Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Bibelen 2" av Are Kalvø

"Bibelen 2" av Are Kalvø

Sammendrag av Are Kalvøs "Bibelen 2".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.02.2006
Tema
Bibelen 2

Jeg ville lese boken fordi mange jeg kjenner har lest den, og anbefalt den til meg. Den er veldig annerledes fra de andre bøkene jeg har lest, og jeg tenkte at en forandring kunne være bra. Jeg antok at boka kom til å være underholdende, for jeg har sett Are Kalvø på TV og radio mange ganger, og synes han er veldig morsom. Jeg valgte å lese denne boka nærmest som et eksperiment, for å finne ut om humoristiske bøker er ”god literatur” på samme måte som de andre bøkene jeg har lest.

 

Det å lese hjemme synes jeg var deilig! Jeg fikk konsentrert meg mye mer enn jeg pleier å få til i en vanlig skoletime. Dette gjorde at jeg virkelig kom inn i boken, og fikk lest den ut i løpet av dagen. En positiv opplevelse jeg gjerne vil prøve igjen!

 

Are Kalvø har i boka sett for seg den absurde situasjonen at Jesus en dag dukker opp på Lørenskog. Året er ca to tusen (altså i vår tid), og da han er tilbake må han prøve på sitt beste å passe inn for kunne gjøre jobben sin; å frelse. Mange komiske situasjoner oppstår da Jesus bestemmer seg for å nå folket, ved å opptre på så godt som alle tv programmene i landet. I tilleg får seg nye displer som han starter et rocke-band med, noe som til slutt fører til at Jesus må måtte flykte tilbake til himmelen der han forenes med sin far.

 

I boken er det ingen spesifik forteller. For det meste er det tredjepersons synsvinkel, men iblant får man høre historien fra en reseptionists ståsted. Dette gjør at det boken fremstår komisk, ved at man får se hvordan helt normale mennesker reagerer på den merkverdige situasjonen. Boken er en humoristisk bok, noe som fremheves ved at boken ofte er skrevet som om det var en veldig seriøs bok! Det blir i kjent Kalvø-stil, så godt som bare tull og tøys i denne boka, noe som står i kontrast til det alvorlige temaet om religion.

 

Boken er skrevet på nynorsk, noe som etter min mening er negativt for boken. Det er antakeligvis fordi at mine nynorsk kunnskaper ikke er særlig bra, som gjør at boken blir tung og litt vanskelig å lese. Kalvø skeiver med mange setninger, det syns jeg påvirker boken slik at man minnes ofte på at det er en humorbok og ikke en tung roman. Illustrasjoner er brukt i boken og disse bildene er humoristiske i samme stil som boken. Vanligvis unngår jeg bøker med bilder, men i denne boken syns jeg at det passet bra inn.

 

Min egne og ærlige mening om boken er at jeg syns at Bibelen 2 er en morsom bok med mange bra kommentarer og tanker, men ofte alt for kjedelig. Som sagt er den på nynorsk, som gjør det litt vanskelig å lese i lengden, men det gikk overraskende bra. Denne boka er og blir ren underholdning, og kan ikke sammenlignes med annen litertaur som er interesant på en helt annen måte. Men som et alternativ til å se på noe morsomt på TV, vil jeg anbefale å lese denne boka i steden. Boken tror jeg passer best for de litt eldre en oss. Det var en del jeg ikke skjønte i boken, men jeg lærte. Utfordringer er bra og sunt! Jeg vil derfor nnbefale denne boken for litt eldre ungdommer!

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil