Korrosjon, 2KJ

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.06.17

Utstyr: 3% NaCl-løsning, fortynnet svovelsyre, jernspiker og galvanisert spiker

 

Hensikt: Med dette forsøket skulle vi undersøke korrosjon av jernspiker og galvanisert jernspiker. Vi skulle også undersøke korrosjon av galvanisert jernspiker der noe av sinklaget er ødelagt.

 

Framgangsmåte:Vi undersøkte om spikerene korroderte i saltvann, vann fra springen, vann uten oppløst oksygengass og surt vann. Vann uten oksygengass lagde vi ved å koke vann fra springen i 10 minutter. Surt vann lagde vi ved å tilsette fortynnet svovelsyre, mens saltvann lagde vi ved å tilsette NaCl til det ble en 3% NaCl-løsning.

 

1.      Vi la en nypusset jernspiker i fire reagensglass med henholdsvis ferskvann, ferskvann uten oksygengass, saltvann og surt vann. Vi lukket glassene med gummikorker.

 

2.      Vi gjorde akkurat det samme med galvanisert jernspiker og en galvanisert spiker hvor sinklaget var delvis ødelagt.

 

3.      Disse glassene lot vi stå i en ukes tid, deretter noterte vi oss resultatene i en tabell.

 

Resultat:

Ferskvann

Surt vann

Saltvann

Vann uten oksygengass

Jernspiker

Rust

Rust

Rust

Rust

Galvanisert    spiker

Ingen rust

Ingen rust

Ingen rust

Ingen rust

Galvanisert spiker (ødelagt)

Ingen rust

Ingen rust

Ingen rust

Ingen rust

 

Konklusjon: Spikerene som var galvanisert ble det altså ikke rust på. Sinklaget beskytter jernet sånn at det ikke korroderer. Heller ikke på  spikeren hvor noe av sinklaget var pusset vekk ble det rust. Dette skjedde fordi sinket virker som et offer, og beskytter også den jerndelen som ikke er dekket med sink. Årsaken er at sink ligger høyere på spenningsrekka en hva jern gjør. Spikerne som ikke var galvaniserte rustet. I det glasset hvor det var fortynnet svovelsyre kom det mest rust. Detter betyr at jern ruster lett når det kommer i kontakt med sur nedbør.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst