Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Camilla Collet

Camilla Collet

En liten oppgave om forfatteren Camilla Collet.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
07.02.2006

Camilla Collet ble født i Kristiansand 1813. Hun var datteren til den berømte Nicolai Wergeland og søsteren til Henrik Wergeland. Etter at faren var på riksforsamlingen på Eidsvoll ble han så glad i stedet og flyttet hit etter en stund. På Eidsvoll ble faren prest og de flyttet inn på prestegården. Camilla fikk en annerledes oppvekst enn broren.

 

Hun gikk ett år på pikeskole i Kristiania, senere dro hun til Tyskland for nå lære seg språk. Og hun reiste rundt i Norge md faren på møter og noen ganger i utlandet. På en tur til Kristiania møtte hun Johan Sebastian Welhaven. Han var en av brorens uvenner og forelskelsen ble til et dramatisk trekantdrama.

 

Forholdet deres tok slutt, og litt senere giftet hun seg med Peter Jonas Collet. Deres forhold ble forklart som veldig fint, og det var Peter Jonas Collet som inspirerte Camilla til å skrive. Etter ti år med lykkelig ekteskap døde Peter Jonas Collet og Camilla satt igjen med fire barn å forsørge. Hun hadde ikke råd til dette alene så hun måtte selge huset og fikk aldri et fast sted å bo. De eldste måtte flytte til noen slektninger mens de andre måtte være med henne fra sted til sted. Nå hadde hun igjen begynt å tenke på Welhaven og dermed fikk hun mer å skrive om. Blant annet kom den berømte: amtmandens døttre. Som i senere tid er veldig kjent. Bøkene hun skrev var angrep på samfunnet som krevde at kvinner skulle skjule følelsene.

 

Amtmandens døttre:

Den kom ut i 1854 av Camilla Collet. Det sies at det var en av Norges første romaner. Boken handler om: fire søstre, Sofie, som hovedperson og den yngste søsteren. De tre eldste har giftet seg med menn som foreldrene har valgt for dem, og de er alle ulykkelige. Så Sofie bestemte at foreldrene ikke skulle velge mann for henne, sånn som søstrene. Hun klarer å finne en hun elsker men det ender ikke så veldig godt for på grunn av noen misforståelser tror hun at denne mannen elsker noen andre, som han ikke gjør. Det ender med at han flytter og de snakkes aldri mer sammen.

 

Da boken kom ut, ville ikke Collet si sitt navn før hun hørte responsen. Alle trodde det var en mann men det viste seg å være Camilla Collet. Dermed spurte de hvorfor det ikke var noe bra slutt. Da svarte hun at hun ville vise alle hva virkeligheten var.

 

Kilder:

www.wikipedia.no

Norskboka

http://fuv.hivolda.no/prosjekt/gullato/camillacollett.htm

http://www.kloken.no/litteratur/tekst.asp?ID=34

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil