Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kleopatra

Kleopatra

Oppgave inneholder hele livet til den egyptiske dronningen Kleopatra.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.12.2005


Kleopatra er verdens mest kjente egyptiske dronning. Men hvor mange av de opplysningene som vi har fått om henne er sanne? Det vet vi ikke helt sikkert. Vi må bare tro på det som er skrevet ned om henne på papyrus for over 2000 år siden.

 

Starten på Kleopatra sitt liv

For over 3000 år siden var Egypt et av de mektigste landene i hele verden. Landet ble styrt av en familie, nærmest et dynasti. Dynastiet kom egentlig fra Makedonia i 323 år f. Kr. I dynastiet var det Faraoen som styrte. Alle faraoene het Ptolemaios.

 

I Alexandria, 69 f. Kr, kom prinsesse Kleopatra til verden. Lite ante hun den gang, om sin store fremtid. Samme år begynte styremakten i Egypt å bli sterkt svekket. Det var stor fare for at egypterne ble nødt til å gi fra seg makten til sine største fiender, nemlig romerne. De første Ptolemeerne hadde styrt bra, men etterfølgerne deres hadde gjort en svært dårlig jobb Bl.a. Kleopatras far Ptolemaios den 12.


 

Familien i strid

Selv i ung alder oppdaget Kleopatra at familien var i konflikter, både med hverandre og folket sitt. I 58 f.kr gjorde innbyggerne i Alexandria opprør og jagde Ptolemaios ut av landet. Han søkte imidlertid tilflukt i Roma.

 

Kleopatra hadde 5 søsken. Hennes søstere var: Berenice den 4, Kleopatra Tryphaena den 6 og Arisone den 4. Kleopatra hadde også to brødre og de het: Ptolemaios den 13 og Ptolemaios den 14.

 

Alle barna til Ptolenaios ville overta makten. Derfor ble de rivaler. Kleopatras eldste søster, Berenice, tok imidlertidig over makten og ble dronning. I samme periode døde Kleopatra Tryphaena 6 under mystiske omstendigheter. Mange mener at det var Berenice som forgiftet henne.

 

To år senere kom Ptolemaios tilbake til Egypt, og ved hjelp av den romerske generalen, tok han makten tilbake fra Berenice og ble Farao igjen. Siden dømte han datteren Berenice til å henrettelse.

 

Kleopatra overtar tronen

Nå var Kleopatra Ptolemaios sin eldste datter, det var hun som skulle overta tronen etter hans død. Skriftruller og pergamenter viser oss den dag i dag at Kleopatra regjerte en liten stund med faren, før han gikk bort i 51 f.kr. Siden giftet Kleopatra seg med lillebroren sin, Ptolemaios den 13. Etter lovene skulle Ptolemaios nå styre landet, men søsteren var uenig, hun mente han var for ung. Hun visste at mange av farens gamle og rike venner ville at broren skulle overta tronen, men hun var fast bestemt på å overta tronen selv. Kleopatra merket også at farens mektige forbudsfelle, general Pompeius, hadde planer om å overgi Egypt til romerne. Kleopatra forsto at hun måtte gjøre alt hun kunne for å beholde makten i sine hender.

 

Kleopatra blir fratatt sin egen trone

De første to årene greide hun å holde kontrollen over Egypt, men hun hadde veldig mange fiender. En av de største var rådgiveren til Ptolemaios den 13, Pthinius. Han likte ikke at Kleopatra tok viktige beslutninger uten å spørre han først. Da Ptolemaios var 16 år gammel, oppdaget Kleopatra at han og Pthinius hadde planlagt å sende ut soldater for å kidnappe henne, og hun regnet med at de ville ta livet av henne. Da forlot hun Egypt. Hun begynte på sin lange ferd mot Syria, der hun forhåpentligvis kunne samle opp en stor hær, som muligens kunne hjelpe henne med å ta tilbake makten .

 

Julius Cæsar kommer til Egypt

48 år f. kr kom Cæsar til Egypt. Han hadde kommet til Egypt for å hente masse penger, han mente faren til Kleopatra skylte ham. Han ville treffe Kleopatra og Ptolemaios for å diskutere en fredsavtale. Kleopatra stolte ikke på broren og visste at hun måtte bøte med livet hvis hun møtte rådgiveren til broren, ansikt til ansikt. Hun trengte beskyttelse fra Cæsar.

 

En natt Cæsar var på rommet sitt, banket det på døren. Cæsar åpnet og på terskelen sto en av Kleopatras tjenere, med ett sammenrullet teppe i hendene.

”Dette er en gave fra min herskerinne Kleopatra”, sa slaven.

”Kom inn” svarte Cæsar, slaven gikk inn i rommet og lå det sammenrullete teppe så forsiktig fra seg, som om det skulle vert av det fineste porselen. Cæsar satte seg ned på gulvet ved siden av teppe og spurte: ”Hvordan kan jeg vite at dette ikke er noe farlig eller en felle?”

Slaven svarte: ”Kleopatra ville aldri skadet selveste Cæsar”, og med det rullet Cæsar ut teppe. Cæsar sperret øynene forbauset opp, for inni teppe lå Kleopatra. Kleopatra visste at hun måtte gjøre alt som sto i hennes makt for å få han over på sin egen side.

 

Kleopatra får tilbake tronen sin

Til slutt greide Kleopatra å overtale Cæsar. Da Ptolemaios den 13 fikk høre at Cæsar og Kleopatra var på lag mot han, ble han så sur at han løp ut av palasset og hev kronen sin i bakken. I et forsøk på fred lot Cæsar Ptolemaios forlate byen og slutte seg til Arisone den 4 Kleopatras lillesøster og general Achillas. Noen dager etter ble liket til Ptolenaios funnet flytende i Alexandrias havnebasseng. For første gang på lenge følte Kleopatra seg trygg. Cæsar lovet å beskytte henne og hennes nye mann Ptolemaios den 14.(lillebroren hennes) Sammen med Cæsar seilte hun nedover Nilen for å møte de imponerte undersottene sine. Etter en stund ble Kleopatra gravid med Cæsar. Da Cæsar dro hjem til Roma lot han være igjen 15 000 menn som skulle passe på henne.

 

Kleopatra reiser til Roma

Kleopatra fødte Cæsar sin sønn, og årene gikk. Kleopatra savnet Cæsar mer og mer og til slutt, to år senere, bestemte hun seg for å dra til Roma. Kleopatra tok med seg sinn sønn Cæsario og den unge faraoen Ptolemaios 14. Hun ville ikke at broren eller rådgiveren hans skulle prøve å ta over makten i Egypt, mens hun var borte. Både i bøker og på internett står det at mange romere var sjokkert over forholdet mellom Kleopatra og Cæsar. De var redd for at Cæsarion ville bli Cæsar arving og romernes nye leder. Kleopatra bodde i en av Cæsars sine mange vakre villaer i Roma. Hun hadde sitt eget hoff der, og inviterte viktige romerske folk på besøk, og  tilbød dem fine og dyre gaver, for å vise at hun var en mektig dronning med mye makt og rikdom. Hun håpet også å få deres støtte ved å vinne deres vennskap.

 

Drapet på Cæsar

Etter som tiden gikk i Roma, var det mange som var uenige med Cæsars handlinger, blant annet Senatet som var de folkevalgte. Omtrent 60 av de folkevalgte var med på å drepe Cæsar. For de var redd for at han fikk for mye makt. Selve drapet var det Brutus som begikk. Etter drapet dro Kleopatra trist tilbake til Egypt. I tiden som fulgte passet hun veldig godt på sønnen sin. Hun var redd for at han ville bli drept av Cæsras tidligere fiender. Ptolemaios den 14 forsvant på mystisk vis, mange av folkene i Egypt trodde at det var Kleopatra som hadde begått drapet, for å få mer makt.

 

Kleopatra forhandler med Markus Antonius

Etter Cæsars død ble det 3 herskere i Romerriket; Octavian, Lepidus og Markus Antonius (Antonius). Siden Antonius var den mest suksessfulle av de 3, fikk han den største delen av riket bl.a. kontroll over Egypt. Men han måtte ha tillatelse fra Kleopatra. Han trengte gull fra Egypt for å kunne betale soldatene sine, slik at han kunne beholde makten i sin del av Romerriket. Derfor skrev Antonius til Kleopatra. Kleopatra hadde ikke noe hastverk med å svare. Det eneste hun ville forsikre seg om var at Antonius ville beskytte henne og hjelpe henne med å overvinne fienden, som  på dette tidspunktet var hennes eneste igjenlevende søster ,Arisone. Da Antonius fikk svar på brevet ville han innkalte til et møte…


 

Kleopatra sitt første møte med Antonius

Antonius innkalte til møte i dagens Tyrkia. Kleopatra visste at dette møte ville avgjøre hennes framtid. Hun var fult klar over at Antonius var en sterk og nådeløs kriger, men det hun også visste var at han var veldig svak for vakre kvinner, rikdom og luksus. Derfor lagde Kleopatra en minneverdig ankomst i en båt, som var så vakker at det var vanskelig å ta øynene vekk fra den. Etter at Kleopatra hadde vel ankommet, inviterte Antonius henne til middag. Kleopatra takket pent nei og inviterte han heller ombord i sin egen båt. Kleopatra pyntet båten nøye før middagen, bl.a. tente hun oljelamper over hele skipet, som lyste opp i nattens mørke.

 

Kleopatra og Antonius

Kleopatra oppholdte seg en god stund i Tyrkia, men Antonius og Kleopatra diskuterte ikke bare fredsavtaler. Ettervert ble Kleopatra forelsket. Antonius og Kleopatra ble kjærester. Antonius ble med Kleopatra hjem og sammen fikk de 3 barn… Noen år senere dro Antonius tilbake til Roma.

 

Antonius vender tilbake

Kleopatra forsatte som dronning av Egypt. Antonius kom tilbake etter 4 år. Han var fremdeles veldig mektig, han hadde kontroll over store hærstyrker. Og det var også i Kleopatra sin interesse for hun trengte en mektig venn ,som kunne hjelpe henne med å beskytte Egypt!

 

Antonius dør…

Det var hele tiden en maktkamp mellom de tre herskerne i Romerriket. Omsider melte Octavian krig mot Antonius. Antonius tapte slaget. Nederlaget og skammen gjorde at han ønsket å ta sitt eget liv og ikke bare det, han klandret Kleopatra for tapet. Antonius knivstakk seg selv. Da Kleopatra hørte dette fikk hun slavene til å bringe liket til henne. Markus Antonius døde i Kleopatras armer!

 

Kleopatra dør med æren i behold

Bare noen uker etter Antonius selvmord, forsto Kleopatra at det var umulig å beskytte landet sitt mer! Så Kleopatra kalte på to av sine mest dyktige slaver. Aller først spiste og drakk de seg gode og mette. Etter det sendte hun en melding til Octavian om at hun ville bli gravlagt ved siden av Antonius. Kleopatra tok så fram en fikenkurv og gravde nedi den. Plutselig sto hun med en slange i hånden Hun lot seg bite for så å dø!!Etter det kledde slavene Kleopatra opp i sin fineste drakt og la henne med foldete hender på steinbordet midt i rommet!! Så lot begge de to seg bite av slangen. De lå seg ned på gulvet ved siden av Kleopatra og ventet på døden! Sekunder etter stormet vaktene til Octavian inn for å stanse Kleopatra, men det var allerede for seint, Kleopatra døde med æren i behold 30 f.Kr.

 

Kleopatra sine barn

Historien viser at Kleopatra sine yngste barn, Kleopatra Selene, Aleksander Helios og Ptolemaios Filandelfos, ble sent til Roma for å bo sammen med Antonius sin kone. Guttene fortelles det ikke mer om, men Kleopatra Selene giftet seg med kong Juba i Nord-Afrika. De kalte en av sønnene sine Ptolemaios.’

 

Fakta om Kleopatra:

- Kleopatra var opptatt var renslighet og skjønnhet. Hun badet ofte, og etter badet ble hun smurt inn med oljer fra Lotus blomsten.

- Kleopatra likte å kle seg opp i flotte kjoler i dyre stoffer. Hun brukte også mye sminke på gammel egyptisk vis. Øyenlokkene fikk farge på seg, øynene ble markert. Kinnene ble farget røde, det samme ble leppene. Sminken hun brukte var laget av rød jord eller oker, planter, sjøgress.

- Kleopatra brukte mye skinnsandaler med sølvspenner.

- Kleopatra hadde mange vakre og dyrebare smykker.

 

Hvorfor ble Kleopatra så enormt kjent?

Kleopatra er Egypts mest kjente dronning, ja kanskje en av verdenshistoriens mest berømte kvinner. Ca 2000 år etter hennes død er det teaterforestilinger, filmer og til og med sanger som omhandler henne, hvorfor? Kleopatra ble kanskje kjent for sin utrolige sterke personlighet, tapperhet, skjønnhet og maktsyke. Eller kanskje det rett og slett er fordi det er skrevet så mye om henne. Både av romerske skrivere, som ikke likte henne, og egyptere som forgudet henne. Men hvorfor egentlig denne kvinnen er så oppsiktvekkende, er og blir en stor gåte.

 

 

Kilder

 

Bøker:

Kleopatra dronningen av Egypt og Historien om Kleopatra

 

Filmer:

Cleopatra.

 

Leksikon har jeg også brukt.

 

Internett:

Google, søk på Kleopatra fant bilder og litt stoff.

Det er 2 240 000 treff på Kleopatra på google og 4 720 000 på Cleopatra

 

Hva har jeg lært??

Jeg har lært mye mer om Kleopatra. For eksempel at hun faktisk fikk et barn med Cæsar. Jeg trodde de bare hadde en liten flørt. Jeg har også lært at Kleopatra var ganske maktsyk og litt ond. Jeg vet nå at hun ikke bare var snill og grei.

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil