Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Homofili

Homofili

Dette essayet handler om homofili og syn på homofile.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.12.2005
Tema
Homofili


Julen er over oss med sin glede og barnlige lyst, og hva er vel ikke mer naturlig enn frelsesarmeens årlige juleplate? I år er det Kvinner på Randen som står for den komposisjonen, og på frelsesarmeens julekonsert sa de selv: ’Dette er en helt streit plate.’ Som vanlig halvsov jeg under hele reprisen, men da jeg hørte dette bråvåknet jeg. ’Frelsesarmeens juleplate’, tenkte jeg. Var det ikke den jeg kom over i cd- hylla i går på leting etter donøkkelen? Det må være mamma som har kjøpt den. Hun ble så imponert av konserten at den skulle hun ha. Det er i hvertfall ikke jeg som hører på Kvinner på Randen. Jeg gned meg i øynene og la meg til å sove igjen, da en tanke slo ned i hodet mitt og gjorde meg lys våken: ’Kunne dette være et skjult budskap?’

 

Den 11. november i høst ble en av Frelsesarmeens medlemmer fratatt uniformen og lederstillingen han hadde hatt i over tjue år, bare fordi han er homofil. Dette vakte oppmerksomhet i hele Norge og kritikken har haglet ned. Da Kvinner på Randen sa at dette var en streit juleplate tolket jeg det slik at den ikke var skeiv, et annet ord for homofil. Kanskje de prøver å få frem sitt budskap uten å havne i dårlig lys igjen, for streit betyr også vanlig. Dobbelt betydning av ordet streit. ’Smart’, tenkte jeg. Slik kan de som deler frelsesarmeens syn på homofile støtte dem ved å kjøpe en streit juleplate.


 

Noen som deler Frelsesarmeens syn på homofile er en god del av det norske folk, og det finnes mange fordommer og påstander om homofile. En dag vi hadde en diskusjon klassen, var det en som sa at homofile foreldre påvirker barna sine til å få samme seksuelle legning som dem selv. Diskusjonen raste hett, og det var akkurat som å sitte mitt i ei heksegryte. Jeg kunne nærmest se dampen stige opp av hodene rundt meg. Det ble bare verre og verre. Til slutt måtte læreren gripe inn å si det var flott at vi var så engasjerte, men dette var faktisk en skoletime- ikke en partilederdebatt. Flere påstander/fordommer er for eksempel: Homofili smitter, det er en sykdom, alle homofile menn er feminine og homofile legger ann på alle av samme kjønn uansett hvordan de er eller ser ut. Men hva er egentlig homofili?

 

Selv om en mann er feminin så trenger han ikke å være homo. Jeg kan bare innrømme med en gang at jeg også har noen fordommer. En gang jeg og venninnene mine var på bytur så vi en ung mann i rosa skjorte, og som gikk ikke så rent lite feminint. En av venninnene mine utbrøt: ’ Se på han! Han er garantert homo!’ Men tror du han var det? Å nei du! Senere på dagen fant vi ut, til vår store overraskelse, at han faktisk hadde dame. Der ser du hvor lett det er å ta folk for å være homofil.

 

Homofili er å ha følelser for en av samme kjønn, og det er helt normalt. Jeg lurer da på hvorfor så mange ser på homofili som en smittsom sykdom. Kanskje de tror at ved å komme borti en homofil så blir de det selv, eller hvis en homofil puster på deg så blir du smittet, akkurat som influensa! Det er faktisk bevist at homofili ikke er en sykdom, så jeg forstår ikke hvorfor enkelte folk skyr dem som pesten. Kanskje de er redd for at menneskeheten skal dø ut hvis det blir så mange homofile, men jeg er sikker på at det ikke er homofile som står øverst på lista over ting som kan utrydde menneskene.

 

Homofile har ikke like mange rettigheter som hetrofile. De kan ikke gifte seg i kirka på lik linje med hetrofile og de har ikke lov til å adoptere barn.

-Hvis Gud hadde ment at to av samme kjønn skulle få barn sammen, så hadde han skapt oss slik. Dette er et viktig argument for de som er mot homofiles rett til adopsjon. Kim Friele er en lesbisk dame som har kjempet for homofiles rettigheter og som har hjulpet homofile med å stå frem. Hun er nå én av de ti finalistene i ”store norske”, en konkurranse på NRK om hvem som er århundrets nordmann/ kvinne. Jeg synes det er godt gjort av Norge å få en lesbisk kvinne blant de ti. Det hadde jeg aldri trodd. Vi bor tross alt i et land der 3-5% er åpent homofile og ganske sikkert enda flere som ikke tør å stå frem. Tenk hvis hun vinner! Hvis århundrets nordmann, eller rettere sagt kvinne, er lesbisk. Da blir det mange glade fjes i de tusen hjem, tenker jeg!

 

Nå kommer mamma med bøtta og langkosten. Det betyr bare én ting- julerundvask. I bakgrunnen surrer Frelsesarmeens juleplate, og mamma nynner med. Lurer på om hun deler Frelsesarmeens syn på homofile, eller kanskje hun rett og slett ikke tolket ordet streit slik som jeg.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil