Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Matprat - kan inneholde spor av nøtter

Matprat - kan inneholde spor av nøtter

Handler enkelt og greit om mat!

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.03.2006

Nå står jeg her igjen, foran kjøleskapet på jakt etter noe godt. Sukkersuget spiser meg opp innvendig! Ingen sjokolader har dukket opp siden sist jeg sjekket (for fem minutter siden). Kjøleskapet er tomt utenom noen halvråtne epler og litt muggen hvitost. Snart kommer mamma hjem, da blir det middag. Det er det samme hver mandag, fiskepudding med kokte poteter og gulrøtter. Ikke akkurat det jeg hadde i tankene...

 

Det er et faktum at barn og ungdom blir stadig tykkere. Dataspill, Tv og lite fysisk aktivitet kombinert med et dårlig kosthold, det er vel egentlig dømt til å gå galt. Vanligvis når foreldre kommer hjem fra en slitsom dag på jobben, er den enkleste løsningen å slenge ferdigpizzaen i ovnen. Barna har ikke akkurat noe imot det. Foreldrene bør kanskje sette av litt tid og krefter til å lage en sunn og god middag, for å vise barna at mat trenger ikke å være stekt i fett eller dyppet i sjokolade for å være god. All skyld kan likevel ikke legges på foreldrene. Fordi med en gang barna får tak i penger så bærer det av gårde til nærmeste kiosk. Der spiser de snop til kvalmen og mageknipen skyller over dem som en gigantisk flodbølge!

 

Norge har med årene adoptert ” The American way of life”. Uansett hvor du går dukker det opp hurtigmatskjeder. Det blir faktisk åpnet en ny McDonalds-restaurant hver sjette time! Der selger de super-size måltider som tar tre til fire timer å jogge av seg. Hvor har det blitt av tradisjonell sunn norsk mat, hvor har poteten tatt veien?!

 

Et variert kosthold er bra. Til hverdags er det lurt å spise sunt og heller ta en burger en gang i blant. Da er ingen skade skjedd, men for mye usunn mat vil påvirke deg i en dårlig retning. Hvis du spiser flere kalorier enn du forbrenner, kommer du til å vokse i bredden, for å si det sånn! Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det er svært vanskelig å kutte ut all usunn mat. Fordi abstinensene kommer og hjemsøker deg som myggen på en varm sommerkveld! Du gjør alt for å prøve ikke å tenke på suget etter noe godt, så plutselig kommer reklamer som ”Grandiosa Lørdagspizza” eller ”Strartos, nå med nøtter!” rullende over TV-skjermen, og du sitter igjen med ”tårer” i munnen.

 

Media kan og ha den motsatte effekten. (Det kan til og med være) en fantastisk inspirasjonskilde. Nå kommer alt med mer fiber, mindre fett og tilsatt sukker, og det er jo bra! I tilegg er det mange ”reality-serier” som handler om en gjeng med overvektige personer som skal trene hardt og spise sunt i noen måneder, og vi seerer følger dem gjennom oppturer og nedturer. Det er enkelt å se at treningen og dietten gir resultater og at det fungerer. Det er vanskelig å ikke tenke: ”hvis en mann som har 200 kilo å bære på, kan gjøre det, da skal jeg og klare det!”. For mye fokus på kropp kan få negative konsekvenser. Unge jenter, spesielt, kan få et ukoselig forhold til mat. Når de ser deltakerne går fra å være en ulykkelig person i str.48 til en utrolig lykkelig person i str.36, sitter de igjen med inntrykk av: Hvis en er tynn er man en lykkeligere og en bedre person! Når livet dreier seg kun om mat, om hva en kan spise eller ikke, da er det noe galt... Det er usunnere enn hvilken som helst sjokolademuffins.

 

Mamma kommer inn på kjøkkenet, bærende på tre poser fra dagligvarebutikken. ”Så mamma, hva blir det til middag” spør jeg, som om jeg ikke visste det... ” Jeg har hatt en fryktelig travel dag på jobben, så det blir nok ferdigpizza”

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil