Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Solveig Hisdal

Solveig Hisdal

Tekst om klesdesigneren og billedkunstneren Solveig Hisdal.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.06.2006
Tema

Solveig Hisdal er klesdesigner og billedkunstner, og nå fast designer for Oleana, som produserer pledd og strikkevarer. Hun er utdannet på Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design i Bergen. Hun er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Vestlandske Kunstindustrimuseum og Fondet for Norsk Kunsthåndverk. Hun fikk Scheiblers legat i 1995, Sølvmedalje i Det Kongelige Selskap for Norges Vel i -98 og hun er tildelt Merket for God Design i 1993, 97, 99, 01 og 2002. Solveig Hisdal ble tildelt Jacob Prisen fra Norsk Form i 2000, det er den høyeste utmerkelsen man kan få som formgiver her i landet. Hun har laget flere bøker, hvor hun også har arrangert og tatt fotografiene. Hun har deltatt på utstillinger i inn - og utland siden 1998. Sist på Festspillene i Nord Norge/Harstad i 2002, og på Det Norske Teater desember 2002.

 

<bilde>

 

Hennes spennende og stilige klær

Solveig Hisdal arbeider med klær, i spennet mellom det unike og masseproduksjonens standardisering. Arbeidene hennes preges av utsøkte materialer, farger og formfølelse. Hun mestrer å gi klærne egenart, samtidig som hun innfrir høye krav til kvalitet og brukervennlighet.

 

Hisdal har som intensjon å forene kulturarv med nåtidens uttrykk. Inspirasjonen fra besøk i museumsmagasiner, god stilhistorisk kunnskap, og fornemmelse av hvilke drømmer og historier de gamle gjenstandene er bærere av, og dette kommer tydelig fram i hennes arbeider.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil