Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Drømmefangeren" av Unni Lindell

"Drømmefangeren" av Unni Lindell

"Drømmefangeren" er en kriminalroman, også betegnet som en psykologsik thriller, skrevet av Unni Lindell.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.05.2006

Unni Lindell er født i Oslo i 1957 og er nå 49 år gammel. Hun er journalist og forfatter. Lindell var ti år gammel da hun bestemte seg for å bli forfatter. Etter år med notater i kladdebøker og små dikt i ukeblader, debuterte hun med ”den grønne dagen” i 1986. siden har hun skrevet en diktsamling, barne og ungdomsbøker og kriminalromaner. Etter det har hun skrevet over 20 bøker.

 

<bilde>
Hun fikk Cappelen prisen i 1992, kritikerprisen for ungdomsromanen ”Sugemerket” i 1994. og fikk også Riverton prisen for ”Drømmefangeren” i 1999. Unni Lindell er mest kjent for sine humor bøker og for sine kriminalromaner.

 

Her er litt av bibliografien hennes:

1986 – ”Den grønne dagen” (ungdomsroman)

1990 – ”Fire dager til fullmåne” (barnebok)

1992 – ”Fuglefangeren” (ungdomsroman)

1993 – ”En grusom kvinnes bekjennelser” (kriminalnovelle)     

1995 – ”To fluer i en smekk” (humor)

1997 – ”Den lille dameboken” (humor)

1999 – ”Drømmefangeren” (kriminalroman)

2002 – ”Nattsøsteren” (Kriminalroman)

2005 – ”Orkestergraven (kriminalroman)                 

 

 

Forlagsentralens omtale:

Unge Therese Geber fra Asker blir funnet drept i havnebassenget ved Aker Brygge. Politibetjent Cato Isaksen, etterforsker ved drapsavsnittet i Oslo og bosatt i Asker, får saken. En uhyggelig stemning brer seg i hans hjemkommune da enda en ung jente blir myrdet og en femåring forsvinner på mystisk vis. Mediene gjør sitt beste for å forsterke hendelsene. Hva slags morder leter man etter? Politiet vet ikke at han er iskald og beregnende, at han fletter sine ofres hår inn i drømmefangeren - og at han allerede har utpekt sitt neste offer.

 

Resymé

Boken handler om en etterforskning ledet av førstebetjent Cato Isaksen. 19 år gamle Therese Geber blir brutalt myrdet og dumpet en høstkveld i Oslo. Drapsmannen kaller seg Null Nalen. Du skjønner tidlig at han har jaktet på henne lenge. Leseren får noen små glimt av og til, om hvordan morderen tenker. Han legger ut mange blindspor slik at det blir omtrent umulig å peke ut hvem morderen er.

 

Therese sin familie blir stående igjen uten noen forklaring på hvorfor datteren deres ble tatt fra de. Lenge ble det spekulert i at det var et tilfeldig drap, men morderen hadde lagt andre planer for de.

 

Tvillingsøsteren til Therese, Tanja Geber, har det ikke så bra etter at søsteren forsvant. Hun lider av spiseforstyrrelser og er et svakt menneske. Hun hadde søsteren til å forsvare henne og passe på henne.
Men nå blir hun plaget av pustende tause telefonoppringninger, og hun oppdager en kikker i leiligheten bort forbi de.

 

Det blir et kappløp med tiden når Cato og resten av etterforskerne skjønner hva som foregår.

 

Handlingen

De hundre vinduene i blokken nedenfor lyste gult mot ham. Kvelden var kald og klar. Himmelen var sort og sydd sammen av stjerner. Øyet var et viktig redskap. Han stolte på det øyet fortalte ham. Han smilte for seg selv. Hadde ikke blikket av de tre kvinnene i vinduet provosert ham slik, ville de alle ha sluppet dette spillet. Han ville ha sluppet det. De unge kvinnene ville ha sluppet det, og politiet ville hatt mindre å gjøre. Null Nalen hadde bestemt seg for å la dem få æren av å møte ham. Det skulle skje i byen, i kjelleren og i skogen. Eller i kvinnenes leilighet om natten mens de sov.

 

Det hele begynner med at fire venninner, Tania, Therese, Ida og Hanne Marie sitter fredelig og drikker kaffe på en kunst café. Therese Geber er på vei ut i bilen for å hente et kvinne magasin, da hun blir overfalt. Null Nalen som han kaller seg, slår hodet til Therese hardt ned i asfalten flere ganger. Brutalt og hardt. Helt til hun er bevisstløs. Han tar bilen hennes og kjører henne ned til et tjern, og dumper henne i vannet. Førstebetjent Cato Isaksen blir satt på saken. Men han forstår raskt at dette er en vanskelig sak. I tillegg har han nettopp funnet tilbake til sin fraskilte kone, Bente. De har allerede mange problemer å stri med. Og han vet at hun ikke liker når han jobber overtid.

 

Han får også vite at eksen hans, Sigrid er gravid med en utlending, noe han ikke liker særlig godt. Cato har to barn med Bente og et med Sigrid. Gard på fjorten har begynt å oppføre seg merkelig. Foreldrene har mistanke om at han går på stoff. Cato begynner å avhøre venner og mennesker som kan ha hatt noe med drapet på therese å gjøre.

 

Therese, Tania og Ida bodde sammen i noen svære blokk leiligheter i utkanten av Asker. Det lå to blokker overfor hverandre med en lekeplass i midten. Tania var søsteren til Therese. Therese hadde alltid vært den tøffe, mens Tania var mer rolig og forsiktig. Hun hadde slitt med spiseforstyrrelser i flere år. Selv om hun mente selv at hun var frisk, så insisterte moren, Berit Geber på at hun måtte gå til psykiateren. Berit Geber hadde egentlig aldri vært noen god mor for jentene. Hun var veldig kristen, konservativ og overtroisk.

 

Cato får beskjed om at en ny jentunge er forsvunnet. Fem år gamle Stine Helen. Hun forsvant fra lekeplassen mellom de to blokkene. Cato Isaksen lurer på om det kan være en sammenheng mellom de to drapene.

 

Null Nalen sto i vinduet og stirret ned mot blokken nedenfor. Han var overbevist om at det var han som hadde fått henne til å stå opp. Klokken var tre om natten. Det var over en time siden han hadde bøyd seg over henne. Han hadde betraktet trekkene hennes og kjent pusten som en liten, lystig vind mot øret. Han stakk hånden i lommen og kjente på den kalde nøkkelen. Først nå hadde hun reagert. Han kjente til det fenomenet, at det tok tid før hendelser gravde seg inn i sjelen. Før sansene koblet seg til hverandre og reagerte.

 

Null Nalen begynte å skygge Ida Henriksen. Han drepte henne dagen etterpå. Politiet fant henne først to dager etter. I kjelleren i bunnen av heissjaktene. Cato Isaksen måtte igjen begynne å avhøre alle i familien og vennene. Ida hadde to brødre, Carlos De Silva, en narkolanger som bodde i Oslo, og Ivar Hansen. En tilbakestående bror som bodde på psykriatisk sykehus.

 

De andre jentene måtte beskyttes. Tania Geber ble kjørt opp til en gammel leilighet på Slemmestad. Hanne Marie Skage trengte ikke beskyttelse mente foreldrene. Foreldrene hennes likte ikke at hun hang sammen med venne gjengen. De mente det ikke var bra for henne.

 

Signe Tiis var det som kjørte på den fem år gamle jenta Stine Helen Hansen. Det var et uhell, hun var en gammel dame på syttifem år. Hun hadde gjemt barnet i garasjen. Hun turte ikke gå til politiet før nå.

 

Drømmen ville være tilgjengelig for henne. Han sto bak et tre og spionerte på henne. I morgen skulle det skje. Da skulle han drepe henne.

 

Berit Geber var alene hjemme. Mannen var på møte. Hun så at noen spionerte på henne. Hun ringte sin trofaste venn psykiateren Svend Wangberg.

 

Cato Isaksen brøt opp døren i leiligheten til Null Nalen. Leiligheten lå rett overfor Therese, Ida og Tanias leilighet. At han ikke hadde skjønt det før nå. Han fant drømmefangeren. Den lignet et edderkopp nett. Mellom to stoler var det spennet opp tråer av skinn, fjører og hår.

 

Du ødelegger henne, sa Null Nalen til Berit Geber da han holdt henne nede. Han ville knytte en tust av håret hennes inn i drømmefangeren. Når du jager må du være usynlig, men når du har fanget byttet kan du trygt vise deg. Psykiateren gjorde som med de andre to. han tok hendene rundt halsen hennes og klemte til. Han skulle hjelpe Tania, hun skulle bli fri! Han hadde lovet henne det. Og Null Nalen holdt det han lovet!


Drøfting og analyse
Romanen har en tradisjonell fortellerstil der vi befinner oss i nåtid og deretter ser bakover på det som har skjedd noen steder i boken (retrospektiv teknikk.)

 

Dette var en god bok. Den er lettlest og spennende. Du fikk et innblikk i etterforsker, Cato Isaksens privatliv, samtidig som du fikk vite hva som gikk rundt i hodet til alle rundt ham, inkludert morderen.

 

Veldig intense skildringer av hendelsene. Mordet som skjedde ganske tidlig i boken, blir skildret på en måte som gir deg frysninger helt ned i korsryggen. Vi blir drevet på villspor flere steder i boken. Det er vanskelig å si hvem morderen er før helt i slutten av boken. Dette er nok fordi at det er så mange personer og hendelser involvert i boken.

 

Skrikene hennes minnet om luft. De var tynne og lysegrønne, som regnet, og hadde festet seg i halsen.
Han enset ingenting rundt seg. Hun ville opp igjen. Hun hadde tydeligvis satt et stygt navn på døden.

Tania Geber er en ung jente med veldig lav selvtillit. Hun sliter som sagt med spiseforstyrrelser og må derfor gå til psykolog. Dette utnytter Svend Wangberg, psykologen hennes. Han setter henne opp mot moren og får henne til å flytte inn sammen med Therese og Ida. Tania er et svakt menneske og hører på alt psykologen hennes sier. Selv om hun egentlig ikke liker ham. Det virker som om Svend Wangberg blir besatt av Tania og omgivelsene rundt henne. Vi får vite senere i boken at han kjøpte seg en leilighet i blokken rett overfor dem. Han sa til konen sin at han holdt på med en ny psykologi bok, mens dette altså var drømmefangeren. Han mener selv at han ikke er syk, men innrømmer at han lider av en personlighets forstyrrelse. Han kaller seg Null Nalen, det virker som om han prøver å være noe han ikke er. Han er helt oppslukt i denne drømmefangeren. Og har følgt med på disse jentene i over et år før han slår til. Av hvert offer river han av en stor tust med hår og limer det på drømmefangeren. Drømmefangeren speiler styrken i livet og tiden. Det er en tid for alt! Sa indianeren han kjøpte den hos.

 

Han ville ødelegge for alle rundt Tania, han mente at de alle gjorde henne vondt. Spesielt moren som han dreper i slutten av boken. Han hatet henne. han planlegger alt veldig nøye. Sykt nøye faktisk. Han legger ut mange blindspor for politiet, slik at det blir svært vanskelig for både politiet og leseren å finne ut hvem morderen er.


Cato Isaksens privatliv er også en stor sak i denne boken. Vi får vite at han er tilbake hos sin fraskilte kone, men at han forelsker seg i den litt spesielle kollegaen, Ellen. Det varer ikke så lenge, men han er på et par natte besøk hos henne. Det virker som om han er med henne bare pga den seksuelle nytelsen og befrielsene det gir. Vi får også høre om eks - samboeren Sigrid, som venter barn med den nye kjæresten sin. Cato ble sammen med Sigrid rett etter at han ble skilt med Bente. Sigrid er mye yngre enn ham. Og de får et barn i sammen, før hun heller ikke orker mer av alt overtids jobbingen til Cato.

 

Cato er veldig sterk men nervøs, og finurlig på en gang. han er iherdig og sta. Det virker som om han er sliten, samtidig som han brenner så sterkt for jobben. Han prøver så godt han kan å nå både familie og jobb. Men han mislykkes egentlig med familien. Gang, på gang går jobben først.

 

Det blir nok lagt litt for stor vekt på etterforskeren enn det er på morderen. Det blir litt lenge mellom hver gang vi får høre fra ham. Men ellers er det en bra gjennomført bok.

 

Personlig mening:

Vi valgte å høre denne boken på lydbok, i og med at ingen av oss liker særlig godt å lese. Lydboken varte i 11 timer. Vi måtte også høre noe av det flere ganger.

 

Boken begynner veldig spennende med drap allerede i første kapittel. Vi får et godt innblikk i hvordan de fleste personene tenker og føler. Noen ganger blir det kanskje litt langtrukket med alle avhøringene av vitnene osv. Og det blir litt surr med alle personene som er involvert. Så i begynnelsen er det litt vanskelig og følge med. Men dette kommer seg etter hvert. Boken er meget spennende og handlingen bygger seg opp underveis og har mange høydepunkter. Vi settes hele tiden på pinebenken og får aldri skikkelig vite noen ting om hvem som kan være morderen. Dette er et stort pluss for boken og gjør den ekstra bra. Vi er alle enige om at dette er en av de beste bøkene vi har lest. Unni Lindell er en god forfatter og bøkene er lettleste.

 

Spenningskurve:

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil