Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Peer Gynt - Karakterer og symbolikk

Peer Gynt - Karakterer og symbolikk

Oppgaven lød: Hvem eller hva er Dovregubben, Bøygen, Knappestøperen, Den Fremmede Passasjeren og Den Magre? Hva symboliserer de?

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.01.2006
Tema
Peer Gynt
Dovregubben

Dovre-gubben setter Peer på prøve, både i hans tro på kristendommen, og i han tro på at menneskeheten er bedre enn trollene. Jeg tror han symboliserer djevelen, både fordi han er skummel og hersker over underverden, og fordi han prøver å omvende Peer fra menneskeheten.

 

Bøygen

Er rett og slett en gjenspeiling av Peers tankesett. Gjennom hele livet tar han den veien med minst motstand, og stikker av når livet blir vanskelig.

 

Knappestøperen

Virker som et sendebud fra Gud, som ber Peer tenke over valgene han tar. Han ber han også om å være seg selv, så han slipper å bli omstøpt. Jeg tror Knappestøperen kan være en slags engel, men om det er en slags skytsengel eller en dødsengel er usikkert.

 

Han ber også Peer om å skaffe et vitne som kan gi ham en attest, så de kan avgjøre om han skal til himmelen eller helvete. Han lar Peer slippe unna korsveien to ganger, den tredje gangen må han finne et vitne. Ved dette valget lærer Peer endelig av sine feil. Etter 60 år innser han endelig at han skulle blitt hos Solveig.

 

Knappestøperen får sitt vitne da Peer spør om hun vet når og hvor han var seg selv. Hun svarer: ”I min tro, mitt håp og min kjærlighet.”

 

Peer gjenfødes i hennes armer, og vi skjønner at mesterens mening for Peer var å være hos Solveig.

 

Den Fremmede Passasjeren

Jeg tror den fremmede passasjeren er et slags sjøtroll, han snakker om at han vil ha Peers lik om han dør, og er om bord på skipet når det forliser. Han snakker også om de bløte likene på bunnen av havet. Samtidig flyter han godt i sjøen.

 

Da båten forliser, og Peer ligger alene på hvelvet sier han:

”Jeg svømmer med det venstre ben. Jeg flyter, får jeg blott med spissen av fingrene holder her rissen. Men apropos om liket..”

 

Den Magre

Jeg tro Den Magre er en sjelefanger, ettersom han går rundt med et fuglegarn, og snakker om foretningen, og at det går dårlig med omsetningen.

 

”De kan ikke tro hvilken flauhet i forretningen;-

det har gått så rent til akters med omsetningen;-

ingen tilgang på sjele; kun i ny og ne en enkelt.”

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil