og 1 innbytter på hvert av lagene( dette forutsatt av at ingen er fraværende). De som ikke spiller gjør utholdenhetøvelser ved å jogge eller valgfri styrketrening. Vi spiller i 30 min, med kontinuelig rullering av spillere, både på banen og av innbyttere, slik at alle får prøvd seg på de forskjellige delene av banen.

For å være en god innebandyspiller, må du blandt annet ha god teknikk, så vi øver på grunnleggende teknikk, for først og fremst å få alle til å klare dette.

 

Vi spiller kamper for å bli generelt bedre i innebandy, samtidig som vi forbedrer utholdenheten, hurtigheten, teknikken og ikke minst spilleforståelsen. Vi lærer også å ta ansvar, skape samarbeid og samhold.

Uttøyning: 10 min

Ankelstrekkerne: Vi står inntil en vegg med den ene foten bøyd mot veggen. Så bytter vi side.

Knestrekkerne: Vi står på et bein og bøyer kneet, samtidig som vi holder foten.
Knebøyerne: Vi bøyer et bein og strekker det andre framover med strakt kne. Samtidig bøyer vi fram hofteleddet med rett rygg.

Hofteleddsstrekkerne: Vi ligger på ryggen med ett bøyd bein. Vi strekker det andre beinet rett opp. Deretter holder vi bak låret og trekker det ene beinet inn mot kroppen.

Hofteleddsbøyerne: Vi tar et langt steg fram og bøyer det forreste kneet og strekker det andre beinet bakover. Samtidig skyver vi det bakreste låret og hofta fram.

Armstrekkerne: Vi plasserer den ene hånda mellom skulderbladene bak på ryggen, og bruker den andre hånda til å presse albuen nedover og bakover, slik at hånda føres nedover ryggen.

Utoverførerne i armen: Vi holder skuldrene lave og tar tak i overarmen og trekker den foran kroppen mens vi holder igjen i skulderen.

Vi tøyer ut for a bedre restitusjon gjennom økt blodsirkulasjon og for å opprettholde musklenes utgangslengde.

Uten uttøyning vil musklene bli kalde og trekke seg i sammen, og man blir stiv og støl.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Anonym
30.10.2009 09:12

Bra!
5
anbefalinger
Likte dette ganske godt  Smile :-\) redda gym timen min  Razz :-P

thomas
27.01.2011 10:51

Bra!
1
anbefalinger
synes ikke det var så veldig bra, hvilken karakter fikk du?


08.03.2011 17:20

Bra!
1
anbefalinger
utgangslengden til en muskel er den posisjonen muskelen er sterkest. du kan ikke forandre noe særlig på det med å tøye!

SANDI
06.04.2011 18:37

Bra!
1
anbefalinger
synes det var ok du fortjente likevel en 4 ikke mer enn det

lol
18.09.2018 01:26

Bra!
0
anbefalinger
det var bra jobb, jeg anbefale deg 5

Yung Klaebo
25.02.2019 12:49

Bra!
0
anbefalinger
Anbefaler å få med litt flere fag-begreper og på hvorfor delen ville jeg skrevet at man varmer opp på denne måten for å aktivere de store muskelgruppene som brukes i innebandy slik som quadriceps maximus, så må du ikke glemme at armer brukes mest i innebandy, så ville nok hatt med ett par oppvarmingsøvelser til det

Ligma
25.02.2019 12:52

Bra!
0
anbefalinger
Hvorfor? = - For å øke kroppstemperaturen til 38-39 grader (celsius), noe som gjør at blodet og vevsvæske flyter lettere
- forebygger skader og øker både den fysiske og den psykiske prestasjonsevnen


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.017 sec - 1 pageviews