Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Paulus

Paulus

Fagartikkel om misjonæren Paulus.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.06.2006
Tema
Kristendom

Han var en mann som brant for det han trodde på, han dro ut på tre lange misjonsreiser og skrev flere brev. Han fikk en åpenbaring fra Jesus, men hvem var denne Paulus, mannen som gikk fra å være en som forfulgte kristne til å bli den første kristne misjonæren?

 

Paulus ble født inn i en jødisk familie og arvet farens romerske borgerrett. Paulus fikk to navn, Saul og Paulus. Han var en ivrig forfølger av de kristne og var på en reise til Damaskus da han endret sitt syn på de kristne. Han hadde fått lov til å ta med seg alle de kristne i Damaskus, men på veien dit hendte det noe merkelig. Han så et sterkt lys(noen mener han ble blind av dette lyset, men at han fikk igjen synet senere, andre at det bare var et sterkt lys) og hørte samtidig en stemme som sa: ”Saul! Saul! Hvorfor forfølger du meg?” Han hadde nå sett den oppstandne Jesus, noe som gav ham apostelstatus.

 

Etter dette gikk Paulus gjennom en helomvending – fra å forfølge de kristne, til å bli den første, og kanskje største, kristne misjonæren. Paulus var ikke bare misjonær, han var også menighetsbygger. Han dro på misjonsreise, samlet de kristne i et område og dannet en menighet. Da han var ute og dannet nye menigheter, holdt han kontakten med de andre ved å skrive brev. Han roste dem hvis de hadde vært flinke i menigheten og ga dem formaninger hvis de trengte det.

 

Paulus la stor vekt på at de jødiske tradisjonene(omskjæring av alle guttebarn, mat) ikke hørte hjemme i kristendommen. Dette likte ikke lederne i Jerusalem og på et av sine opphold der, gikk det galt. Han ble fengslet, men brukte sitt romerske borgerskap til å dra til keiseren og protestere. Det ble en lang og tung sjøreise, inkludert en overvintring på Malta, men til slutt kom de fram til Roma. Det er usikkert hva som skjedde etter dette, men man tror han ble henrettet en gang tidlig på 60-tallet e.Kr..

 

Paulus var en vis mann, han hadde utdannelse i både teologi og jus i tillegg til ha gode språklige ferdigheter og opplæring i teltmakeryrket. Han var veldig sterk i sin tro, en selvfølge når han brukte hele livet sitt etter omvendingen til å overbise andre om at Jesus var Guds Sønn, Messias.

 

Paulus skrev ikke alle brevene sine selv, selv om hans underskrift var på alle brevene. Han fikk også brev av andre som ville ha rettledning. Slik ble brevskriving en veldig viktig del av livet til Paulus.

 

Paulus er en viktig person i kristendommens historie og utvikling. Uten hans lange misjonsreiser hadde kanskje ikke kristendommen blitt en verdensreligion av den grad den er i dag.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil