Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Robbie Williams

Robbie Williams

Ikke helt fullendt biografi, men kan skyldes at den ble skrevet for to år siden.

Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.01.2006
Tema
Pop

Innledning

Jeg har valgt Robbie Williams på grunn av at han er en verdenskjent artist, altså at det finnes mye informasjon om han, musikken hans er bra og fordi jeg vet relativt lite om han fra før av. Jeg har bare brukt internett for all henting av informasjon.

 

Hoveddel

Robert Peter Williams er hans egentlige navn og er født 13. februar, 1974, i Newcastle i England. Han strøk mange av sine avgjørende prøver på skolen og med det hadde han få åpne muligheter foran seg. Moren hans la merke til en audition for ”Take That” og bestemte seg med tanke på Robbies stemme, om å ta han med dit for å prøvesynge. Han ble med i ”Take That” i 1990 og etter 5 år med suksess bestemte han seg for å slutte fordi han mente å være medlem av en gruppe hindret han i å være seg selv.

 

Hans første single som soloartist, kom ut sommeren 1996, ble aldri noen suksess. Men hans første album ”Life Thru A Lens”, som kom i 1997, ble imidlertid en stor suksess i Storbritania.

 

Blant låtene på debutalbumet var den populære balladen "Angels" og "Let Me Entertain You". Albumet var i hovedsak skrevet av Williams selv og hans samarbeidspartner og produsent Guy Chambers.

 

I've Been Expecting You

Suksessen skulle vokse seg enda større og utover landets grenser med plata ”I've Been Expecting You” i 1998. Samarbeidet med Chambers og produsent Steve Power fortsetter.

 

Sing When You're Winning

Robbie Williams ga i 2000 ut plata ”Sing When You’re Winning”. Robbie sjokkerte i musikkvideoen til "Rock DJ". Sterke scener der Robbie kler av seg hud og kjøtt ble for sterkt for MTV, som likevel bestemte å vise den sent på kveld og natt.

 

Han lager Pepsi-reklame med "United" og inntektene fra singelen går til veldedighet.

 

I 2001 kom soundtracket til filmen om Bridget Jones' dagbok. Robbie brukte en av sine egne låter, "Not Of This Earth". I løpet av sommeren kom Robbie med singelen "Eternity" som ikke er å finne på noen av hans plater.

 

Swing When You're Winning

I 2001 ga Robbie ut plata ”Swing When You’re Winning” og bar preg av eldre sanger sunget av Robbie’s helter for flere tiår tilbake.

 

I 2002 har Robbie Williams fremdeles ikke vunnet verdens viktigste marked, det amerikanske, trass flere forsøk. I Europa er 28-åringen fra England verdensdelens største superstjerne. Han er i besittelse av en platekontrakt til en verdi av en snau milliard kroner og enda et album slippes i november, "Escapology".

Mr Williams vinner de fleste konkurranser om å selge flest plater i julemåneden. Den eneste singelen "Feel" ligger også på toppen av hitlistene i Europa. Samarbeidet med låtskriver og produsent Guy Chambers nærmer seg slutten ifølge rapporter. Statusen og karrieren til Robbie Williams virker solid, men med en milliardkontrakt hengende over seg, blir han nervøs.

 

Robbie Williams er kanskje mest kjent for låtene ”Feel”, ”Rock DJ”, ”Angels”,”Sexed Up”,”No Regrets” og “Radio”.

 

Album

Life Thru A Lens (Chrysalis - 1997)
I've Been Expecting You (Chrysalis - 1998)
Sing When You're Winning (Chrysalis - 2000)
Swing When You're Winning (Chrysalis - 2001)
Escapology (RW / Chrysalis - 2003)
Live Summer 2003 (Live) (Chrysalis - 2003)
Greatest Hits (samling) (Chrysalis - 2004)
Intensive Care (EMI - 2005)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil