Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sigrid Undset (1882-1949)

Sigrid Undset (1882-1949)

Biografi om Sigrids liv fra fødsel til død.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.12.2005


1882: 20. mai kl. 22.15 blir det født ei lita jente i Kalundborg i Danmark. Hun får navnet Sigrid av foreldrene Anne Charlotte og Ingvald Martin. 2. juli blir hun døpt.

 

1884: I to år var Sigrid enebarn. Men da lillesøster Ragnhild blir født, blir alt forandret. For noen måneder senere flytter de fra der Sigrid har fått sine første barndomsminner. Fra solbyen Kalundborg til Kristiania.

 

1887: Da Sigrid var fem år, skjedde to store forandringer i livet hennes. Lille Signe blir født. Samme år flyttet de til et hus i Lyder Sagens gate i Kristiania, for Ingvald orket ikke å ha så lang vei til jobben. Disse fire årene de bodde i det nye huset, er de beste i Sigrids barndom. Det er her Sigrid skikkelig våkner som menneske, finner ut hva hun liker og ikke liker.

 

1890: Familien Undset er på flyttefot igjen, til en trist og innestengt leilighet i Keyers gate 5, så faren får enda kortere vei til jobben. Han er syk og moren må hjelpe han med nesten alt. Sigrid begynner endelig på skolen. Hun fikk aldri noen venninner der.


 

1893: En lørdag ettermiddag tre uker før julaften, ligger Sigrid som vanlig på magen og leser for faren, mens moren er i byen. Dagen etter dør han!

 

Alle tre søstrene får likedann kjole i begravelsen til faren. Sammen med faren dør også mange av Sigrids gamle drømmer. Hun som skulle bli vitenskapskvinne og arkeolog, og jobbe sammen med ham. Nå er det malerinne Sigrid skal bli.

 

De flytter enda en gang. Møbler blir solgt, og det verste: Nesten alle bøkene må selges. Sigrid og søstrene får friplass på Ragna Nielsens skole der Sigrid har gått før. De får gratis plass helt frem til artium.

 

<bilde>

Sigrid 12 år gammel i svart og hvitstripete sørgegenser etter farens begravelse. Sigrid ser ganske moderne ut på dette bildet. Hvis du så henne på gata i dag, ville du ikke reagert.

 

1895: Sommeren da Sigrid er 12 år gammel, leide moren et feriehus til dem i Hvitsten ved Kristianiafjorden som den het da. I nabohuset bodde Theodor Kittelsen. Kittelsen var en berømt tegner. Datteren til Kittelsen er 5 år og viser faren et papirslott Sigrid har tegnet og klippa ut. Kittelsen skryter av tegningen og sier Sigrid har talent. Innen tegning.

 

1896: Sigrid har fått ei bestevenninne, med navn Emma. De er akkurat som vanlige venninner. Fniser, snakker om gutter og kjærlighet og sånt. De lager skoleavis sammen og Sigrid skriver dikt og historier i den.

 

1900: Sigrid begynner å skrive en historisk roman – Svend Trøst.

 

1903: I mai besøker Sigrid hennes brevvenninne, Andrea ”Dea” i Malmø. Hun begynner å skrive mer og mer, hele natta går med til å lese og skrive. Om ettermiddagene går hun lange skiturer alene, og smugrøyker og fantaserer og begynner å lage historier. Kanskje det er forfatter hun skal bli?

 

1907: Etter mye om og men blir Fru Marta Oulie antatt av Aschehoug. Boka ligger for salg i oktober. Sigrid er endelig blitt forfatter. En 25 år gammel forfatter.

 

1909: Sigrid får et stort stipend fra forfatterforeningen. Før hun slår seg ned med sin ”dannelsesreise” i Tyskland og videre til Italia og Roma, farter hun litt rundt i Danmark. I Roma blir hun hodestups forelsket i maleren Anders Castus Svarstad.

 

1910: I juni flyttet Sigrid og Anders Svarstad sammen, i en leilighet i Paris. Sigrid blir kjent med Nini Roll Anker. Ungdom kommer ut – diktene hun skrev som ung pike.

 

1911: Sigrid skriver ferdig Jenny, må flytte på pensjonat for å få ro. Jenny kommer ut. Det blir voldsomt rabalder. Folk prater om Sigrid Undset, den unge, vakre forfatterinnen som skriver så dristig.

 

1913: Vesle Anders Castus blir født året etter mamma Sigrid og pappa Anders giftet seg i 1912. Sigrid og Anders flytter til Norge. Når sommeren kommer, leier Sigrid et lite hus til dem i Ski.

 

<bilde>

Sigrid stortrives i Ski utenfor Kristiania, med mann og barn og lite skriving. Alle som beundrer hennes bøker spør hverandre om hun virkelig har tenkt å bli husmor på heltid, og ikke skrive mer?

 

1915: 29. oktober blir Maren Charlotte født. Klengenavnet hennes blir Mosse eller Tulla.

 

1918: Mosse blir ikke friskere fra krampeanfallene. Hun blir undersøkt på Rikshospitalet, men de finner ingenting.

 

1919: Familien Svarstad kjøper et hus på Kampen. Svarstad flytter inn i et atelier der, mens Sigrid drar til et pensjonat på Lillehammer med Anders (6år) og Mosse (4år). Sigrid leier etter hvert et eget hus Lillehammer. Lille Hans Benedict blir født 27. august.

 

1920: Kristin Lavrandsdatter. Kransen kommer ut. Og i dens fotspor fulgte Kristin Lavransdatter. Husfrue og Kristin Lavransdatter. Korset de neste to årene. Og triologen om Kristin er ferdig. Sigrid får ”statens diktergasje”, en fast lønn fra staten. Mosse er stadig til nye undersøkelser.

 

1924: Sigrid kjøper seg et gammelt hus og får flyttet det til Bjerkebæk, hennes nye hjem, stokk for stokk.

I oktober tar hun ut separasjon fra Svarstad. 1. november blir hun opptatt i Den katolske kirken, som hun har hatt kontakt med litt fra før av. I 1925 reiser Sigrid rundt i Italia i tre måneder med mor Charlotte og lille-Anders.

 

1928: Sigrid blir opptatt som dominikanerinne av tredje orden og tar navnet søster Olave. Hun har endelig fått skrivemaskin. Hun oversetter religiøse skrifter og skriver dukketeater. I november tildeles hun Nobelprisen i litteratur.

 

<bilde>

Her har Sigrid Undset pyntet seg med ny fløyelskjole med hatt og pels. Hun skal motta Nobelprisen i litteratur.

 

1932: 20. mai blir Sigrid 50 år. Hun stikker av til Sverige og feirer dagen alene. Anders tar artium, og i 1935 drar han til Birmingham for å bli bilingeniør. Rett før jul blir Sigrid valgt som forman i Den norske Forfatterforening.

 

1937: Sigrid reiser i de norske vikingers fotspor, til England, Skottland og Orknøyene. Hun sier nei til at Hollywood skal lage film om Kristin Lavransdatter.

 

1939: 12. januar dør Mosse i en alder av 23, men i sinn og sjel var hun fremdeles en fireåring. Hun ligger så vakkert, med ansiktet og kroppen uten kramper. Lille Mosse har endelig funnet hvile.

<bilde>

På dette bildet er Mosse 4 år gammel.

 

KRIGEN (1940-1945)

20. april reiser Sigrid fra Bjerkebæk, med rosenkransen sin og 100 kroner i kontanter. 10. mai, mens hun oppholder seg i Stockholm, får hun vite at Anders ble drept i tysk trefning fjorten dager tidligere. Anders Castus Svarstad, far til Sigrids barn, dør i august 1943. Sigrid blir en slags krigsjournalist og skriver i aviser. I 1945 slutter den 2. verdenskrigen. Sigrid vender hjem etter 5 år.

 

I 1949 10. juni dør Sigrid Undset etter å ha følt seg dårlig og vært sengeliggende.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil