Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ionebinding, kovalentbinding og ledningsevne for elektrolytter

Ionebinding, kovalentbinding og ledningsevne for elektrolytter

Rapport fra labøvelse i kjemi.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.11.2005


1. Grunnlag/Prinsipp:

Ionebindinger er bygd opp av ioner med motsatt ladning. Stoffer som består av ionebindinger, vil derfor i en løsning lede elektrisk strøm fordi ionene i disse stoffene blir frigjort og kan derfor lede strømmen gjennom løsningen. Det er stor forskjell på elektrolytter ( en elektrolytt er en væske som leder strøm). Vi har savke og sterke. Dette ser på hvor godt lampen lyser.

 

2. Utstyr:

Begerglass

2 stk. karbonelektroder

3 stk. Kabler

Batteri

Lampe

Kjemikalier: Destillert vann, springvann, 0.1 M sukker(C H O),

0.1 M NaCl, 0,1 M Hcl, 0,1 M H SO , 0,1 M CH COOH, 0,1 M NaOH

0,1 M NH

 

3. Utførelse:

Vi startet med å koble sammen alt utstyret vi skulle bruke. Koblet en ledning mellom batteriet og lampen, en mellom den ene karbonelektroden og lampen, og det samme fra batteriet til den andre karbonelektroden. Se tegning under. Karbonelektrodene satte vi ned i et begerglass sammen med de forskjellige væskene. Resultatet fra målingen førte vi inn i et skjema. Der skrev vi om det lyste eller ikke, Registrerte forandringer, om det var ioner og om det var molekyler. Vi skrev 0 hvis det ikke var noe av det vi så etter.


 

4. Målinger:

     Løsning

 Lampen lyser

        Ioner

  Molekyler

RegistrerteForandringer

Destillert vann

      Ikke

         0

         +

           0

Springvann

     Ikke

       0   

        + 

            0

0,1 M sukker

      Ikke

        0      

         +

             0

0,1 M NaCl

     Svakt

         +

         0

         Gass

0,1 M Hcl

     Godt

         +

         0

         Gass

0,1 M H SO

     Svakt

         +

         0

         Gass

0,1 M CH COOH

     Ikke

       +

         0

             0

0,1 M NaOH

     Godt

         +

         0

         Gass

0,1 M NH

     Ikke

         +

        +

             0

 

5. Konklusjon:

Stoffer med ionebindinger og syrer kan brukes til å føre strøm. De kalles elektrolytter. Noen elektrolytter var bedre strømførere en andre, enten ved at det var flere ioner eller at syren er sterkere. Kovalente bindinger fører ikke strøm fordi det ikke finnes noen ioner tilstede. Vi kan med et enkelt ledningsevneapparat finne ut om om stoffer er bygd opp av ionebindinger eller kovalentebindinger.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil