Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Gatas Parlament

Gatas Parlament

En stil som handler om den norske rapgruppa Gatas Parlament.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.01.2006

Historie

Gatas Parlament, en norsk revolusjonær rapgruppe startet i 1993. På den tida hette gruppa ikke gatas parlament. Det var ikke en gang ei gruppe. Elling, en revolusjonær østkantsgutt begynte å rappe litt for seg selv. Men etter noen måneder var Elling så lei av å høre på seg selv at han verva Aslak til å være med. De startet ei gruppe kallet kveldens høydepunkt.

 

Elling og Aslak fant ut at de trengte en DJ. Don Martin var da et selvsagt valg. Han ville egentlig ikke være med, men han sa ja når de lovet å kvitte seg med det tåpelige navnet kveldens høydepunkt.

 

Dagen etter var de tre gruppemedlemmene på et torg på Oslos østkant for å kaste råtne egg og diverse andre råtne ting på Carl I. Hagen. Han skulle holde en tale. Når Carl hadde fått nok egg kastet på seg, fortalte han at det var Gatas Parlament som styrte landet. Dermed fikk gruppa et navn.

 

Den første plata til gatas parlament het Autobahn til Union og sørget for at Norge holdt seg utenfor EU.

 

Gatas parlament har også spilt mange konserter rundt omkring i Norge. Rød ungdom, Natur og ungdom og SOS rasisme har mange ganger hatt æren av gatas parlaments besøk.

 

Diskografi

*Ungdommens råskap - 2004

*Fred frihet og alt gratis - 2004

*Bootlegs, B-Sider & Bestiser - 2004

*Holdning Over Underholdning - 2002

*Nå Om Da'n - 2002

*Naturkraft - 1997

*Autobahn til Union - 1994

 

Særpreg

Gatas parlament er en venstreradikal rapgruppe. Sjangeren de befinner seg i her Hip-Hop. Mange av tekstene deres inneholder et revolusjonert budskap. Spis de Rike, en av sangene til Gatas parlament har et veldig bra budskap i seg. (selv om tittelen er litt på kanten)

 

Tekstene deres handler også ofte om USA, Irakkrigen, fattigdom og klasseskiller. Gatas parlament driver også en ulovlig nettside, www.killhim.nu som samler inn penger til å få en helside i The New York Times. På denne helsiden skal det være en oppfordring til alle amerikanere til å drepe George W. Bush.

 

Emblemet til Gatas Parlament som du finner på forsida er formet som den velkjente hammer og sigden som ble brukt som en del av deg kommunistiske flagget i Soviet. Men de har skiftet litt på den så den skal ligne en opprører.

 

Min mening

Jeg synes Gatas Parlament er en dritkul gruppe. De synger om mange viktige ting i verden. Siden jeg er et medlem av Rød Ungdom synes jeg at tekstene passer akkurat til meg. Mange synes nok at gatas parlament er litt på kanten men jeg synes at det er bra at de tør og si hva de mener og gjøre hva de mener. Jeg oppfordrer alle til å høre litt på dem og se hva dere synes.

(Med denne oppgaven følger en CD med en av sangene til Gatas parlament som heter anti amerikansk dans)

 

Kilder

http://no.wikipedia.org/wiki/Gatas_parlament

www.gatasp.no

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil