Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Halldis Moren Vesaas (1907-1995)

Halldis Moren Vesaas (1907-1995)

Oppgave om den kjente forfatteren Halldis Moren Vesaas.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.03.2006

Ble Født i Trysil i Hedmark fylke.. Faren Sven Moren var også en dikter... Halldis ble veldig kjent fordi hun var en kvinnelig lyrikker.. Hun skrev blant annet; Barnebøker, artikler, essay, sakprosa.. Hun gjorde også en stor innsats for Det norske Teateret som oversetter av gresk drama og annen verdens litteratur... Bøkene om foreldre hjemmet (Sven Moren og heimen hans, 1951) og minnebøkene om samlivet med Tarjej Vesaas (i midtbøs bakkar, 1974) og (båten om dagen, 1976) Er personlige skildringer...

 

Hun vokste opp i ett kultursentrum i Trysil.. På gården Mora..Hvor Sven og Gudrid Moren bodde.. Ettersom at faren var forfatter kom det ofte forfatter besøk til gården.. Det var ukentlig opplesningskvelder.. Halldis fvar allerede som ung jente sikker på at hun skulle bli forfatter...Hun hadde alltid ett ønske om å "dikte som far".. Da hun var rundt 16 år fikk hun mange av de diktene hun skrev trykket i lokalavisa.. I løpet av 20 år hadde hun allerede laget 7 diktsamlinger...

 

I 1934 giftet hun seg.. Og bosatte seg sammen med Tarjej på Midtbø i Vinje i Telemark... Etter 2 Verdenskrig ble diktene mer alvorlige, men Halldis mistet aldri troa på kjærlighet.. Men hun opplevde at innerst inne er mennesket ensomt.. Da skrev hun diktet "ord over grind"

Du går fram til mi inste grind

Og eg går òg fram til di.

Innanfor den er kvar av oss einsam,

Og det skal vi alltid bli.

 

Mange av diktene hun skrev var ungdommelige.. Hun priste også livet og kjærligheten.. Hun skrev også d første menstruasjonsdiktet innen norsk litteratur..

 

Halldis leste mye av: Wergeland, Vinje, Garborg Obstfelder, Wildenvey, Olaf Bull... Men hun beundret mest Tarjej's romaner.. 

 

Etter at mannen Tarjej døde i 1970 fant Halldis en ny partner, skuespilleren Gisle Straume...

 

Halldis ga ut flere dikt som skildrer kjærligheten fra synsvinkelen til en eldre kvinne...

 

Halldis fikk disse prisene:

-Doblougprisen (1960)

-Norsk kulturråds ærespris (1982)

-Norsk kultur-råds oversetterpris (1986)

-Ridder av Den Franske Stats Fortjenesteorden (1991)

-Anders Jahres ærespris (1992)

-Brageprisens hederspris (1994)

-Bastianprisen (1995)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil