Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mennesket - en utryddningstruet art?

Mennesket - en utryddningstruet art?

Handler om rasisme.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.05.2006
Tema
Rasisme

Rasisme, hva er det egentlig? Noen vil si at det er å se ned på en med annen hudfarge enn en selv. Mens andre tar det litt lengre. De banker, slår, og noen ganger dreper de, kanskje. En med en annen hudfarge. Men hvorfor? Bare fordet de har en annen hudfarge? Ja, kanskje det er så enkelt fro noen. Mens for andre så går problemet kanskje dypere. Forskjellige relgioner er jo en ting. Ta Muhammed saken for eksempel. Der tar vestelige mennesker, alltså hvite, å gjør narr av deres relgion ved å avbilde Muhammed som ikke er lov. Det ble gjort stor sak av dette, og alle muslimer tok helt av, eller ikke alle da, men slik ble det framstilt i media. Og vi skjønte ikke problemet, det var jo bare en tegning. Det var ikke meningen at det skulle bli rasistisk, men slik opplevde de det. Men vi skjønte det fremdeles ikke, ihvertfall ikke før de truet med å brenne bibler. Da tente vi på alle plugger. Og noen fant ut, ja, da skulle no de brenne Toraen, what goes around comes around.

 

Ja vi kunne nok holdt på sånn i det uendelige, men til hvilken nytte? Vi ender jo bare opp med å slakte hverandre. Kanskje det er det som er meningen? Så står den overlegne hudfargen igjen som vinner. Men da blir det vel rasisme mot hverandre.

 

Du har ikke rett hårfarge, og du har ikke rett øyenfarge, du er for lav, og du er no hvertfall for tjukk! Og da må vi utrydde alle de, og da står vi igjen med mennesker som er slanke, blonde, blå øyne og høye. Hva kommer rasismen til å gå på da? Hvem som har flest kviser? Flest fløflekker? Eller utsende? Rasisme kommer bare til å fortsette helt til vi har klart å utrydde hverandre. Og hvis det ahdde vært en mørk og en lys igjen, hadde vel de sloss helt til en av de stod igjen, og da kunne han underskrevet på at mennesket var nå utryddet. For slik som vi holder på kommer menneskene snart til å være en utryddningstruet dyreart sammen med hvalen og elefanten. Og det på grunn av at vi har forskjellig hudfarge? Forskjellig relgion? Forskjellige livsstiler? En ting alle har til felles er ihvertfall at vi er alle en gjeng med idioter!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil