Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Pensum i musikk for 10. klasse

Pensum i musikk for 10. klasse

Et kort sammendrag av pensum, for det meste stikkord og nøkkelsetninger.

Sjanger
Sammendrag av pensum
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.06.2006

Wienerklassisismen (1750-1820)

- symmetri og kontrast var viktig i musikk og kunst

- Balanse mellom de ulike delene i et musikkstykke: når en melodi hadde fått dominere en stund, måtte en kontrast settes inn for å skape balanse.

- Formenes epoke

- Rondo og Menuett ble svært vanlige.

- Vanlig med sonate formen, mye brukt i symfonier, konserter og strykekvartetter.

- Sonate er et soloverk for ett instrument, uten orkester.

- Beethovens pianosonater er de mest kjente.

- Cembaloen forsvinner og erstattes av pianoet eller pianofote som det ble kalt.

- Komponistene brukte crescendo og decrescendo.

- Beethoven ble ekspert på å la musikken vokse sakte til et klimaks.

- Symfoniorkesteret ble til det, det er i dag: 3 blåsere, messingblåsere, strykere og slagverk.

 

Wolfgang Amadeus Mozart

- Født i Wien, et usedvanlig musikalsk talent.

- Begynte å komponere som 4-åring og skrev sin første symfoni som 9åring.

- Reiste til Italia, Frankrike, Tyskland og England.

- Som tenåring fikk han stillinger som fiolinist, organist og siden kapellmester.

- Fram til 25-årene var han i tjeneste hos forskjellige adelsmenn, mens de siste 10 årene av sitt liv var han frikunstner.

- Han skrev all mulig musikk

- Han har skrevet: 5 messer 5 fiolinkonserter og 25 strykekvartetter

- ”Tryllefløyten”, ”Don Giovanni” og ”Figaros bryllup” er av hans mest kjente verker.

 

Ludvig von Beethoven

- Født i Bonn

- Ansatt som cembalist som 13-åring, hofforganist som 14-åring.

- Fikk hjelp av Haydn da han var 22år.

- Studerte i Wien

- Påvirket av revolusjon, frihet, likhet og brorskap.

- Ble døv i ung alder men hørte musikken med sitt indre øre.

- Skrev 9 symfonier

- Han skrev: ”Fidello”, ”Måneskinnssonaten” og ”Til Elise”

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil