Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Henrik Ibsen (1828-1906)

Henrik Ibsen (1828-1906)

Henrik Ibsen notater.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.12.2005
  • Født: 20 mars , 1828 i Skien.
  • Faren var trelasthandler og satte sine forretninger over styr da Henrik var omtrent sju år gammel.
  • Familien ble slått konkurs, og Henrik opplevde at hjemmet hans ble solgt på tvangsauksjon.
  • De ble blant de fattigste i skien.
  • Femten år gammel flyttet Ibsen til Grimstad og begynte i apotekerlære.
  • Penger var det dårlig med for Ibsen.
  • Tida i Grimstad ble ingen dans på roser for Henrik. Han var sky, ensom og fattig og holdt seg mest for seg selv.
  • Henrik diktet i smug, og det var i denne perioden han skrev sitt første skuespill, Catilina, som ble til under pseudonymet Brynjolf Bjarme.
  • Han fikk avslag på sin forespørsel om å gi ut skuespillet eller sette det opp på teateret.
  • Fikk solgt 45 eksenplarer av 250 av skuespillet.
  • Våren 1850 drog Ibsen fra Grimstad til hovedstaden Kristiania hvor han begynte på Heltberg studenfabrikk.
  • Henrik gikk opp til studenteksamen høsten 1850, men med dårlig resultat.
  • Strøk i 2 fag.
  • Ville bli forfatter.
  • Han drog til Roma, han bodde på veien til gamlebyen ved jernbanelinjen i et forfallent hus, likefrem en elendig rønne. Mange ganger var hans kone likefrem i den ytterste knipe for det daglige brød. Ja han var så fattig at han bokstavelig talt sveltet.
  • Henrik Ibsen skulle bli en av våre mest berømte forfattere: mange sammenligner ham med William Shakespeare.
  • En stor del av livet tilbrakte han i Italia og Tyskland.
  • Han opplevde å få se sin egen statue bli reist foran Nationaltheatrer i Kristiania i 1900.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil