Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Arne Nordheim

Arne Nordheim

En kort musikkoppgave om Arne Nordheim.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.02.2006


Innledning

Jeg har fått en norsk musiker ved navnet Arne Nordheim. På forhånd vet jeg ingenting om han. Av den grunn håper jeg at jeg lærer noe nytt ved hjelp av denne oppgaven. For at det skal bli lettere for meg å jobbe med denne oppgaven, har jeg valgt en problemstilling. Problemstillingen skal hjelpe meg med å forstå stoffet mye bedre og lære noe av det.

 

Jeg ser frem til en lærerik og spennende musikkoppgave.

 

Problemstilling: Hva slags musikk komponerer Arne Nordheim?

 

Historie

Arne Nordheim ble født i Larvik 20. juni 1931. Han kom fra en musikalsk familie. Karrieren hans startet allerede da han skrev musikk til Herman Wildeveys dikt, bare som 13-åring. Han studerte ved Musikkonservatoriet fra 1948-1952. Ved Musikkonservatoriet studerte han orgel, klaver og musikkteorier under Norges beste lærere. Fra begynnelsen tenkte han å bli en kirkeorganist, for at det var enkelt å få arbeid i kirken på den tida. Men da Nordheim lyttet Mahlers 2.symfoni i februar 1949, fikk han andre tanker. Dermed bestemte han seg for å komponere selv. Han ble møtt med mye kritikk fra sine lærere. Det var nemlig ingen som drev med den slags musikk Nordheim ville komponere. Han var opptatt av ” moderne musikk”. Han hadde blitt sterkt påvirket av samtidsfestivalen i Oslo(1953). Han ble også opptatt av musikk han hadde hørt på sine utenlandske reiser.


 

Hans første opptreden var i 1954 med ”Essay” for strykekvarttett ved Ung Nordisk Musikkfest i Stockholm. I dag mener han at strykekvarttett i 1956 er hans første arbeid. I 1957 komponerte han Aftonland. I det verket utforsket han på tonen i stemmen og brukte andre instrumenter enn bare strykere. Verket ble oppført i Danmarks radio i 1959 og ble hans store suksess. Videre komponerte han Canzona i 1960 og Epitaffio i 1963. I begge disse har han prøvd å gi de tradisjonelle instrumentene en ny tonefall. Nordheim begynte etter hvert å benytte elektronikk på magnetbånd, og hadde i en periode elektronikk som hovedtema. I den perioden komponerte han ren elektroniske verk som ”Solitaire”. Han blandet også elektronikk med slagverk eller andre instrumenter.

 

I 1968 fikk han Nordisk Råds Musikkpris for ”Eco”. Verket viser begynnelsen på en ny utvikling, hvor Nordheim visste hvordan en kunne elektrofonis-klingene låter fra vanlige instrumenter. Mellom 1967 og1972 oppholdt han seg i Polen, og mange av hans kjente elektroniske ble laget i et studio i Warszawa. Utover 1970-tallet gikk Nordheim tilbake til melodien og til dels tonaliteten, og skrev verk som Doria og balletten Stormen i 1979. Mellom 1980 og 1990-tallet komponerte Nordheim en rekke bestillingsverk for orkestre og solister rundt omkring i verden. Han skrev musikk til seremoniene under OL på Lillehammer og mesterverket Nidaros ved Trondheims 1000 års jubileum i 1997.

 

 

Han har siden 1982 bodd i æresboligen Grotten i Slottsparken. Arne Nordheim har ikke nådd fram til det store publikum i Norge. Men i de seinere årene, har han i større grad fått avgjørende anerkjennelse, også i forsamlinger utenfor de rent samtidsmusikkinteresserte. Han er helt klart den beste og største nå levende norske komponisten innen denne klassen. Og aller fleste har hørt hans karateristiske pausesignal for NRK radio.

 

Noen av hans kjente verk:

- Greening (1973) til Zubin Metha

- Los Angeles Symphony Orchestra

- Balletten Stormen (1979) for Schwezinger Festival i Tyskland

- Cellokonserten Tenebrae (1980) til Mstislav Rostropovitsj

- Aurora (1983) til vokalgruppen Electric Phoenix

- Orkesterverket Magma (1988) til Concertgebouw-orkesteret i Amsterdam

 

Visste du at

- Mye av musikken Nordheim komponerer er preget av hans fars sang og fiolin musikk.

- Nordheim har i over 30 år vært en av de fremste i norsk musikkliv.

- Nordheim liker å gå sine egne veier, når det gjelder musikk.

- På 1960 og 1970-tallet ble hans musikk sett på som gretten.

- Nordheim har mottatt alle priser og æresbevisninger som kan tildeles en norsk komponist.

- Nordheim har skrevet mye for tv, teater, radio og ballett.

- Musikken han komponerer er ofte opptatt av ensomhet, fortvilelse, døden. Mørket, lyset, varme og humor.

- Nordheim er både komponist og musikkritiker.

- Nordheims viktigste klasse er orkesterverk

-  Nordheim er 74 år gammel.

- Nordheim også benytter seg av det sjeldne instrumentet dreielire, samt bremsetromler fra Peugeot.

- Nordheim også er inspirert av kirkeklokkene han hørte i barndommen.

- Nordheim måtte leve av strøjobber, som sjauer på brygga, som telegrafbud og korddirigent.

- Nordheims kone heter Rannveig Getz og er utdannet interiørarkitekt.

 

Konklusjon

Jeg syns det har vært lærerikt å jobbe med denne oppgaven. Jeg har utefra denne oppgaven funnet svar på problemstillingen, som er følgende: Arne Nordheim komponerer elektronisk musikk blandet med slagverk og andre instrumenter. Han liker å skille seg ut , når det gjelder andre komponister. Jeg syns det har vært litt vanskelig å finne stoff om han, fordi jeg fant ikke noe bok, som handlet om han på biblioteket. På grunn av dette måtte jeg finne all informasjon om han på nettet.

 

 

Kilder:

www.sol.no

www.google.no

www.nrk.no

www.amazon.com

www.dagbladet.no

www.larvikguiden.no

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil