Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Elektrolyse av kobberklorid-løsning

Elektrolyse av kobberklorid-løsning

Rapport fra elevforsøk.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.02.2006


Hensikt/problembeskrivelse:

Etter forsøket skal jeg kunne forklare hva som skjer ved elektrolyse av CuCl2 – løsning.

 

Utstyr:

  • 2 Karbonelektroder
  • 3 Ledninger
  • Spenningskilde (6V)
  • Lyspære
  • Glasskål
  • Glasstang
  • Vernebriller
  • Lakmuspapir
  • Kobberklorid (CuCl2)

Fremgangsmåte:

  • Koble sammen utstyret som vist på tegningen. (Finnes lengre ned i rapporten under overskiften tegning.)
  • Har oppi kobberklorid i glasskåla.
  • Sjekker om kobberklorid i fast form leder strøm.
  • Hell 2-3 cm vann i skåla og rør saltet ut i vannet med en glasstang.
  • Sjekker om kobberklorid-løsning leder strøm.
  • Sjekker ut hva som skjer og noterer.

Hypotese:

-

 

Tegning:

<bilde>


 

Resultat/Observasjon:

Sjekket at alt stemte med utstyret og lyspæra lyste. Alt funket. Prøvde å lede strøm gjennom fast kobberklorid men det funket ikke, lyspæra lyste ikke. Prøvde igjen i kobberklorid-løsningen og lyspæra lyste. Etter kort tid så vi at et brunt belegg, kobber, festet seg på den ene karbonelektroden. I tillegg kunne vi lukte en relativt sterk klorlukt fra klorgass som steg opp rundt om fra den andre karbonelektroden.

 

Spørsmål:

1.     Hva heter utstyret som er på tegningen?

2.     Hvordan vil du undersøke om lyspære er i orden?

3.     Hvordan ser kobberklorid ut?

4.     Leder fast kobberklorid noe strøm?

5.     Leder kobberklorid-løsningen strøm?

6.     Hvilke ioner er det i løsningen?

7.     Hva ser du på den negative elektroden?

8.     Hvilket stoff er dette?

9.     Hva ser du på den positive elektroden?

10. Hvilken gass er som danner seg i bobler?

11. Ved hvilken elektrode hadde reduksjon funnet sted?

12. Ved hvilken elektrode hadde oksidasjon funnet sted?

 

Svar:

1.     (Se under tegning, lengre opp i rapporten.)

2.     Slå sammen pol-endene og lage en slutning som går gjennom lyspæra. Hvis pæra da lyser så er den i orden. Hvis ikke så kan det være pæra som det er noe galt med eller strømforsyningen. Bruk andre lyspærer og strømforsyninger og prøv deg da frem for å finne ut hvilken del det er noe galt med.

3.     Kobberklorid i fast form er pulver som er blått.

4.     Kobberklorid i fast form leder ikke, iallefall ikke i vårt forsøk.

5.     Kobberklorid-løsning leder strøm.

6.     I kobberklorid-løsningen er det Cl- -ioner og Cu+ -ioner.

7.     Ser et belegg av noe brunt stoff.

8.     Antar at det er kobber (Cu+).

9.     Ser bobler.

10. Boblene er klorid (Cl-).

11. Ved negativ elektrode.

12. Ved positiv elektrode.

 

Konklusjon:

Elektrolyse skjer når strøm ledes gjennom en saltløsning. Vi klarte å skille to grunnstoffer fra hverandre ved å bruke elektrolyse. Det vil si at vi skilte to stoffer fra hverandre ved å tilføre elektrisk energi.

 

CuCl (oppløst i vann) + energi --> Cu + Cl

 

Det boblet rundt den positive (+) polen og den negative (-) ble mer og mer brunaktig. Vi fikk vite etterpå at den negative produserte kobber, mens den positive produserte klorgass. Det kunne vi faktisk kjenne på lukta, for den var ganske kraftig, luktet som klor man bruker i badebasseng.

 

Motsatte ladninger tiltrekker hverandre;

 

Positiv pol   <--  Cl- (-)

Negativ pol  <--  Cu2+ (+)

 

Negativ pol :    Cu2+ + 2e- --> Cu    =  (Reduksjon)

Positiv pol:       2Cl- --> Cl2 + 2e-     =   (Oksidasjon)


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil