Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mørning av kjøtt

Mørning av kjøtt

En ferdig rapport om hvordan man kan mørne kjøtt ved hjelp av forskjellige frukter. Rapporten ble godkjent på almenn påbygging.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.11.2005

Hensikt:

Det var å finne ut hvordan man kan mørne vanlig biffkjøtt ved hjelp av å legge biter av forskjellige frukter sammen med biter med kjøtt.

 

<bilde>

 

Utstyr:

  • Petriskåler
  • Kjøtt  
  • Fersk ananas
  • Hermetisk ananas
  • Kiwi
  • Appelsin
  • Kniv                   

Fremgangsmåte:

Først fikk vi utdelt litt kjøtt og en bit fra hver av de fire forskjellige fruktene. Så la vi en liten bit med kjøtt oppi fem petriskåler. Deretter tok vi fire biter med frukt, en fra hver, å la over kjøttet i fire av de fem petriskålene. Den ene skålen skulle det bare ligge rent kjøtt oppi. Etter alt dette var gjort satte vi petriskålene i kjøleskapet og lot dem stå der i en uke. Vi tittet litt på dem etter fire dager også. Så en uke etter tok vi dem opp for å se hva som hadde skjedd med kjøttet. Når vi skulle sjekke hvor mørt kjøttet var blitt brukte vi noen pinner og en skalpell for å skjære litt i kjøttet.

 

Resultat:

 

Rent kjøtt: I petriskålen med bare kjøtt hadde det nesten ikke skjedd noen ting med kjøttet. Det så og kjentes nesten helt likt ut som når vi la det oppi.

 

Fersk ananas: Her hadde det skjedd mye mer enn i skålen med bare kjøtt. Kjøttet som lå under/sammen med den ferske ananasen var begynt å bli oppløst og fibrene hang ikke så godt sammen. Her hadde fordøyelses enzymene startet nedbrytningen.

 

Hermetisk ananas: Da vi åpnet lokket på petriskålen med hermetisk ananas så vi raskt at det hadde skjedd veldig lite med kjøttet. Vi stakk og skjærte litt i kjøttet og det kjentes nesten ut som det kjøttet som hadde ligget alene. Vi så at noe hadde skjedd men ikke mye.

 

Kiwi: Denne frukten hadde nedbrutt kjøttet så kraftig at kjøttet var begynt å bli borte og resten var helt oppløst.

 

Appelsin: Appelsinen hadde nedbrutt kjøtt litt men ikke veldig mye. Mye mindre enn fersk ananas og kiwi men mer enn rent kjøtt og hermetisk ananas.

 

Konklusjon:

Det vi lærte av dette forsøket var i hovedsak at frukt inneholder fordøyelses enzymer som bryter ned fibrene i kjøtt. Kjøtt er muskelfibre og enzymene gjør om disse fibrene som består av proteiner til aminosyrer (proteaser) Vi så at det var forskjell på hvor mye fordøyelses enzymer de forskjellige fruktene inneholdt, men i hvert fall kiwi, appelsin og fersk ananas innehold nok enzymer slik at vi så tydelig forskjell på kjøttet etter en uke sammen med fruktene.

 

Som vi så på kjøttet som hadde ligget sammen med hermetisk ananas, så hadde det skjedd veldig lite. Grunnen til dette er at hermetisk ananas og annen hermetisk frukt blir varmet opp før det blir lagt i en hermetikkboks. Det som skjer når ananasen blir varmet opp er at de aktive setene ødelegges og fordøyelses enzymene blir borte. Derfor hadde det nesten ikke skjedd noen ting med dette kjøttet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil