Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Appelsinpiken" av Jostein Gaarder

"Appelsinpiken" av Jostein Gaarder

Bokreferat av "Appelsinpiken" brukt i særemne om Jostein Gaarder.

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.05.2006

Forfatter: Jostein Gaarder
Tittel: Appelsinpiken
2003 H.Aschehoug & Co. (W. Nygaard), Oslo.

 

Georg er 15 år og nyforelsket og skriver særemne om Hubbleteleskopet. Han bor sammen med sin kunstneriske mor, stefaren som jobber i Kripos og søsteren Miriam. Nå skriver bok sammen med faren sin som døde for 11 år siden!!

 

Boken innleder med at Georg forteller at han nå skal skrive en bok sammen med faren sin. Han selv skriver først, men faren skal få slippe til etter hvert. Det er tross alt faren som har mest å fortelle. Georg selv skal bare kommentere litt innimellom. Minnene om faren er vage, det går mest på "falske" minner som bilder og videosnutter. Det eneste han er sikker på å huske, er at han å faren har sittet på terrassen å sett på stjernene.

 

Farmor kommer en dag med et brev hun har funnet i en rød barnevogn som hun hadde lovet sønnen å aldri kaste eller gi bort. Brevet blir til på dødsleiet og gir utrykk for desperasjonen faren føler for at han ikke kan følge opp gutten sin. Han stiller en del spørsmål som hvem som er landets statsminister. Men det viktigste spørsmålet skal stilles til slutt.

 

I all hovedsak handler brevet om Appelsinpiken. En nydelig jente med orange anorakk og 10 kg appelsin i en brun papirpose. Ei jente faren hadde møtt på trikken og som han ikke klarte å glemme. I brevet til sin sønn forteller han om jakten på appelsinpiken, den store kjærligheten. Han får piken tilslutt, men spør seg selv om det egentlig hadde vært bedre å aldri ha møtt appelsinpiken. Likens spør han i brevet sin sønn:
 "Hvis du hadde vært på terskelen til dette eventyret for noen hundre millioner år siden, og du skulle bestemme om du ville bli født om noen hundre millioner år, for å være her bare en kort stund og så forsvinne, ville du ha valgt det? Eller ville du ha nektet, fordi du ikke ville være med på reglene?"

 

Appelsinpiken er en bok som utgir seg for å være en ungdomsbok. Den omhandler livet, døden og kjærligheten. Boken er den første ungdomsboken Gaarder ga ut på 10 år, og er veldig passende fra ungdom og oppover.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil