Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Virkningen av sur nedbør på mineralioner i jorda, GK

Virkningen av sur nedbør på mineralioner i jorda, GK

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.06.2000

Utstyr:
Filterpapir
2 reagensrør
stativ
jord
3MH2SO4
SCN

 

Vi startet forsøket med å ha et par spiseskjeer med jord i filterpapiret som vi satte i trakta. Trakta plasserte vi i et reagensrør og så helte vi vann over i filterpapiret så det blandet seg med jorda. Vi samlet opp en vannprøve i reagensrøret og tilsatte en dråpe SCN Hvis løsningen ble rød har vi påvist metallioner i løsningen. Blandingen ble ikke rød fordi vanlig vann ikke skiller ut metallioner fra jorda. Vi flyttet trakta over i et annet reagensrør, og nå tilsatte vi svovelsyre. Vi samlet igjen opp en prøve og tilsatte SCN. Denne gangen ble blandingen rød og vi hadde påvist at svovelsyre (sur nedbør) skyller med seg metallioner fra jorda.

 

Konklusjon:

 

Vanlig vann skyller ikke ut metallioner fra jorda. Sur nedbør gjør dette og det har vi påvist i dette forsøket ved å tilsette SCN. Løsningen blir da rød.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil