Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fra Ukeblader til Fullvoksne Hunder

Fra Ukeblader til Fullvoksne Hunder

Lite hektisk kåseri.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.06.2000

Ukeblader kan fortelle så mangt, og vi sitter og leser på alt det vrøvlet de skriver; ”Sau voldtatt opptil flere ganger”, ”Besøk Kongens nye vinterhytte, 300 kvadrat”. Men det verste av alt er at vi som oftest tror på det vi leser. ”Mamma, mamma, jeg vil aldri bli en sau”. Unger nå til dags, de skjønner ingenting. De har i hvert fall ikke peiling på disse ukebladene som ligger slengt rundt i huset. Sludder og pølsevev, hele greien. Vi kunne like godt klart oss uten. Ukebladene altså. Eller ungene også for den saks skyld. Begge deler bringer problemer inn i hverdagen vår. Sladder og oppkast. Løgner og ungeskrik. Vi trenger ikke dette.

 

Ungene kunne blitt født som tiåringer så vi hadde sluppet alt stresset med bleieskift og tåteflasker. Men er ikke det den store drømmen da? Å oppdra en liten unge til å lese ukeblader og la seg rive med av alt oppspinnet? Det er nå litt av noen drømmer vi har for tiden. Ta for eksempel forrige natten; Jeg drømte om en fisk som skulle på stranden for å bade, men han turde ikke gå ut i vannet for han kunne ikke svømme. Det er jo helt utrolig hva drømmene kan si. Fantasien løper virkelig løpsk nå vi ligger i vår godeste rem-søvn midt på natter. Så har vi jo de som mener at drømmene har en betydning; ”Å Roald, kanskje jeg har vært en fisk i mitt tidligere liv. Det er nok grunnen til at jeg ikke kan svømme.” Da er vi igjen tilbake på ukebladene og de sannhetsløse artiklene der. Tenk om ungene hadde begynt å mase om sine tidligere liv som fisker. Ja, da skulle det blitt liv i hverdagen. Aller mest så tror jeg faktisk at jeg kunne tenke meg en fullvoksen hund.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil