Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vishnu

Vishnu

lnformasjon om Vishnu og vishnuittene.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.02.2006
Tema
Hinduisme

Vishnu er en av hinduenes viktigste guder. Han har to koner Lakshmi og Bhumidevi. Han blir sett på som den guden som opprettholder verden som i hinduismen kalles Dhama. Vishnu er den mest populære guden blant hinduene i dag. Dersom Dhama (verden) blir angrepet av onde demoner stiger Vishnu ned til jorden for å forsvare det gode.

Vishnu hadde flere avatarer. En avatar er en form gudene brukt på jorden.

 

Vishnus avatarer:

Matasya (fisk)
Kurma (skillpadde)

Varaha (villsvin)

Narashmia (menneskeløve)

Vamana (dverg)

Parashurama (kriger med øks)

Rama (krigerprins)

Krishna (ksatriya – kriger)

Buddha (villedet mennesker inn i buddhismen)

Balabhadra (jordbruksgud – Krishnas bror)

 

Vishnuitter:

 

Vishnuitter utgjør ca. 70% av alle hinduer. Vishnuittene tror på Vishnu som sin øverste gud (som Brahman), mens de andre kommer under.

 

<bilde>

 

Vishnu opprettholder verden han  blir ofte framstil med fire armer, og i dem holder han en konkylie, en lotusblomst, en diskos og et gullsepter. Hans høyre øye er lyst: dagen, hans venstre øye er mørkt: natten. Håret er skyene, ut av munnen springer solen og kappen er ild. Den blå fargen symboliserer det uendelige. Øvre venstre hånd: konkylien, et symbol på ”om”. Nedre vestre hånd: vannlotusen, et symbol på renhet og fruktbarhet. Øvre høyre hånd: diskos, er symbol på universets herredømme. Nedre høyre hånd: gullsepteret, er symbol på å opprettholde orden.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil