Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kristendommen

Kristendommen

Kort om da kristendommen kom til Norge, litt historie og kristendom i hverdagen.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.04.2006
Tema
Kristendom

Da kristendommen kom til Norge:
Kristendommen er en av de store verdensreligionene som har vært lengst i Norge.
-Kong Olav Haraldsson er et viktig navn innenfor Kristendommen.
Han arbeidet med å innføre kristendommen i Norge, men han ble drept midt i dette arbeidet.
- Fra 1030 sies det at kristendommen ble innført i Norge.

Litt historie:
Da kristendommen ble innført i Norge, bygde man kirker der de gamle offerstedene var.
(Det finnes enda flere kirker rundt i landet som stammer fra denne tiden).
Noen av de kirkene blir kalt Olavskirker etter Olav den hellige.

Kristendommen i hverdagen:
Det er en del forskjeller mellom de kristne kirkesamfunnene, men de har en del sentrale fellestrekk.
Det er troen på Bibelen som den hellige skrift, på Jesus som Gud og frelser og på at Gud kan vise seg som tre personer:
Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.

- Kirken representerer for mange en rød tråd i livet gjennom merkedager som dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse.
- Rytmen av dager, høytider og helligdager i et år er kalt kirkeåret.

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil