Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Det som er mitt" av Anne Holt

"Det som er mitt" av Anne Holt

Bokreferat av Anne Holts "Det som er mitt".

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.03.2006

Inger Johanne er forsker, jurist og psykolog, og mor til lille Kristiane. Hun kommer i kontakt med gamle Alvhild som ligger på sykehjem og snart skal dø. Hennes siste ønske er å få oppklart en gammel kriminalsak fra 1956 hvor hun tror Aksel Seier ble utsatt for justismord og dømt og fengslet i ni år for mord og voldtekt på en liten jente. Aksel Seier ble etter ni års soning plutselig løslatt uten gyldig grunn eller forklaring. Han måtte flytte fra sin kone til USA for å komme over hendelsen. Det eneste sporet i saken er en mor som tipser politiet etter sønnens død og forteller dem at sønnen hennes gjorde det.

 

Inger Johanne finner ut at alle dokumentene fra denne saken er sporløst forsvunnet og ødelagt. Samtidig med dette blir lille Emilie bortført på vei fra skolen. Seks dager senere blir også Kim sporløst bortført. Han blir fort funnet død i kjelleren til moren med en lapp hvor det står: DER FIKK DU SOM FORTJENT.

 

Yngvar Stubø er etterforsker i denne saken og han står bom fast. Han har fått et tips om Inger Johannes gode arbeid og tar kontakt med henne for å få løst saken. Hun har nok med sitt og saken til Seier og ønsker ikke å bidra med etterforskningen.

 

Inger Johanne står også bom fast i sin sak og hun bestemmer seg derfor for å dra til USA og oppsøke Seier som fortsatt bor der i en liten utkantsby langs Florida kysten. Hun kommer i kontakt med ham og dette styrker hennes tro på Seiers uskyld.

 

Samtidig i Norge blir enda et barn bortført og funnet drept. Lille Sara Baardsen. På begge drapene har det ikke blitt funnet noen gyldig dødsårsak. Lille Emilie lever fortsatt og holdes skjult i kjelleren til morderen.

 

Stubø trygler Inger Johanne om hjelp og hun bestemmer seg nå for å hjelpe til som profiler i etterforskningen. Sammen setter de hodene sammen for å finne ut av hvordan gjerningsmannen tenker og handler. De har ingen spor å gå etter.

 

Gjerningsmannen som heter Karsten Åsli drar til Nord- Norge hvor han dreper sitt neste offer. En liten baby som blir kvalt i barnevognen midt på dagen. Det eneste vitnet er en halvblind professor. Også her, som på de to forrige drapene, finner de den samme lappen.

 

Inger Johanne etterforsker disse to sakene parallelt og finner etter hvert ut hvordan disse to sakene henger sammen. Politiet havner på feil spor når en pedofil mann prøver å kidnappe en unge. Stubø og Inger Johanne har ham ikke i mistanke. Men politiet og media starter en intens jakt for å pågripe noen i saken.

Seier bestemmer seg for å selge huset sitt i USA og dra til Norge til sin gamle kjæreste Eva som ligger syk. De har en felles sønn som heter Karsten Åsli. Men de vet ikke ennå hvilke ugjerninger han har gjort.

 

Når Stubø er på et rutinemessig besøk hos Karsten Åsli får han en intuisjon på at han skjuler noe og at lille Emilie er gjemt der et sted. Han har ingen bevis på dette og må dra igjen.

 

Senere på vei til byen havner Karsten i en bilulykke med den mistenkte pedofile mannen som er på flukt fra politi og media. Begge omkommer og hele hendelsen blir direkteoverført fra tv2s helikopter. Stubø ser dette og bestemmer seg straks for å dra til huset til morderen for å lete etter Emilie. Han finner henne og hun lever, men er skadet for livet.

 

Seier får bevist sin uskyld fordi moren til han som utførte ugjerningen snakker med Inger Johanne. Hele familien hadde visst dette men hadde klart å holde det skjult. Det fantes selvsagt ingen bevis for dette.

 

Hele romanen dreier seg om merkelige sammenhenger. Seier blir dømt for en gjerning han ikke har gjort og sønnen hans er en morder og dør. På en måte kan man si at Seier sonet sønnens gjerning.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil