Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Brasil

Brasil

Oppgave som tar for seg mange ulike sider ved Brasil.

Karakter: 6 (9. klasse)

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.02.2006

FAKTA 1 

Areal: 8 512 000 km2

Lengste elv: Amazonas (6 437 km med bielver)

Høyeste fjell: Pico da Neblina (3 014 moh.)

President: Fernando Henrique Cardoso.

Nasjonaldag: 7. September

Største innsjø: Patos.

Temperatur: januar: Brasilla + 22 grader, juli +18 grader.

Årsnedbør: 1643 mm (mest i januar.)

 

<bilde>

 


Lanskapsfordeling:

 

<bilde>

 

 

 

 

FAKTA 2

Folketall i 1999: 167 mill.

Folketetthet: 18 per km2.

Språk: Portugisisk

Religion: Kristendom (romersk-katolsk 80%)

Hovedstad: Brasillia.

Andre store byer: Sao Paulo, Rio de Janeiro, Recife.

Myntenhet: Cruzeiro.

Nasjonalitetsmerke: BR.

Fordeling befolknig: Land 21%, by 79%.

Personer per sykehusseng: 298

Analfabeter: Kvinner 17%, Menn 17%

 

Fordeling næringer:

 

<bilde>

 

Aldersfordeling av befolkningen:

<bilde>

 

 

KLIMA

<bilde>
Mesteparten av Brasil tilhører den tropiske klimasone. Bare den sørligste del av Brasil går inn i subtropene. De fleste steder i Brasil har en årsnedbør på mellom 1000 mm og 2000 mm. Amazonas-bekkene har et varmt og veldig fuktig klima og middeltemperaturene ligger på rundt 26 og 28 grader med svært små årstidsvariasjoner. Årlig nedbørmengde ligger omkring 2000 mm, med en tørketid som omfatter de månedene som er tørrest, som regel i oktober og november, og en reintid fra januar til mai.  

 

Det brasilianske høylandet er temperaturene lavere enn ved kysten, spesielt i sør. Curitaba ligger ca. 900 meter over havet, og har 12 grader i miten i juni og 21 grader i februar. Den nordlige grense for nattefrost går i gjennom den nordlige del av Paraná og den sørlige del av Sao Paulo.

 

PLANTE OG DYRELIV

I Amazonas-område der det regner hele året, vokser Jordens største sammenhengende regnskog. Elva med blant annet mahogni, kautsjuktrær, kakaotrær og paranøttrær.                                                                                                                             

Også i de fuktigste strøkene på østkysten finnes tropisk i regnskog. Mens de høyere strøk av Brasil blir dekket av savanne og krattskog. I den subtropiske delen i sør finnes blant annet gresshoppere og i alt dekker skogen ca 68% av Brasil.

 

Landet har også et rikt utvalg av pattedyr. F.eks. puma, jaguar og tapir som er de største dyrene i Brasil. Gnagere er også rikt representert med blant annet flodsvin og gullhare. Av slanger finnes blant annet den fryktbare anakondaen og kongekobra, mens i regnskogen lever de fleste dyrene i trærne.

 

Brasil har en av verdens rikeste fuglearter med over 1500 forskjellige fuglearter. Hvis man oppsøker skog og mark, vil man blant annet finne papegøyer, tukaner, hoatzin, hokkoer og mange fuglefamilier.

<bilde>
<bilde>

<bilde>

 

 

VIKTIGE ÅRSTALL

 

1891 Kirken og staten blir

 

1917 Brasil går med i Første verdenskrig på alliert side. 

 

1924—30 Stadige uroligheter og opprørsforsøk fører til drastiske ting med forbud mot streiker og kommunistisk virksomhet. 

 

1930 I Brasil kommer Gelulio Vargas til makten ved et kupp og får diktatorisk makt.

 

1942 Brasil kommer med i Annen verdenskrig på alliert side.

 

1945 Etter femten år som diktator blir Vargas tvunget til å gå av.

 

1947 Alvorlig uro. Kommunistpartiet blir forbudt. Den diplomatiske forbindelse med Sovjetunionen brytes.

 

1951 Vargas på ny ved makten.

 

1954 Vargas begår selvmord.

 

1954 Politisk uro, kupp og kriser.

 

1960 Hovedstaden flyttes fra Rio de Janeiro til den nybygde Brasilia i det indre av landet.

 

1964 En militærjunta styrter den venstreorienterte presidenten João Goulart. 

 

1970-tallet Utbygging av Amazonasområdet, grove overgrep mot indianerne og massiv ødeleggelse av store regnskogsområder.

 

1984 Frie valg. Tancredo Neves blir valgt til president, men dør før han kan tiltre.

 

1985 I Brasil og Uruguay gjenomføres en demokratisk styreform. José de Sarney blir Brasils første sivile president på 21 år.

 

1990 Fernando Affonso Collor de Mello etterfølger José Sarney som president.

 

1992 Brasils president blir avsatt for korrupsjon og stilt for retten.

 

1992 Collor de Mello blir fradømt presidentvervet på grunnlag av alvorlige anklager om korrupsjon.

 

1999 Brasil i devaluering og økonomisk krise.

 

 

SKOLE OG UTDANNING

Det er 52 prosent av ungdom i alderen 17-29 år som ikke har fullført grunnskolen. Av 30 millioner barn som begynte på skolen i 1991 er det bare ti prosent som i dag har gjennomført normal skolegang. De fleste står igjen med mindre enn fire år på skolen.

 

Brasil har det største antall som ikke kan skrive eller lese i Latin-Amerika. I overkant av 15 millioner kan verken lese eller skrive. Ytterlige 20 millioner kan gjøre seg lite til nytte av å lese og skrive

 

FATTIGDOM

Brasil er et av landene i verden med størst forskjell på fattig og rik. 50 millioner mennesker lever under fattigdomsgrensen. Nesten hvert tredje barn mellom 10-17 år er i arbeid - sannsynligvis er mange langt yngre. Barnearbeiderne har ofte 40 timers arbeidsuke og lønna er dårlig.

 

BEFOLKNING

Befolkning: Hvite (etterkommere av portugisere, italienere, tyskere, polakker), svarte (etterkommere av afrikanske slaver), mulatter og urbefolkning (indianere). I tillegg kommer en stor gruppe etterkommere av japanske innvandrere. Befolkningen er ung. Halvparten av landets innbyggere er under 20 år. Mellom 75-80 prosent av befolkningen bor i byområder. I storbyen Rio de Janeiro bor det i dag ca. 14 millioner og i São Paulo 22 millioner. Det antas at befolkningen i São Paulo vil være ca. 50 millioner i 2015.

 

<bilde>

 

 

 

FOTBALL

Selvfølgelig spiller barn og unge fotball fordi de synes det er gøy. Men i tillegg ser de det som en mulig billett til et bedre liv. Hvis man er god nok, så er muligheten der for å bli rik og berømt. Selv om du kommer fra fattige strøk. Eksempler på at det er mulig, er Romario. Han har samme historie som Pelé. De var fattige svarte gutter som gjennom fotballen klatret til topps med rikdom og berømmelse som premie.

 

Nå er det ikke dermed sagt at rikdom og berømmelse er svaret på alle problemer, men det gir i hvertfall undertrykte muligheten til å få et bedre liv. I fattige strøk lever derfor mange barn og unge i håp om å gjøre det samme.

 

På verdens største fotballstadion Maracana i Rio deJaneiro spiller Brasil sine hjemmekamper. Tusenvis følger kampene. Brasil er en stolt fotballnasjon. Ikke rart vi ser fotballen rulle på strendene og i alle parker.

 

<bilde>

 

 

ATTRAKSJONER

 

Iguagcu-fallene

Iguagcu-fallene kan man ikke gå glipp av. Dette er en elv i Brasil som slutter i grensen mot Argentina og Paraná der Brasil, Argentina og Paraguay møter hverandre.

 

Elven er 1320 km lang og 23 km ovenfor der elven i Paraná, det danner en fantastisk elv som er mellom 60 og 82 meter høy og 4 km bred som daner vannrike Iguagcu-fallene (Saltos do Iquacu).

 

<bilde>

 

 

Dette er en av Sør-Amerikas største turistattraksjoner. Her finner du også nasjonalpark på brasiliansk med rikt plante- og dyreliv.

 

<bilde>

 

 

Brasilla

Brasilla er hovedstaden i Brasil og liger 1060 meter over havet ligger 920 km nordvest for den gamle hovedstaden Rio de Janeiro.

 

<bilde>

 

Forslaget om å flytte hovedstaden innover i landet kommer fra kolonitiden og ble skrevet inn i landets grunnlov i 1891.

 

De fleste offentlige bygninger ligger langs øst/vest av Brasilla med utsikt over en stor kunstig innsjø,

som omgir det sentrale byområdet.

 

Du sammenligner sikkert Brasilia med en stor og kunstig by, med liten historisk interesse, men det er egentlig masse historie om Brasilla. Brasilia er en steril og høyst moderne by, men for de av dere som ikke er store entusiaster for moderne arkitektur, har ikke behov å bruke mye tid her.

 

<bilde>


 

STAT OG STYRESETT

Brasil er ifølge grunnloven i 1967 en forbundsrepublikk som består 21 stater, 4 territorier og hovedstad. Makten i Brasil ligger hos residenten (Fernando Henrique Cardoso), som sammen med visepresidenten som ble valg for 5 år siden av en valgforsamling. Presidenten velges ved alminnelige flertall og kan ikke velges på nytt. Han leder et nasjonalt sikkerhetsråd bestående av sjefen for de væpnede styrkene i Brasil og han selv. Presidenten har øverste makt når det gjelder avgjørelser innenfor økonomi og finanser. Brasil har siden 1969 vært styrt av militærjunta og forfatningen har vært satt delvis ut av kraft. En presse lov i 1972 har i betydning grad innskrenket ytringsfriheten og gitt regjeringen det fantastiske herre dømme over all nyhetsformidling. Delstaten skal ved alminnelige og hemmelige valg velge sine guvernører.

 

HISTORIE

Indianerne: kom til Brasil for over 20 000 år siden. De kom dit først, og levde som jegere. I dag er det bare rundt 200 000 indianere igjen i Brasil. Mange indianergrupper har forsvunnet. I den minste gruppen er det kanskje bare 2-3 indianere igjen. Det oppdages fortsatt nye stammer som aldri har vært i kontakt med det brasilianske landet. De fleste indianerne holder til i områdene rundt i Amazonas. De blir utsatt for robbing og overgrep. De har på en måte ikke hatt noen rettigheter i det brasilianske samfunnet. Først i 1982 fikk en indianer være med å bestemme sammen med andre brasilianske politikere. Først ved den nye grunnloven i 1988 ble de gitt rettigheter som en del av den brasilianske befolkning. Fordi indianerne bor i Amazonas områdene blir de rammet av ødeleggelsene av regnskogene. Store gruveselskap ønsker å utvinne mineraler der indianerne bor. Raseringen av regnskogen(Amazonas) driver indianerne på flukt fra sitt hjemsted og sitt levebrød. Et eksempel er gummitapperne. De lever av å tappe gummisaften fra trærne, slik de har gjort siden 1800 tallet. Nå får de stadig færre trær å klatre i, fordi trærne hugges ned. En etter en mister de sitt levebrød.


FOTBALL

Brasil er en av verdens beste fotball lag. De har mange ganger vunnet VM i fotball. Mange mener at Brasil er så gode i fotball fordi de spiser veldig sunn mat, Kanskje er det sant?

 

Pelè har vært verdens beste fotballspiller, han spilte på Brasil i sin ynger tid Han har vunnet tre VM gull i fotball, scoret 1220 mål, scoret fem mål i samme kamp seks ganger og er fotballens mest profilerte ambassadør. Nå bruker Edson Narantes do Nascimento all sin tid på å reise rundt og spre glede rundt idretten samt bruke sitt profilerte navn til å hjelpe de som kan utvikle seg i verden(bli bedre.) Når Pele taler, lytter verden så hørere folket på han.

 

Ronaldo startet karrieren sin i 2. divisjonsklubben Sao Cristovao som en 14- åring. Etter å ha scoret 36 mål på 54 kamper, ble han kjøpt opp av 1. Divisjonsklubben Cruzeiro som 16-årinig. På ett år scoret Ronaldo 58 mål på 60 kampermål. Han ble tatt ut i VM troppen, men fikk ikke spille noen kamper. Han kom raskt til den Nederlandske PSV Eindhoven. Da han var 17 år, og ansett som verdenstalent. 

 

Han spiller på Real Madrid og Brasil, og han er 28 år gammel.

 

<bilde>

 

<bilde>
   

 

Her er autografen til selveste Pelè:

<bilde>

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil