Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Brødre i blodet" av Ingvar Ambjørnsen

"Brødre i blodet" av Ingvar Ambjørnsen

Dette er en kort bokanalyse av Ingvar Ambjørnsens bok "Brødre i blodet".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.03.2006
Tema
Elling

Boka ”Brødre i blodet” handler om Kjell Bjarne og Elling som etter en lang og slitsom tid på Brøynes rekreasjonssenter får sin egen trygdeleilighet på selveste Majorstuen i Oslo. Her deler de både soverom, økonomi og ikke minst en rekke av fobier, først og fremst angsten for mennesker, spesielt det kvinnelige kjønn.

 

Hensikten er at de skal prøve å tilpasse seg samfunnet etter alle kunstens regler, med hjelp fra Frank Åsly fra sosialkontoret i Oslo kommune. Det tar tid før de klarer å vende seg til et normalt hverdagsliv, men etter intens telefontrening, et par turer til butikken og noen besøk på stamkneipen deres, går det bedre og bedre etter hvert.

 

Reidun Nordsletten kommer ganske fort inn i livene deres, og etter mange middagsbesøk og skifting av pakninger blir det bare mer og mer kjærlighet mellom henne og Kjell Bjarne. Samtidig drar Elling på diktmøte. Med avisen under armen og solbriller foran øynene rusler han av sted i en grå, gammel frakk. På møtet blir han kjent med en underlig gammel poet, Alfons Jørgensen, og det viser seg at de to har en del feller interesser.

 

Den nye vennegjengen på fire møtes en dag i bakgården til Alfons, og det blir besluttet at en hyttetur hadde vært på sin plass. På hytta må Kjell Bjarne ta det vanskeligste valget han antakeligvis har tatt i hele sitt liv: Om han skal sove på rom med den gode, gamle romkameraten sin fra Brøynes og Kirkeveien, eller sin nye elskede, Reidun Nordsletten!

 

Gjennom boka har Elling og Kjell Bjarne altså fått oppleve den største forandringen gjennom hele livet deres. Fra to isolerte personligheter på Brøynes har de utviklet seg til to fullt oppegående mennesker i et moderne samfunn, fullt opptatt med flesk og duppe, hytte-sex og surkålpoesi!

 

I denne boka er det Elling som ”snakker”. Ganske store deler av teksten i boka er Ellings tanker, funderinger og meninger. Det er også en del dialoger. Det hele fortelles på en meget poetisk og morsom måte, noe som gjør boka interessant å lese. Handlingen foregår kronologisk, altså i rekkefølge.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil