Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fotografen

Fotografen

Krimnovelle.

Karakter: 4+

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.05.2006


Thomas Nilsen fikk et rykk gjennom hele kroppen, og spratt opp i sengen overbevist om at 3. verdenskrig var i full gang, og han befant seg i sentrum av slagmarken. Det tok en stund før hjerterytmen var tilbake på noe som kunne minne om normal rytme. Nilsen er av den typen som aller helst ligger under dyna til han til han finner det høyst nødvendig å sette kroppen på høykant. En slik dag var det idag. Han hadde sitter på en bar sammen med noen venner som hadde tatt turen inn til de litt mere urbane støk, og klokken hadde blitt midnatt og vel så det før han hadde fått en drosje til å frakte han hjem. Han sukker dypt og var lettet over at krigen var vunnet. Han renset halsen for nattens grums og svarte telefonen, litt gretten for å ha blitt avbrutt midt i en relativt spennende drøm.

 

På møteromet hadde det samlet seg sammen flere av hans kolegaer, og politimesteren hadde lagt fram en lang list med informasjon på sorskjermen. Nilsen satte seg ydmyk på en ledig stol mens han forsøkte å fiske litt informasjon fra sidemannen. Politimesterern erklærte møte for over la til at det nærmet seg sommer ferie, og de som hadde planer on fridager måtte gi beskjed om det. Forsamlingen begynte å trekke ut til sine poster. "Nilsen, du blir igjen her."


 

Stian Kracht har vært politimester i snart 15 år, og Nilsen har ledet mange fine etterforskninger under han. Kracht har stammer fra en tysk familie, men har blitt utvakset gjennom en rekke generasjoner i Norge. Hans karriere har begynt å synge på siste vers, men han har forstatt noen gode år før han skal gå av med pensjon. "Håper du ikke har lagt for mange planer i sommer, Nilsen. Vi har fått inn en ny sak, og jeg trenger din hjelp". Nilsen hadde selfølgelig ingen planer om å forlate sitt lille rotterede i sentrum. Hvor skulle han dra? Han hadde ingen slektninger å besøke, og de få vennene han hadde var ikke akurat noen du kunne finne i en ekspedisjon til Nordpolen, og han kunne aldri tenke seg å ligge skinnflat på en overfylt strand ved middelhavet, hvor en rekke middelaldrende familiemedlemmer har funnet ut at de største paraplydrinkene bare koster en brøkdel sammenlignet med hjemme. "Nei, jeg har ikke de helt store planene enda." Poilitimesteren hadde neste tatt svaret som en selvfølge, og ga Nilsen en mappe med den informasjone han foreløpig hadde.

 

Det var nesten umulig å kjøre på den trange skogsveien, og det hadde regnet kraftig den siste uken så det var stort sett bare gjørme å se. Da Nilsen kom helt inn til en snuplass, traff han en av hytte eierne som hadde ringt inn på stasjonen. Han viste veien fram plassen der hvor de hadde funnet mannen. Tom Olsen var en ung herremann, bare 35 år gammel. Han hadde blitt stukket med kniv flere ganger i bryst og mage regionen. Han lå bare 100 meter fra sin egen hytte, og noen av naboene mente de hadde hørt en bil som kjørte i omradet på kvelden. Noen var helt sikker på at de hadde sett en sort BMW kjøre avsted i all hast. Nilsen la merke til at da han forhørte seg med alle naboene, var alle samlet seg rundt åstedet bortsett ifra en som han kunne se sitter på terrassen nede ved vannet. Han så ikke ut til å bry seg om det som skjedde i det hele tatt. Nilsen gikk ned til hytten hans, og etter en lang samtale med han og de andre reiser han tilbake på kontoret for å sette sammen brikkene i vanskelige pusslespillet.

 

Tom Olsen hadde akkurat forlovet seg med Tonje Wiig. Bryllupet skulle være om bare noen få måneder, men Tonje var på seminar med jobben så hun hadde ikke fått beksjed om drapet enda. Hun blir hentet av en patruljebil og brakt inn på stasjonen. Selv om Nilsen mange ganger før har måtte fortelle de grusomme hendelsene til de pårørende gruet han seg like mye hver gang. Han kunne heller tenke seg å fortelle til noen at de har vunner 2 millioner i Lotto.

 

Etter en 4 timers lang samtale med Wiig blir hun kjørt hjem, og Nilsen begynner å få litt mere sammenheng i det som har skjedd. Han hadde to stykker han var litt mistenksom til. Den ene var mannen på nærmeste hytte. Det at han hadde vært så kald når han hadde snakket med han, og han hadde forklart at han hadde hatt en heftig krangel med Tom Olsen de siste årene angående deling av tomtegrensen. Han hadde forklart seg at han mer enn gjerne kunne tenke seg Tom Oslen så langt vekk fra han som overhode mulig, men at mord var noe han aldri kunne gjøre. Selv om Nilsen drap var litt vel drastisk over en tomtegrense hadde han sluttet å bli overrasket av motivene til folk. Han hadde sett folk blitt skamslått for bare en plass lengre frem i taxikø. Den andre misstenkte var Tonjes eks-mann. Hun hadde fortalt at han ofte hadde kommet å plaget henne etter at de hadde skilt lag for to år siden. Hun hadde til og med annmeldt han for det, men manglende beviser har gjort at saken ble henlagt. I tillegg kjørte han rundt i en mørke blå BMW, og Nilsen regnet med at det var den de hadde sett kjøre rundt i området.

 

Etter å ha snakket med politimesteren, ble de enige om ta inn Tage Solberg for avhør. De fant han sovende under kjøkkenbordet og det stinket alkohol i hele leiligheten. Tage var periode dranker, og han skjønte ingen ting da det kom to mann for å kjøre han på stasjonen. Han blir plassert i en selle, og blir sovende der over natten slik at de kan prøve å få noen svar av han. Han kunne ikke huske noen ting fra de siste dagene, og aggresjonen kom tydelig fram da det ble snakk om Tonje Wiig og Tom Olsen. Han innrømmet at han kunne tenke seg Tom død og begravet, men nektet blindt på at han hadde hatt noe med det å gjøre. Forklaringen om at bilen ikke hadde blitt vasket på flere måneder, og derfor full av gjørme var ikke noe Nilsen slo seg til ro med. Han kunne heller ikke si hvor han hadde vært de siste dagene og det var noe med forklaringen hans som ikke ga sammenheng i det han prøvde å si.

 

Mens noen av Nilsens kollegaer fortsatte avhøret reiste han hjem til Tonje for å snakke mere med henne. Tonje Wiik var 27 år gammel og hadde en leilighet i 6 etasje i sentrum. Det var ingen heis i blokka, så det var en utslitt mann som banket på døren hennes. Nilsen var ikke av den typen som brukte mye tid på trening, selv om han burde gjøre noe med den stadig voksende magen. Han blir servert et glass vann og setter seg på en stol for å trekke pusten. Det var ikke så my mere informasjon hen kunne få av Tonje, og det var ingen andre hun kunne tenke seg som kunne ha gjort det. Hun var bare glad for et eks-manne endelig var blitt tatt, og hun var ikke sjokkert over det han hadde gjort. Tage var til tider aggresiv og voldelig. Det var derfor hun hadde gått fra han. Nilsen takker for severingen og lukker døren bak seg. På tur ned fra leiligheten hører han roping og skriking fra leiligheten under. Det er et par ting som knuses, og så blir det helt stille. Han bestemmer seg for å banke på for å høre om det er noen som trenger hjelp, men får ingen respons fra innsiden. Av frykt for at noen har skadet seg går han inn. Døren var ikke låst, og han ropte at han var fra politiet idet han kom inn i gangen. Midt på gulvet ligger det en halvnaken mann og skjelver. Han hjelper mannen opp i sofaen og finner fram noen klær.

 

Nede på stajonen har de ikke kommet noe lenger med Tage Solberg. Uansett hvor mye han prøve å rekonstruere den siste uken, kunne han ikke huske hvor han har vært eller hvem han har vært sammen med. På tur inn til kontoret til Stian Kracht gir Nilsen tegn til at de skal avslutte avhøret. Det han hadde funnet i leilighet under Tonje flytte all mistanke bort fra Solberg. Hele leilighete var full av bilder i alle størrelser som hang på veggene og slengt utover gulvet. Alle sammen var av Tonje og den mentalt tilbakestående mannen har fulgt henne overalt og det var ingen tvil om at han opphengt i henne. Han hadde brutt helt sammen da Nilsen kom inn og han forklarte hvordan alt hadde skjedd til den minste detalj. Helt siden Tonje flyttet inn i blokken har han fulgt henne med hauke øyne. Nå som hun skulle gifte seg ble for mye for han, og han ville ikke at Tom Olsen eller noen andre skulle være sammen med henne. Han ville ha henne for seg selv.

 

Det første Nilsen gjør når han kommer hjem er å sette seg i badekaret med duggfrisk pils mens han legger hode bakover og prøver å finne ut hva det er som driver folk til å begå så ekstreme handlinger for å oppnå noe de vil. Han blir fort litt svimmel og er ikke helt sikker på om det er pilsen, eller det faktum at han aldri kan få et ordentlig svar på gåten sin som gjør han litt uklar. Kansje han burde tatt en uke middelhavet likevel.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil