Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Min helt - Mahatma Gandhi

Min helt - Mahatma Gandhi

Stilen gir en enkel og grei beskrivelse av Mahatma Gandhi.

Karakter: 5+ (8. klasse)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.05.2006

Min helt er Mahatma Gandhi. Han var en indisk hindu. Han ble født på den tiden da India var under engelsk styre. På den tiden var kastesystemet rådende i India. Han ble født i en normalt velstående familie. Han hadde en fredelig barndom, men familien hans var sterke motstandere av det engelske styret. Dette satte preg på Mahatma som person. Ikkevold var også en av familiens prinsipper.

 

Da han ble eldre dro han til England for å studere juss. Her følte han seg veldig utilpass. Han var hjemmefra vant til å gå med store luftige indiske klær. Nå måtte han gå med stiv, sort dress og slips. Med en gang han kom hjem til leiligheten sin kastet han av seg dressen og fikk puste fritt. Dette gjorde stort inntrykk på han. Han kunne ikke skjønne hvorfor han, en inder, var nødt til å gå med engelskmennenes klær.

 

I løpet av tiden i England, kom han over forskjellige utgivelser av for eksempel Rudyard Kipling, forfatteren av boken ”Jungelgutten Mowgli”, som mente at det var britenes plikt, å ”sivilisere” det indiske folk. Kipling hadde selv vokst opp i India, og hatet landet og alt som hadde noe med det å gjøre. Dette gikk midt imot alt det Mahatma trodde på. Han bestemte seg for å en dag å dra hjem til India for å prøve å befri India fra det utenlandske styret.

 

Han fikk toppkarakterer på universitet og dro så hjem til India, giftet seg, fikk barn og startet en avis som trykte artikler mot det engelske styret. Avisen skrev at England utnyttet for eksempel Indias saltressurser og drev rovdrift på det indiske folk og brukte dem som slaver.

 

Den var også kritisk mot kastesystemet. Avisen oppfordret til stille demonstrasjoner og og protester, og proklamerte at vold, opptøyer og militære revolusjoner bare ville gjøre vondt verre. Det beste ville være at britene selv innså feilene de hadde gjort og fremdeles gjorde og trakk seg ut av India, og alle de andre koloniene for den saks skyld.

 

Myndighetene ble mer og irriterte og redde etter hvert som kritikken ble krassere og krassere. De fryktet at den indiske befolkningen ville gjøre opprør mot britene. Engelskmennene tjente så gode penger på salteksporten, at de ville gjøre nesten hva det måtte være for beholde kontrollen i India. De så at Gandhi var den største trusselen mot dem, og beordret han fengslet for oppvigleri. Gandhi ble så satt i fengsel.

 

Folk ble opprørt over at de britiske styresmaktene fengslet en av deres egne ledere, og begynte å demonstrere foran diverse offentlige bygninger. Noen mente de ta til våpen for å drive engelskmennene ut, men fra fengselet oppfordret Gandhi alle til å vise beherskelse, og sa at før eller senere ville britene innse sine feil. Han fortsatte å oppfordre til rolige demonstrasjoner.

 

I løpet av flere år ble Mahatma Gandhi flere ganger fengslet og løslatt igjen. Hver gang sa han at vold bare gjorde vondt verre.

 

Etter flere tiår i landet, trakk til slutt engelskmennene seg ut av India. Gandhi ble nå valgt til president i Den frie republikken India. Her gjorde en stor innsats for at kastesystemet ble avskaffet i India, tidlig på 70- tallet.

 

Mahatma er min helt fordi han, selv etter flere år inn og ut av fengselet, beholdt roen og aldri sviktet sine prinsipper.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil