Søk i stiler
 

Sri-Lanka


I denne oppgaven står det om alt som har skjedd i Sri Lanka siden borgerkrigen har startet. Det står også om de viktigste personene i landet, samt litt av historien til landet.
Sjanger:SæroppgaveLastet opp:26.11.2005
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Asiatiske samfunn
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook
Bilder: Denne oppgaven inneholder bilder.
Logg inn via Facebook for å se dem.



Innhold:

Innledning

Sri – Lanka

Badulla

Hambantota

Kandy

Borgerkrigen på Sri – Lanka

Chandrika Bandaranaike Kumaratunga

Velupillai Prabhakaran

India kommer inn i krigen

Kilder

 

Innledning

I denne oppgaven skal jeg fortele om Sri Lanka. Og det som har skjedd der siden konflikten hadde begynt. Jeg skal også fortele om viktige steder i landet og noen viktige personer i landet. Jeg skal fortele dere hvordan krigen begynte og om det er slutt eller ikke. Jeg skal også ta med om noen andre land som har vært innblandet i krigen.

 

Jeg valgte å skrive om Sri Lanka for det er hjemmelandet mitt. Og jeg og foreldrene kan mye om Sri Lanka. Det er veldig mye å fortelle om Sri Lanka og det som skjer der derfor valgte jeg Sri Lanka.

 

Sri - Lanka

Sri Lanka er kjent som Ceylon i 1972 tallet. Sri Lanka ligger sør øst for India.

 

Sri Lankas høyeste fjell er Pidurutalagala. Nasjonal dagen til Sri Lanka er 4. februar. Landet ble selvstendig land i 1948. Sri Lanka var tidligere tider kjent som Lanka, Lankadwepa, Taprobane, Serendib og Selan. Under kolonitiden var landet kjent som Ceylon. De siste 20 årene har øya vært dominert av en etnisk konflikt mellom tamilene og singaleserne. LTTE står for Liberation Tigers Of Tamil Eelam. LTTE har vært i krig med regjeringen og LTTE kontrollerer nå for øyeblikket den Nord-østlige delen av landet. Fra 2001 har det vært våpenhvile i landet.

 

<bilde>

Logg inn for å se bildet

Dette her er flagget til Sri – Lanka

 

 

 

<bilde>

Logg inn for å se bildet

Dette her er riksvåpenet til Sri – Lanka

 

<bilde>

Logg inn for å se bildet

Sånn ser Sri – Lanka ut på kartet.

 

 

Styreform i landet er Republikk.

Flateinnholdet i landet er 65 610 km2.

Hovedstaden i landet er Colombo.

Folketallet i landet er ca 19,7 millioner innbyggere.

Folketettheten i landet er 300,9 pr. km2

Middellevealder i Sri Lanka er 72,6 år gammel.

Religionene i Sri Lanka er Buddhisme 70 %, Hinduisme 15 %, Kristendom 8 % og Islam 7 %.

Språket i Sri Lanka er Tamilsk og Singalesisk.

Mynt i Sri Lanka er Srilankisk rupi.

Eksportvarer i Sri Lanka er Te, Diamanter, Oljeprodukter, Kokosnøtter, Edelsteiner og Tekstiler.

Bilkjennetegn i Sri Lanka er CL.

 

Sri Lanka er en øy som ligger i Indiahavet. Singaleserne invaderte øya ca. 500 f.kr. Senere kom Tamilerne i flere bølger og opprettet mindre riker. I dag utgjør singaleserne 74 % og tamilene 18,2 % av befolkningen.

 

På Sri Lanka var det for 2000år siden konger og prester som ledet landet. De bygde store borger og hus og hadde store hærer. De førte kriger og holdt store slag mot hærførere fra India og Kina. Buddhismen ble innført 300 år før Kristus av en indisk prins som kalte seg for Mahinda. Indiske angrep fortsatte i 1000år og landet gikk gjennom en epoke med interne maktkamper og kriger. I 1505 kom portugiserne til Colombo og fikk snart monopol på den verdifulle kanel- og krydderhandelen. I 1597 hadde portugiserne tatt formell kontroll over øya. Men de klarte ikke å ta de mektige singalesiske riket Kandy. I 1658 fikk nederlenderne hjelp til å drive portugiserne ut av landet. Nederlenderne var mer interessert i handel og profitt enn religion og landet, selv om de prøvde å få det singalesiske riket under kontroll. Etter litt over 100 år kom britene og tokk kontroll over hele øya, og engelsk ble innført som offisielt språk i landet.

 

Innbyggerne har god greie på medisin og sykdommer, og vet akkurat hva de skal gjøre dersom en har blitt bitt av en farlig slange på den tia.

 

Badulla

<bilde>

Logg inn for å se bildet

Badulla ligger ca 220 km fra Colombo hovedstaden. Alle de tre største etniske gruppene bor der – singaleserne, tamilene og araberne. Folka i landsbyen dyrker ris og lager keramikk, de driver også med veving.

 

Hambantota

Hambanantota ligger i sørøst i Sri Lanka. Landsbyen har få markedsressurser. Over 70 % av familiene i denne landsbyen lever under FNs fattigdomsgrenser. Et opprør mot regjeringen fra 1988 – 1990 forårsaket at svært mange døde, og kvinnene satt tilbake som de eneste forsørgerne i mange husholdninger. Dette innebærer at innbyggerne har unge familier. Selv om familien i dette området får hjelp fra regjeringen, er det ikke nok til å dekke de mest nødvendige behov. Bare 15 % av innbyggerne har tilgang til rent vann. Landsbyen har heller ikke noen arbeidsplasser..

<bilde>

Logg inn for å se bildet

 

Kandy

<bilde>

Logg inn for å se bildet

Kandy er den gamle hovedstaden i Sri Lanka. Landsbyen er berømt for sinn tempel ”tempel of the tooth”. I denne landsbyen er det ikke noen sykehus og skoletilbud til befolkningen.

 

Borgerkrigen på Sri – Lanka

Konflikten på Sri Lanka blir ofte framstilt som en etnisk konflikt mellom øyas 13 millioner singalesere og den tamilske minoriteten på 3 millioner mennesker. De fleste av singalesere er buddhister og de fleste tamilene er hinduer.

 

En singalesisk myte sier at de er etterkommere av den nordindiske prinsen Vijaya og en kvinnelig løve som levde for 2500 år siden, navnet singala stammet fra denne legenden. De sier også at de kom til Sri Lanka mye tidligere en tamilerne. Og tamilerne har en helt annen historie en dette her dems historie forteller at dem kom til Sri Lanka først. De forteller at tamilerne hadde en kongedømme som var styrt av Elara. Riket ble ødelagt av den singalesiske kongen Duttugemunu i år 101 før Kristus. Og at siden da har singaleserne stort sett styrt landet. Men fra 1200- til 1500-tallet har det eksistert tamilsk kongedømme i nord på Sri Lanka. Sier tamilerne.

 

Historien har en viktig rolle i den tamilske kampen. Men også nåtiden er det singalesiske flertall bak vedtakene og handlinger som tamilere føler seg urettferdige for. Da Ceylon ble uavhengig i 1948 nektet landets lovgivende forsamling å gi statsborgerskap til et stort antall tamiler. Disse var etterkommere av tamiler som var hentet til Ceylon fra India på 1800-tallet for å arbeide for de britiske ”teplantasjene”. Konsekvensen ble at ca 1 million indiske tamiler ikke bare mistet retten til å delta i det politiske liv, de har mistet også all statstilhørighet også.

 

I åra som kom utviklet nasjonalistiske singalesisk politikk mer og mer med under slagordet ”kun singala”. Ifølge grunnloven av 1948 var både singalaspråket, tamilspråket og engelsk offisielle språk. I 1956 bestemte regjeringen at singalesisk skulle være det eneste offisielle språket. Dette ble oppfattet av tamilere som et angrep på tamilernes identitet, dems språk og kulturen. I løpet av noen få år ble tamiler som hadde høy utdanning arbeidsledige. I 1958 startet de første opptøyene i hovedstaden Colombo.

 

Landet navn ble endret fra Ceylon til Sri Lanka. Da grunnlovsendringen ble vedtatt i parlamentet i Colombo, heiset tamilene svart flagg over sin by Jaffna. Ideen om en egen tamilsk stat ble til. Navnet på staten var Tamil Eelam, til ære for den tidligere kongen Elara.

 

Chandrika Bandaranaike Kumaratunga

<bilde>

Logg inn for å se bildet

 

Chandrika Kumaratunga ble født den 29. juni 1945. Begge foreldrene til Chandrika Kumaratunga har vær startministere i Sri Lanka. Først var faren etter det kom moren og nå er dattera statsminister i Sri lanka. Moren til Chandrika Kumaratunga heter Sirimavo Bandaranaike og hun var den første kvinnelige presidenten i verden i 1961. I Aquinas universitet i Colombo studerte Chandrika Kumaratunga LLB Og derifra gikk hun til et universitet i Paris og der studerte hun politikk. Etter det kom hun tilbake til Sri Lanka.

 

Velupillai Prabhakaran

<bilde>

Logg inn for å se bildet

 

Prabhakaran ble født i 26. november 1954. han er lederen av Liberation Tigers og Tamil Eelam (LTTE). Han og hans organisasjon blir beregnet som terrorister i USA, Storbritannia, India, Australia og Malaysia. Prabhakarans landsby heter Velvettithurai. En av de opposisjonelle tamilene var Vellupillai Prabhakran. Han kom inn på den politiske arena i 1975, da var han 21 år gammel. Han drepte ordføreren i Jaffna. For første gang ble Organisasjonen LTTE kjent over hele verden. Prabhakran har siden da vært geriljabevegelsens leder. Han organiserte en liten hær som, ti år etter besto av 10 000 geriljasoldater. Målet for LTTE var få en tamilsk stat i det nordlige og østlige deler av landet.

 

I 1983 brøt borgerkrigen ut. Ganske rask tokk LTTE kontroll over nordlige og østlige delen av landet. Byen Jaffna ble til tamilenes hovedstad.

 

<bilde>

Logg inn for å se bildet
 

LTTE tok kontroll over det stedet som er med blått.

 

<bilde>

Logg inn for å se bildet
 

Dette her ble den nye flagget til tigerne (LTTE)

 

Tamiltigrene, LTTE som står for Liberation Tigers of Tamil Eelam. Er den største og mest betydningsfulle tamilske parti i Sri Lanka. Den ble grunnlagt i 1976 som var en organisasjon som ønsket å opprette en tamilsk stat. Den tamilske organisasjons leder er Velupillai Prabhakaran.

 

LTTE har erklært total krig mot de singalesiskdominerte myndighetene på Sri Lanka, selv om LTTE omtales som en geriljabevegelse er det i realiteten en tilnærmet arme. LTTE har også brukt terroristmetoder som selvmordsbombing (BLACK TIGERS). Men de har hele tiden drevet en konvensjonell krigføring.

 

LTTE regnes som terrororganisasjon av flere land, som Amerikas forente stater, Storbritannia, India, Australia og Malaysia. LTTE deltar i fredssamtaler, og de støter også et politisk parti som heter Thamizarasuk Katchi, som fikk omtrent 90 % av stemmene i den nordlige delen av landet i siste parlamentsvalg.

 

India kommer inn i krigen

I de første årene etter grunnleggelsen av Tamiltigrene var det mye sympati hos den indiske regjeringen, og spesielt i landsbyen Tamil Nadu, hvor de støtta tamilenes kamp mot den singalesiske majoritetens diskriminering. India ga penger til LTTE og opplærte tamilske væpnede grupper i begynnelsen. Den tias president var MGR som hjalp tamilerne.

<bilde>

Logg inn for å se bildet

her er MGR og Prabhakaran

 

29. juli 1987 ble den indo - srilankiske fredsavtale undertegnet. Den avtalen innebarte mer krav for de tamilske. For eksempel som å sammenslå av de nordlige og østlige provinser dersom dette fikk støtte fra folkeavstemmingen og at tamilske språket skulle bli offisielt språk. India på sin side forpliktet seg til å gjenopprette orden i nordøst med en fredsbevarende styrke IPKF, og å slutte å støtte tamilske separatistbevegelser. Flere væpnede grupper aksepterte etter noe innledende nøling å gi fra seg sin våpen til IPKF.

 

Etter hvert begynte den indiske styrkene å møte motstand fra alle sider. Den Sri lankiske regjeringen fryktet for et stort opprør mellom menneskene som bodde i Sri Lanka. Derfor bestemte regjeringen å forhandle hemmelig med Tamiltigerne. Nå som det er indo - srilankiske våpenhvile, var det allikevel noen små krangel mellom Tigrene og IPKF. Det ble også rapportert at Sri lankiske regjering ga i enkelte tilfeller våpen til tamilske grupper for å presse ut IPKF. Da tapstallene steg for India trakk India sine styrker ut av landet, da var 1200 soldater drept og 2500 soldater alvorlig såret.

 

Tamiltigerne fikk dermed total kontroll over det nordøstlige Sri Lanka. I 1990 ble lederen av EPRLF drept i Chennai i India. Etter dette drapet har den Indiske myndigheter innført en hardere linje mot LTTE - medlemmer på indisk territorium. Støtten fra India ble enda mer mindre i 1991, da den tidligere indiske statsministeren Rajiv Gandhi ble myrdet, av en kvinnelig selvmordsbomber fra Tamiltigerne.

 

Bare seks uker etter indiske troppene var ute av Sri Lanka, begynte kampen mellom regjeringen og LTTE igjen.

 

Det har blitt ca 50 000 drepte og flere hundre tusen mennesker har flyktet til utlandet, eller fordrevet som flyktninger i sitt eget land. Likevel fortsetter konflikten. Regjeringen er ikke villige til å gi slipp på en tredel av landet, og LTTE vil ikke gi seg med og skaffe sin egen stat i landet.

 

Siden 2001 har det vært våpenhvile. Tigerne har gitt sinn tegn til at de er villige til å fire på kravet om en selvstendig stat.

 

22. februar 2002 ble SLMM (Sri Lanka Monitoring Mission) opprettet et internasjonalt overvåkingsorgan for våpenhvile. Norge er et av de landene som har deltatt i våpenhvile med tidligere stortingspolitikeren Eirik Solheim som representant. Norge har for det meste hatt sympati fra begge sider i konflikten, men singalesiske nasjonalister har nå for tiden uttrykt sterkt misnøye mot Norges deltagelse, blant annen og brenne flagget til Norge foran ambassaden i Colombo.

 

Det har også kommet en beskyldning fra regjeringen at Tigerne bruker våpenhvile til å bygge opp sine styrker.

 

 

Kilder

 

Til Sri – Lanka delen

Nr 1 http://no.wikipedia.org/wiki/LTTE

 

Nr. 2 http://no.wikipedia.org/wiki/Sri_Lanka

 

Nr 3 http://www.caplex.net/Web/ArticleView.aspx?id=9333481

 

Nr 4 http://www.nupi.no/IPS/filestore/hhd9625.htm

 

Nr 5 http://www.plan-norway.org/wherewework/asia/srilanka/ [i]

 

Nr 6 http://www.priu.gov.lk/execpres/cbk.html

 


 

<bilde>

Logg inn for å se bildet


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Meg
22.04.2008 20:35

Bra!
27
anbefalinger
LTTE er ikke terrorister!! De kjemper for å få en tredel av landet. En tredel av landet som de egentlig har rett til å ta alt av. Er det så vanskelig for den singalesiske regjeringen å gi fra seg en TREDEL???? Tamilene kom først til Sri Lanka, hørt at tamil er et av verdens eldste språk??? Hvordan kan man si at singaleserne kom først til Sri lanka ved å høre på historien om Jenta og løven?? Det var en gang en konge som hadde en datter. Dattera ble sammen med en løve og sammen fikk de barn???? LOL sier jeg bare....og siden det var en løve jenta fikk barn md heter etterkommerne "singalesere" singam betyr løve elr no...Tamilene har en mye bedre historie å komme med. Og den er ikke diktet opp, og dattera til kongen får ikke barn med en løve. Det finnes bevis...Tamilene levde fredelig inntil singaleserne tok fra dem all rettighet. Så man kan bare si at singaleserne er grunnen til krigen. BASTA!!!

Kritikern fra Aftenposten... bør høre på det jeg har å si...
25.05.2007 14:52

Bra!
16
anbefalinger
hei... du kunne kanskje vinkle dette slik at vi får vite mer om ditt synspunkt i konflikten, drøfte hvorfor du eventuelt støtter denne parten og fortelle mer om Norge som en fredsmegler, har Norge egentlig utrettet noe i det hehe tatt? Kan man sette spørsmålstegn ved det at LTTE er terrorister? Jeg mener, regjeringen driver jo med statsterrrorisme, dette kunne du kanskje ha nevnt... ellers var dette en passe bra oversikt

KjY
16.04.2008 10:14

Bra!
14
anbefalinger
Hva mener du med at LTTE er terrorist organisasjon, har du hørt singalesernes historie '' det bodde en konge, han hadde en datter, dattera ble kidnappet av en løve, så fikk de barn sammen og barna giftet seg med hverandre'' er dette en historie som man kan tro på eller, Sri Lankas regjering gjør en stor tabbe med å støtte singaleserne, tamilere kom først til Sri Lanka. dermed Basta!!!

en tamilsk jente
12.11.2008 19:54

Bra!
11
anbefalinger
vet dere hva de singaleserne har en bok om dette der sier de at en jente og en løve gifta seg og de fikk to barn som gifta seg og de barna fikk seksten tvillinger på rad er det mulig ?

Meg
03.07.2008 16:59

Bra!
10
anbefalinger
Til "Meg selv":
tror u tamilere opplever denne tragiske skjebnen pga LTTE OG Prabakaran?..Tvert imot..dt r LTTE og Prabakaran som prøver å hjelpe tamilere ut av denne tragiske skjebnen. Skal den Sri lankiske regjeringen liksom hjelpe tamilere??..høres dt seriøst ut??..i så fall, hvordan skal de gjøre dt??..ved å drepe dem??..de stenger veiene som går til Nord-øst sri lanka, så tamilere ikke skal få mat..r dt en måte å redde dm på??..Åpne øynene dine og se litt på nyheter og d som skjer rundt dg..kanskje du skjønner hva som skjer i Sri Lanka da..

Til KjY:
"Meg selv" har ikke skrevet noe her før så jg skjønner ik helt hva du mener.....Jeg er "Meg"..og "Meg selv" r en annen...

Andersen
18.04.2008 11:19

Bra!
9
anbefalinger
LTTE er ikke en terrorist, de er en del av tamilsk folk.. Staten som behandler tamilsk folke dårlig..Tamilsk språk som kommet 2000år f.kr. Sri Lanka er Opprinlig tamilsk land..dere singalesere kommet fra løve og fra annet land...lær deg litt gamelt historie om SriLanka...

Meg
10.09.2008 21:06

Bra!
9
anbefalinger
Ja vel?..og det r ikke regjeringen?..folk drikker ikke andres blod fordi de ikke har noe bedre å gjøre. Er det så vanskelig å gi menneskene i landet like rettigheter som alle mennesker egentlig har krav på?..Hvorfor skal noen ha flere rettigheter enn de andre? Burde ikke være skille mellom singalesere og tamilere..

hjelp tamilerne
26.01.2009 16:12

Bra!
9
anbefalinger
er det ikke slik at vi bor i en rettferdig verden og at alle skal bli behandlet likt? men slikt er det jo ikke. tamilerne blir undertrykket og misbrukt av singhaleserne. hvorfor er det ingen som bryr seg om det? er tamilerne mindre vært enn alle de andre her på jorda? dessuten så dreper LTTE bare de militære, mens den singhalesiske regjeringen dreper de sivile. hva har de uskyldige menneskene gjort? hvis dere har fulgt med i nyhetene vet dere at den singalesiske regjeringen tar av klærne til de døde folka og legger dem ut på nettet. mens tamiltigrene har sendt noen av de singhalesiske folka til sykehuset. utifra dette her tror jeg nok dere vil forstå forskjellen mellom tamilerne og singhaleserne. jeg er ganske så enig med det som var tidligere nevnt om at tamilerne fortjener en del av Sri Lanka, når vi egentlig er eieren til hele landet.
btw historien til singaleserne er bare så latterlig. ler hver gang jeg hører om den.

Meg selv
24.02.2008 03:12

Bra!
8
anbefalinger
LTTE er en terrorist organisasjon. Basta.!!!
Tamilenes tragiske skjebne er pga LTTE terrorister og Sri Lankiske regjeringen må redde Tamiler i Nord-øst fra Prabakaran og LTTE. Det er det som er realitetene.

Bjørn Johansen
23.05.2007 21:36

Bra!
7
anbefalinger
Likte dette veldig, men du kunne utdypet deg mer om språket.

anonym
01.11.2007 16:46

Bra!
7
anbefalinger
Jeg synes det var bra at dere skrev om LTTE, men dere hadde noen feil om de. Jeg vet om dem litt mer enn dere fordi jeg er en tamiler.

Buddha
06.05.2008 19:57

Bra!
7
anbefalinger
Jeg er heeeeelt enig md "Meg" og "Kritikern fra Aftenposten... bør høre på det jeg har å si...
"

Meg
22.11.2008 12:29

Bra!
7
anbefalinger
Ja, og dette er historien de kan komme med for å si at de eier landet...er dt mulig å tro på noe sånt??

Rosten Skole
19.01.2009 08:59

Bra!
7
anbefalinger
Du skulle fortalt litt om selve borgerkrigen i landet!

Meg
12.02.2009 19:11

Bra!
7
anbefalinger
Det burde ha vært en rettferig verden, men det er det ikke Sad :-\( Ofte er hører verden på det regjeringen elr majoriteten i et land sier. Og da blir minoriteten i landet behandlet som tamileere blir. Ja, det finnes regler i krig. Man skal ikke drepe sivile. Men på Sri Lanka følger man ingen lover. Her er det om å uttrydde tamilene. Det merkelige er at mediene ikke intreserer seg i denne 61 år lange krgen. Er det kke på tide å gjøre noe snart? Ser ikke folk at tamilere ikke får rettigheter? Elr er ikke tamilene mennesker nok til å få rettigheter?

KjY
27.05.2008 19:21

Bra!
6
anbefalinger
men hva mente du her da??

Meg selv
24.02.2008 03:12
Bra!2
anbefalingerLTTE er en terrorist organisasjon. Basta.!!!
Tamilenes tragiske skjebne er pga LTTE terrorister og Sri Lankiske regjeringen må redde Tamiler i Nord-øst fra Prabakaran og LTTE. Det er det som er realitetene. Useriøst? Varsle red.
Jeg kjønner ikke hva du har skrevet før og hva du skriver nå???

daisy
08.09.2008 15:11

Bra!
5
anbefalinger
Eg kan bedre om lande mit fordi eg kom frå sri lanka og levde 30 år eg seier et ord om LTTE og ledren deg er en troller kom og drike menske sin blod

KjY
23.09.2008 19:29

Bra!
5
anbefalinger
Oja jeg blanda "Meg" og "Meg selv"...trodde det var en med samme navn...beklager feilen....

Tamilgirl90
16.03.2009 09:39

Bra!
4
anbefalinger
Alt er så urettferdig! Vi tamilere er også mennesker og vil ha samme rettighetene som alle andre, er virkelig feil av oss å kjempe? nei..hvorfor skal det være feil når Sri Lanka er Tamilenes stat?!?!?
Vi tamilere er stolte vi er så takknemlige for LTTE og ikke minst de som har ofret sitt liv for at de fremtidige generasjonen skal beholde vår tilhørighet og rettighet og ha vår egen stat! Bare tenk, hver tamilere som ofrer sitt liv ønsker å ikke skade de uskyldige menneskene og barn, men hvorfor tenker ikke singalerene slikt? Vi Tamilere har nok ressurser til å ta igjen for alt singaleserene har gjort mot folket vårt, men vi er medmenneskelige og tenker ikke bare på oss oss og oss!!! Vi skal ha vår del av landet og vi som er den framtidige generasjonen skal stå på og bruke våre kunnskaper og gi all støtten som trengs!! Smile :-\)

Antropolog
23.04.2009 18:51

Bra!
4
anbefalinger
Sinhalsernes historie er ikke latterlig, men imponerende. Det som er latterlig er at noen ikke skjønner at ting er skrevet ned som en fortelling. Alt som står i Mahavamse er i bevist ved arkeologiske funn og i forhold til andre ting som skjedde i India og Asia på den tiden. Til og med deres egen tamilske historier, bla historien om Elara som nevnes her og deres Eelam er kalt etter, er bare nevnt i Mahavamse.

Tamiler må bare lære at dere ikke er en majoritet. Hvis dere vil være så tamil kan dere da gjøre det i Tamil Nadu? En annen ting som forundre meg er at hvorfor drar dere helt til Norge fordi dere blir diskriminert på sri lanka? Tamil Nadu er tross alt nærmest.

MVH
En antropolog og historiker.

Ikke viktig
24.04.2009 14:36

Bra!
3
anbefalinger
Hei!
Jeg syntes denne oppgaven var kjempe bra. Den gav meg masse fakta og jeg har lært en god del om Sri Lanka.Det som var så bra av at jeg øager en powerponit presangtasjon om Sri Lanka som lekse og da hjalp du meg veldig mye!! Jeg trengte å vite om kjente personer.
Takk for hjelpen+ ensykt bra presangtasjon.

MHV en som er takknemlig.

Tamil
22.09.2010 19:03

Bra!
2
anbefalinger
Fakta: Srilanka, India og pakistan var et land. Etter kvart bagynte Sri Lanka å flytte på seg til der øya ligger nå, så tamilerne har bodd i India og Sri lanka i mage mange år hundrer. Etter kvart, så kom singalesere eller invandrere fra den øvre delen av asia. Derfor har noen av dere singalerere sånne kjipper øyner. Etter det har mange europeiske land kommet og styrt Sri anka og til slutt gitt øya til singaleserne som var majoritet. Men det vil ikke si at tamilene ikke har rett til sin del av avlandet. Fordi det har de rett til å kreve siden de kom til landet først. Det dere singalesere mener er nesten som at: hvis det blir flere utlendinger enn nordmenn i norge, så har vi lov til å undertrykke og mishandle nordmennene, fordi de er minoritet. Er dette dere nordmenn kaller rettferdighet???

tamiljenta
12.01.2010 15:15

Bra!
1
anbefalinger
til ANTROPOLOG . Hvorfor skal vi tamilere dra til tamilnadu når srilanka er VÅRT land?!

til HELLO . ris og kurry egentlig  Razz :-P om nasjonal klær er sari og shalwar  Smile :-\)

Prince
10.06.2010 21:24

Bra!
1
anbefalinger
til " Meg selv" LTTE er ingen terrorist gruppe... du er tragisk!!! LTTE støtter tamilere om å få en liten del av landet, og ikke minst å ikke bli undertrykt av mennesker som stammer fra løver,haha må jeg si...!!! Meg selv, snakk realistisk før du skal legge et innlegg!!!


Norsk
15.03.2012 22:01

Bra!
1
anbefalinger
Hva dere lyver!! Singalesere er verdens snilleste folk!! Dere tamilere ble riktig nok engelskmennenes arbeidere og i den forbindelse hentet fra India til Sri lanka, men singalesere var der lenge før dere!! Grunn til at tamilere ble hentet fra India til Sri lanka var at singalesere nektet å jobbe for engelskmenn i sitt et land!! En annen del av historien er også at singalesere vare så snille at de lot tamiler være igjen da engelskmennene forlot landet!!Lære dere litt historie før dere snakker så høyt!! Tamiler har drept minst like mange singalesere som singalesere har drept tamiler!! Husk at det alltid er to sider av en sak!! Fokuser heller på at det er fred i landet og at ting går fremover! Takk for meg

tamilvssingaleser
04.02.2013 10:59

Bra!
1
anbefalinger
Hei, er det noen som kan fortelle meg i grove trekk (kort) hva konflikten i Sri Lanka EGENTLIG er om?? at de kjemper om hvem sitt land det er... osv...

en smart lanker
24.01.2015 21:22

Bra!
1
anbefalinger
Tamilere kom føest. Det har blitt funnet mange arkeologiske funn
Og tamilsk er er mye eldre språk enn singalesisk. Singalesisk er en
Blanding av pali og tamilsk. Historien om at en løve og et menneske
Får barn er umulig og mye av det som står i mahavamsam er feil
Og ble skrevet av mahanamadevar som skrev alt dette så singalesere
Idag skal tro at dw kom først
De arkeologiske funnene sier at tamilere hadd bodd i landet mye før
Singaleserne. Også fordi tamilnadu ikke er så langt unna tamil eelam så
Er det en mye større sjanse for at tamilere alltid har bodd der siden
Sri lanka var en del av india (nærmest tamilnadu)

Hello
03.06.2009 16:58

Bra!
0
anbefalinger
Hva er Nasjonal maten i Sri Lanka. Og Nasjonal klær?

mayoo
08.03.2010 14:06

Bra!
0
anbefalinger
du tamiljente! srilanka er ikke vårt land, det er faktisk tamieelam som er vårt land Very Happy :-D vi er tamilere IKKE singalesere!

Anonym
24.03.2010 19:36

Bra!
0
anbefalinger
Mhm, ordet "Sri Lanka" kommer av singalam.. Tamil Eelam er vårt land!!  Idea \(I\)  Very Happy :-D

tamiljenta
19.04.2010 13:18

Bra!
0
anbefalinger
eg meinte TAMILEELAM er vårt land dåå  Very Happy :-D !

Men ja, oss tamilere kom til "srilanka" fust  Wink ;-\) !

TamilGirl
30.04.2010 09:17

Bra!
0
anbefalinger
Tamileelam tilhører oss, synd at ikke alle forstår det! Det kommer en tid der folk vil skjønne dette !

Mike
30.04.2010 22:27

Bra!
0
anbefalinger
Tamilsk er en av verdens eldste språk og de bosatte seg lenge før singaleserne

Tamiljente
01.06.2010 17:34

Bra!
0
anbefalinger
Hvis dere tenker sånn Sri - lanka ble til en øy for mang hundre år siden på grunn av tsunami, og det tilhørte på måte India før. Hvis dere plassere Sri - lanka ved Tamil nadu så kan dere se at tamilske har bodd i sri lanka fordi det fortsatt bor veldig mange tamilere i tamil nadu(India) Og singalesere er buddhister og buddister er jo opprinnelig fra nord india. Og dere kan jo se her at tamilere kanskje kom før singalesere


24.09.2010 10:15

Bra!
0
anbefalinger
Jeg syns det er bra  Smile :-\)

riktig
02.04.2011 16:23

Bra!
0
anbefalinger
hvis LTTE er terorister da er alle som kjemper for frihet terorister om det er taliban eller norske bredskap under andre verden krig

riktig
02.04.2011 16:25

Bra!
0
anbefalinger
men hvis samene og nordmenn fra sør begynner og slåss for egen stat så er det også ett unaturlig eller som sagt skittent politikk takk for meg

Norsk
15.03.2012 22:24

Bra!
0
anbefalinger
oii..jeg så ikke at det var to meg der, jeg er enig med meg selv!!!

christiane
25.04.2012 13:22

Bra!
0
anbefalinger
jeg er halvt singalesisk ((:


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.029 sec - 1 pageviews