Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Temperatur og trykk

Temperatur og trykk

Almenn studieretning, 1NA

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.06.2000

Hensikt:

Vi vil med dette forsøket undersøke hvordan trykket varierer med temperaturen.

 

Utstyr:

¨ en plastpose (helst gjennomsiktig)
¨ en strikk til å holde posen lukket
¨ en fryseboks

 

Fremgangsmåte:

1. Vi blåste opp posen til den var ganske hard, lukket den forsvarlig med strikken, kontrollerte at den var tett og la den i fryseren.
2. Vi ventet i ti minutter.
3. Tok ut posen og gned den mellom hendene.
4. Konstaterte resultatet.

 

Resultat:

Posen var myk og dugget på innsiden når vi tok den ut. Når vi gned den med hendene forsvant deler av duggen samtidig som posen antok en fastere form.

 

Konklusjon:

Trykket blir lavere ved lave temperaturer. Lave temperaturer fører til at molekylene beveger seg tregere, og behøver derfor mindre plass. Vi kan ut i fra dette skjønne hvordan forskere kom på ideen om en absolutt laveste temperatur. Jo kaldere det blir, jo treger går molekylene og en gang må de jo stoppe helt. Vi kunne fått frem det samme resultatet ved for eksempel å varier temperaturene.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil