Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hare Krishna i Norge og Norden

Hare Krishna i Norge og Norden

Kort om Hare Krishna-bevegelsen.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.08.2006
Tema
Buddhisme

Hare Krishna startet i Norden ved at en gruppe svensker ble belært av Shrila Shridhara Maharaja. Flere av disse ble senere hans disipler. Noen av disse oversatte og ga ut tekster fra ham og andre så kalte gudshengivne forfattere. Også i Norge har man drevet med oversettelser av hinduismens hellige skrifter, og i løpet av den tiden ISKCON har eksistert er det distribuert 1,5 millioner bøker, de fleste på norsk eller dansk.

 

Organisasjonen har derimot aldri hatt mange medlemmer. For 10 år siden var det ca 1000 medlemmer av ISKCON i Norge, mens det i dag er om lag 3000. Men betydningen av denne religionen for Norden består ikke først og fremst i medlemmenes antall, men i at organisasjonen gir ansikt til en spesiell form for vestlig hinduisme. Dette gjør at aviser og ukeblader skriver reportasjer om denne formen for alternativ livssyn og religion nå og da.

 

I Norge har Krishna-bevegelsen sitt sentrum i Oslo. Tempelet deres befinner seg i en fornem villa der, kalt Elsero. Dette er åpent for allmennheten en gang i uken, og da kommer det gjerne omkring hundre mennesker. Det tas også imot skoleklasser eller andre grupper og holdes foredrag om hindusime og ISKCON på videregående skoler.

 

I tillegg til dette og bøkene, har ISKCON kontakt med omverdenen på flere måter. I Oslo har de drevet vegetarrestauranten ”Krishna cousine” på Majorstua siden 1992, som vi hadde sjanse til å spise på da vi var på ekskursjon før jul. De har også konsesjon på å drive nærradioen Radio Krishna. Bevegelsen driver til og med et forlag kalt Vedisk distrubisjon.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil