Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ordforklaringer: ekteskap, lån og skilsmisse

Ordforklaringer: ekteskap, lån og skilsmisse

Forklaring av mange ord som dreier seg om ekteskap, lån og skilsmisse.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.05.2006

Ekteskap: Når to personer gifter seg inngår de i et ekteskap. Et løfte om å elske og forsørge hverandre i godt og vondt. Et samliv mellom kvinne og mann i lovmessige former.

 

Samboere: Hvis man bor sammen uten å være gift er man samboer. Samboere har ikke slike plikter som man har i et ekteskap.

 

Særeie: Når man gifter seg kan man skrive særeie på eiendeler som man har med seg inn i ekteskapet, i tilfelle skilsmisse.

 

Ektepakt: Avtale om fordeling av eiendeler etter død eller skilsmisse i ekteskap.

 

Felleseie: sameie mellom ektefeller.

 

Testament: et dokument som forteller hvem arv går til. Alle kan skrive sitt eget testament der de skriver hvem som skal overta sine eiendeler. F. eks hus, hytte, bil, formue, verdigjenstander og lignende.

 

Arv: eiendeler eller penger man overtar etter nære familiemedlemmer eller venner når de dør.

 

Bruttoinntekt: Når ingenting er trukket fra lønna. F. eks. skatt.

 

Nettoinntekt: Den inntekten du får etter at skatten er trukket fra.

 

Annuitetslån: lån der summen av avdrag og renter alltid er den samme. Fast sum betales hver termin.

 

Serielån: Avdraget er det samme, men rentene synker med lånet slik at totalbeløpet synker hele tida.

 

Avbetaling: Hvis man kjøper en vare på avbetaling, får man varen og betaler senere, ofte i avtalte rater. For eksempel hvis man kjøper en TV som koster 3000 kr på avbetaling, betaler man kanskje 200 kr pr. måned i 15 måneder + renter.

 

Betalingskort: Med et betalingskort kan du betale eller ta ut penger i en butikk eller minibank. I stedet for ha med mye kontanter, bruker man dette kortet med egen kode og da trekkes det rett ut fra kontoen.

 

Kredittkort: Hvis man betaler med kredittkort blir man tilsendt regning i ettertid. Det er på en måte et lån fra banken.

 

Forbrukslån: Kortvarig lån med høy rente. Forbruksvarer som for eksempel TV, Daglige regninger og lignende som ikke banken kan pantsette verdien av.

 

Selvangivelse: statens grunnlag for å regne ut hva hver og en skal betale i skatt. Alle lønnsmottakere må levere selvangivelse en gang i året, som skal inneholde inntekt, formue, fradrag, gjeld og opplysninger om personlige forhold.

 

Barnetrygd: Alle som forsørger barn under 18 år, får utbetalt barnetrygd hver måned. Ca. 970 kr pr. barn. Trygden skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn.

 

Barnebidrag: Hvis foreldrene er skilt, må den som ikke er hovedforsørgeren betale barnebidrag til hovedforsørgeren. Sum bidrag avhenger av inntekt og antall barn.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil