Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tur-retur helvete

Tur-retur helvete

En skummel stil om en mann som må kjempe for livet mot en morder på et tog.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.06.2006
Tema
Drap


Det må være en feil, tenkte den høye mannen i den brune frakken da han hadde slått øynene opp. Det må være helt feil. Toge stopper ikke her inne i svarteste skogen, flere kilometer fra nærmeste stasjon. Men det var det toget hadde gjort. Det sto stilt. Det var nok en vanlig skog, med stille og mørke grantrær, men noe var blitt noe kaldt og skremmende over han. Og hvorfor bare står toget her, uten grunn? Hvor var konduktøren?

 

Han begynte og gå bortover i den tomme kupeen. Det var helt stille men unntak av lyden som kom fra det kraftige vindværet utenfor. Med forsiktige skritt nærmet han seg døren inn til den andre kupeen, han åpnet døren og gikk inn. Idet han kommer inn stopper han opp, og ser seg varsomt rundt. Lyset i kupeen har gått og det blåser friskt ikke fra ett åpent vindu.

 

”HALLO!” sier han med nervøs stemme, men uten å få svar. Med tunge ben begynner han å gå oppover den lange og smale stien mellom setene. Han ser fra side til side etter hvert som han går oppover, for å se pm han ser noen. Idet han har kommet halvveis, hører han plutselig ett hjerteskjærende kvinnehyl, men stillheten kommer tilbake like plutselig som den ble brutt. Mannens hjerte buldrer som ett tordenvær i brystet hans. ”Hallo. Er det noen der? Er alt i orden?” roper mannen. Men i likhet med første gangen, får han ikke noe svar. Hva var det som nettopp skjedde? Hvorfor skrek kvinnen? Kanskje hun er skadet og trenger hjelp? Mannen tar seg sammen og bestemmer seg for og gå å se til kvinnen som skrek. Men rask skritt går han bort og river opp døren.


 

Mannen ser seg skrekkslagent rundt og kjenner at han har lyst til å brekke seg av vemmelse. Han legger en hånd på magen mens han ser på alt blodet. Foran han på gulvet ligger en kvinne, tilsølt av blod. Hun har blitt knivstukket i mage og bryt, og øynene hennes stirrer tomt ut i liften. Synet av kvinner gjør det vanskelig å tenke. Med ryggen inntil døra, sklir han sakte nedover mot gulvet så han får satt seg. han ser på kvinnen og kjenner en sterk skyldfølelse. Hadde jeg bare kommet noen sekunder før, tenker han. Med ett går det opp for mannen at han ikke har tenkt på hvem som gjorde denne grufulle handlingen. Hvor befinner morderen seg? Har han løpt inn i skogen eller befinner han seg fortsatt på toget? Og sist, men ikke minst: befinner han seg selv i fare? KONDUKTØREN? Hva med konduktøren og lokomotivføreren?

 

Han reiser seg fort opp, river ned to gardiner fra vinduet, og legger dem over den døde kvinnen. Deretter løper han bortover kupeene. Med hjertet i halsen åpner han døren inn til førerhuset. Synet som inntraff mannen ble nesten for mye for han. Foran han lå både konduktøren og lokomotivføreren knivstukket på gulvet. Det var blod over alt, og på frontruta var det blodige håndmerker etter dødskampen mellom de to drepte og morderen. Han smalt døren igjen, orket ikke se på det groteske bildet som hadde klistret seg fast i hode hans. Utenfor toget var det begynt å bli mørkt, og mange av lysrørene var gått, de som ennå blinket hvert andre sekund og gjorde situasjonen enda mer nifs.

 

Hadde han bare hatt en mobiltelefon, men han var av den typen som tekte at han ikke trengte ett elektrisk lite redskap for å klare seg i hverdagen, man klarte seg da like fint før mobilen ble oppfunnet så hvorfor skulle han kaste bort mange tusen kroner på noe han ikke trengte? Men hvordan kunne han vite at han kom til å havne i en situasjon som denne? Han orket heller ikke å gå inn i førerhuset igjen, for å prøve og kalle seg opp på radioen.

 

Plutselig så han skikkelsen, den kom sakte mot kan fra den andre enden av kupeen. Mannen som kom mot han hadde på seg en mørk blå kjele dress og en hvit maske foran ansiktet .Men verst av alt, i den ene hånden holdt han en lang kniv, full av rødt, glinsende blod. Mannen ved døren klart ikke røre seg, han klart så vidt å puste. Det gikk kald nedover ruggen på han når han møtte det mørke blikket til de kalde øynene på andre siden av den hvite masket. Nå dør jeg, tenkte han i det mannen bare var noen få meter unna han. Kroppen hans var helt stiv, og han klarte ikke røre seg. Ideet mannen bare var en meter unna han med den hevede kniven, gikk noe opp for han. Lettelsen var så stor at den nesten var for stor å bære.

 

I samme øyeblikk som morderen skille til å stikke kniven inn i han, sa han med lykkelig stemme: ”Det er bare en drøm.” Og med det våknet han.

 

Erik setter seg opp i sengen med dundrende hjerte og gjennomvåt av svette. Han smiler takknemlig ut i løse luften. For ett fortferdelig mareritt, tenker han. Han kommer på at han hadde sett en skrekkfilm kvelden før, som han ikke husker navnet på for øyeblikket. Han må nok ha blitt påvirket av den. Men litt skjelvende hender tar han dynen og tørker svetten i panna, mens han tenker: For en natt, regne tur-retur helvete.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil