Søk i stiler
 

Eutanasi - Aktiv dødshjelp


Omfatter aktiv dødshjelp og både moralske og etiske spørsmål rundt dette temaet.
Sjanger:TemaoppgaveLastet opp:31.05.2006
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Aktiv dødshjelp
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook



Forord

Da jeg skulle velge skoleoppgave var ikke valget vanskelig. Jeg har gledet meg veldig lenge til å kunne få delta i debatten. Jeg er selv personlig for aktiv dødshjelp, da jeg mener at folk som er friske kan ta sitt liv kan også de syke gjøre det. En setning som sitter igjen i hodet er, Dømt til å leve! Ja, det er det du er. Må leve i smerter og tenke på at det ikke er noen vei tilbake. Du skal dø!

 

Er det etisk riktig å la andre leger få avgjøre hvorvidt du skal dø lykkelig eller trist? Nei, mener jeg. Jeg skal prøve å legge fram «budskapet» på en rettferdig å partisk måte.

 

Tørre fakta!

- Aktiv/ passiv dødshjelp (eutanasi) er ikke lov i Norge og er straffbart.

- Nederland og Belgia er de eneste europeiske landene hvor det er lov.

- Flertall i Norge er for dødshjelp.

- I Nederland kan du være 12 år med foreldres underskrift få lov til å dø. Mens i Belgia må du være 18.

- Christian Sandsdalen ble i 1996 dømt for dødshjelp etter at han hadde hjulpet en ms syk kvinne å dø.

- Formålet er å få pasienten ut av lidelsen (dø).

- Eutanasi gresk ord. Betyr god/lett død

- Nederland ble det lov med legalisert dødshjelp i april 2002.

- Belgia ble det lov med legalisert dødshjelp i november 2002.

 

 

Aktiv dødshjelp er per i dag norske lover, ikke tillat. Straffeloven om aktiv dødshjelp kom opp til høring i stortinget, april 2005. Der ble det vedtatt at det fortsatt skal slås hardt ned på aktiv dødshjelp, men det ble vedtatt en åpning om «barmhjertighetsdrap» skal slippe straff. Det betyr at du, for noe som kalles: straffutmålingsfrafall, noe som betyr at blir du funnet skyldig slipper du straff uten konsekvenser.

 

Poenget med loven som ble vedtatt var at det skal være et steg, et steg som peker (min mening) riktig retning. Med riktig retning mener jeg at eutanasi skal være en rettighet for hvert menneske. I usa er det lov med legeassisert selvmord, men ikke aktiv dødshjelp. Det betyr at legen kan legge opp, til en mest mulig smertefri død. Men pasienten må selv utføre handlingen.

 

Det er tre begrep som er viktig å huske på og skille:

- Aktiv dødshjelp: legepersonell hjelper bevisst pasienten med å ta livet sitt.

- Passiv dødshjelp: legepersonell stopper behandlingen medisiner/maskiner å pasienten dør.

- Legeassistert selvmord: legepersonell legger opp til at pasienten kan ta sitt liv effektivt og smertefritt.

 

For aktiv dødshjelp

Jeg selv personlig er for aktiv dødshjelp. Jeg mener det er en rettighet å få styre sitt eget liv. Men jeg synes det er viktig at det skal være strenge rammer. Det skal ikke være for «lett» å dø. Jeg mener ikke at alle leger skal påtvinges å hjelpe til. Men jeg mener at de som faktisk mener selv at det er etisk riktig å hjelpe til å «avlive» et menneske skal få lov til det. Det er et valg hver enkelt selv må få bestemme ikke alle andre. Tenk deg du er i frisk tilstand, du har din fulle rettighet til å kunne gjøre ende på livet ditt, men med en gang du blir «dømt» til døden av sykdommen. Da er det forbudt!?

 

NEI! Sier jeg. Hvis du vet at du kommer til å dø å ikke har muligheter for å bli frisk, hvorfor skal du da leve med smerter? Ingen lever evig, om den muligheten kommer vil jeg ikke benytte meg av den. Jeg mener også det er feil å holde personer i kunstig live når det ikke er positive prognoser. Hvis du har en sjanse til å overleve med alternativ behandling er jeg enig at det skal prøves. Også når det gjelder psykisk sykdom syns jeg det er feil å tillate dødshjelp. Da kommer du inn på et annet tema. Skal det påtvinges behandling på pasienter som er psykisk syke? Eller skal det være fritt for pasienten å skrive seg ut? Å ta et menneskes liv er ingen enkel jobb, men å ta et liv fra en kropp som i teorien er frisk er galt. Jeg mener at alle som lider av en eller annen form for psykiske lidelser kan bli frisk. Et menneske som lider av psykiske lidelser er ikke i stand til å se realiteter. Her er det igjen et skille mellom hvilken grad du er syk. Men når du for eks har kreft. Du for beskjed om å «levere inn tøffla» om 3mnd-1år du har ingen synlige merker etter sykdommen, du er psykisk frisk. Er det ikke da bedre å planlegge døden? I steden for å leve i konstante smerter. Jo mener jeg. Jeg har aldri kjent/kjenner noen som har vært i den situasjonen.

 

Jeg vet ikke åssen det er å være syk, håper også at jeg kan få dø av alderdom med mine nærmeste rundt meg å dø som en lykkelig mann! Men skulle en uventet sykdom dukke opp. Er det ikke da bedre å få dø med dine nærmeste rundt deg smertefritt.

 

Mot aktiv dødshjelp

Religiøse argumenter kan selvfølgelig være en grunn. Alle har vel godt av litt smerte, det er en selvfølge å dø naturlig. Lidelse er ikke en uverdig ting, men en selvfølge i et menneskeliv. Et annet godt argument er også hvem har ansvar? Hvem har ansvar hvis noe går galt. Hvis et drapsforsøk går galt og blir mislykka? Staten, legen, familien? Har i så fall den personen krav på erstatning? Enkelte mener også at å utføre aktiv dødshjelp er mord. Med tanke på hvor mye penger som har blitt brukt til forskning på medisiner, vil kanskje enkelte føle seg «snutt» at personer velger så enkel løsning.

 

Men ingen kan leve evig uansett hvor mye du bytter ut og medisinerer folk med. Men skal vi utføre aktiv dødshjelp skal det være fordi personen selv vil og ikke fordi han føler han er en byrde for familien. Men hvem skal utføre dødshjelp? Skal det leger bli pålagt og utføre stikk motsatt av det de har gått i lære for å hindre? Er det virkelig moralsk riktig, å pålegge et så samvittighetskrenkende oppdrag?

 

Hva vil skje med eldreomsorgen hvis alle velger å dø, med en gang livet butter i mot? Vil vi i det hele tatt ha et helsesystem som fungerer eller vil alt staten folket og demokratien har jobbet for, kollapse? Er det virkelig rett av oss å se så rett fram uten å kjempe. Skal vi bare kaste inn håndkle med en gang livet ikke smiler til deg. Hva vil skje med samfunnet, vil det ikke bli et enormt pengesluk å «drepe» folk med en gang de sier ifra. Det er derfor ikke forsvarlig å drepe et menneske som har en sjanse!

     

Oppsumering

- eutanasi gresk ord. Betyr god/lett død

- aktiv dødshjelp er ikke lov i norge.

- Passiv dødshjelp er ikke lov i norge.

- Det er straffbart men med mulighet for straffereduskjon.

- aktiv dødshjelp er lov i Nederland og Belgia.

- Legeassistert selvmord er lov i Usa.

- Christian Sandsdalen er den 1 i norge som er dømt for Aktiv dødshjelp

- jeg er selv personlig er for Dødshjelp på alle måter hvor pasienten ikke er mental syk eller ikke kan tale for seg

 

Min mening

Jeg mener at aktiv dødshjelp, er det eneste riktige for å stoppe en pasient lidelser når pasienten selv ønsker å dø. Pasienten skal selv også få rett, med råd fra lege å avgjøre selv sin egen skjebne. Pasienter med negative prognoser som bare venter på å dø, som selv ikke ønsker å leve i smerter. Skal ha rett på tilbud om aktiv dødshjelp. Hvis jeg noen gang blir politiker, skal dette være min hjertesak. Det er dette som engasjerer meg, når man kan ha en så stor frihet, å få bestemme over sitt eget liv når man er frisk. Skal man ikke da få bestemme når man er syk?

 

Ja til aktiv dødshjelp, nei til dødshjelp for mentalt syke.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Rolf Rolfsen Rolfesen
10.12.2012 09:41

Bra!
4
anbefalinger
Jeg synes dette var et meget bra innlegg! Fortsett den bra jobbinger Torleif

Solveig-Marie
13.11.2008 22:27

Bra!
2
anbefalinger
Flott oppgave. Bare en liten feil: Passiv dødshjelp er faktisk tillat i Norge.

anonym
07.04.2010 18:25

Bra!
2
anbefalinger
Hvorfor skal mentalt syke ikke få lov til å få assistert barmhjertighetsdød, når de lever med uutholdelige psykiske lidelser som ingen kan hjelpe dem med å bli friske av?
Hvorfor er fysiske smerter legitim grunn til å få dø, mens intens psykisk lidelse over mange år ikke er grunn for å få slippe et liv med lidelse og stigmatisering?
Psykiatrien har ingen løsning og medikamenter gjør ikke personen frisk. De har bare mange, fæle bivirkninger.Lidelsen blir ikke borte.
Hvorfor skal ikke disse personene få hjelp til å avslutte lidelsen på en verdig måte?

Idaa.
09.04.2008 18:53

Bra!
1
anbefalinger
Hmm. Du mener mye du, men jeg synes argumentene dine for aktiv dødshjelp var svake i forhold til de som var imot. Kanskje det var lettere å finne noen argumenter imot?
Fin oppgave

Arne Martin
16.09.2008 12:40

Bra!
1
anbefalinger
Ja mange meninger det har jeg Wink ;-\) takk for innspill skal tenke over det i fremtidige saker Smile :-\)


18.11.2008 14:18

Bra!
1
anbefalinger
å hvor er kildene til den påstanden? gi meg link og jeg skal gi etter Smile :-\) men mener bestemt det ikke er lov.

Anonym
30.11.2008 18:50

Bra!
1
anbefalinger
PASSIV dødshjelp er faktisk tillatt i Norge, men derimot AKTIV dødshjelp er forbudt!

Atsjonas
27.04.2009 12:27

Bra!
1
anbefalinger
Er dette en artikkel?

Olav
15.06.2009 15:18

Bra!
1
anbefalinger
Veldig bra! likte dette her!
Hvilke kilder brukte du?  Smile :-\)

Lise
24.11.2009 19:58

Bra!
1
anbefalinger
masse feil her. Du har ikke rett til å gjøre ende på livet ditt så lenge du er frisk; SELVMORD ER IKKE TILLATT I NORGE. og det stemmer heller ikke at passiv dødshjelp ikke er tillatt, det er det..! du må sjekke fakta lille venn

sebastian
19.04.2010 14:16

Bra!
1
anbefalinger
YO DRIT BRA!!!!!!!!!!!!!

Victoria
08.05.2011 23:21

Bra!
1
anbefalinger
Trengte litt innspirasjoin  Very Happy :-D Veldig bra det du hadde skrevet. Likte argumentene dine  Smile :-\)

tangen
19.03.2009 14:44

Bra!
0
anbefalinger
Du mener mye du  Smile :-\) er ikke så mye fagstoff her som jeg hadde ønsket. Er gnaske sikker på at debattartikler er regnet som en slags fagartikkel ikke en personlig-mening-artikkel. Men var bra, et par skrivefeil her og der menne...

Arne Martin
20.03.2009 11:04

Bra!
0
anbefalinger
Men så skrev jeg dette i 9 kl også da Wink ;-\)

Anonymus
30.09.2009 18:17

Bra!
0
anbefalinger
Kjempe bra skrevet
Har en oppgave om dette på skolen
og jeg fikk masse inspirasjon av denne artikkelen.
Takk  Very Happy :-D

Anonym_[KID]_
06.10.2009 17:40

Bra!
0
anbefalinger
bra oppgave. er enig med deg : )

kamilla og marte
12.10.2009 11:17

Bra!
0
anbefalinger
Veldig fin oppgave  Smile :-\) Takk for hjelpen  Very Happy :-D


12.10.2009 11:21

Bra!
0
anbefalinger
Dette var veldig interessant : D Joho, vi trengte dette!!

Meg i 8c
13.10.2009 15:49

Bra!
0
anbefalinger
takk for hjelpen...  Smile :-\) massebra inspirasjon her Very Happy :-D

Arne Martin
17.10.2009 12:14

Bra!
0
anbefalinger
Det var bra  Wink ;-\) gammel artikkel. men bra den kan være til inspirasjon for noen. fakta kan sikkert oppdateres. er noen år gammel.

Eirik
01.12.2009 19:02

Bra!
0
anbefalinger
Herregud, blir så dumt å lese kommentarer om skrivefeil i artikkelen, når det dere selv har masse feil i deres egne kommentarer!

Arne Martin
15.12.2009 18:30

Bra!
0
anbefalinger
Lise; hvordan skal du få dømt noen for selvmord da? og det var ikke tillatt da jeg skrev artikkelen!

anonym
30.05.2010 12:40

Bra!
0
anbefalinger
Hvorfor skal de som er mentalt syke få lov? Det DE trenger er ikke en slutt på livet, de trenger noen å snakke med, noen å ha det gøy med. De skal ikke få ta livet av seg selv fordi de er annerledes, de er også mennesker. De har heller ikke mistet muligheten til å ta sitt eget liv. Dersom de absolutt vil fjerne seg selv fra denne verden, kan de klare det fint selv.

Kjetil
14.06.2011 15:49

Bra!
0
anbefalinger
Passiv dødshjelp er lovlig i norge.

Synne
06.10.2011 12:52

Bra!
0
anbefalinger
aktiv dødshjelp er noe jeg er enig i om at det burde være lov, der er jo ikke spesielt hyggelig å vite at du kan droppe død neste dag, og hvis eldre personer eller personer med en sykdom som ikke kan kureres vil ha help til å dø, synes jeg at de burde få det  Wink ;-\)

Dette var en informativ tekst, hjalp mye til å skrive egen tekst. Takk  Wink ;-\)

Fridtjof
25.10.2011 20:49

Bra!
0
anbefalinger
Selvmord er ulovelig btw  Smile :-\)

:)
31.10.2011 17:15

Bra!
0
anbefalinger
Det er litt mer komplisert, ja det er lovlig med aktivdødshjelp i Nederland, men det er andre lover som utdyper dette mer og som forklarer at det ikke er lov å ta sitt egent liv helt uten vidre og si at det er lov med aktiv dødshjelp.

Heisann
14.12.2011 21:43

Bra!
0
anbefalinger
Dine "tørre fakta" stemmer ikke overens med det som står på FrP sine sider ang. aktiv dødshjelp, hvor fant du informasjonen din?

Roy Truls
19.10.2012 12:41

Bra!
0
anbefalinger
det er ikke lov å ta selvmord. ellers var alt fint. Hilsen Roy  Smile :-\)


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.022 sec - 1 pageviews