Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hygroskopitet

Hygroskopitet

Rapport fra labøvelse i kjemi GK.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.11.2005


1. Grunnlag/Prinsipp:

Noen faste stoffer tar til seg fuktighet fra luften. Derfor er det viktig å bruke eksikator for at stoffene ikke sla trekke til seg fuktigheten som finnes i luften rundt oss.

 

2. Utstyr:

Urglass

Veieskip

Eksikator

MgCl ' 6 H O

Vekt

 

3. Utførelse:

Først veide vi opp ca 1 gram av det faste stoffet MgCl ' H O. Vi gjorde dette to ganger fordi vi måtte ha et urglass som skulle stå på benken og et som skulle stå i tørkeskapet på 110 grader. Før vi satte urglassene der de skulle være veide vi både urglasset og stoffet på begge stedene før vi satte de der de skulle være. Så satte vi det ene urglasset på benken og det andre i tørkeskapet en halv time og så i eksikator i fem minutter for avkjøling og for at det ikke skulle komme luftfuktighet til.

 

Så registrerte vi om vekten øket eller minket i de forskjellige glassene. Vi gjenntok målingen 3 ganger. Så trakk vi fra glassets opprinnelige vekt hver gang vi målte for å finne ut hva stoffets vekt var.


 

4. Målinger:

Ved første målig veide stoff nr 1. 1,020 g og stoff nr 2. 1,024 g

Ved førte måling veide glass nr 1. 9.582 g og glass nr 2. 10,449 g 

 

Stoffprøve 1 (tørkeskap)              Stoffprøve 2 (benk)

1 måling                   10,582 g                                        11,451 g

                                   1,002 g                                          1,002g

 

2 måling                   10,572 g                                        11,457 g

                                   1,010 g                                          1,008 g

 

3 måling                   10,521 g                                        11,460 g

                                   0,939 g                                          1,011 g 

 

5. Konklusjon:

Noen faste stoffer tar lett opp fuktighet fra luften. Forsøket viser klart at stoffet på benken øker i vekt på grunn av at den tar til seg luftfuktighet og at stoffprøven i tørkeskapet minker i vekt på grunn av at fuktigheten i stoffet blir fordampet eller tørket.

 

6. Feilkilder:

Det kan selfølgelig ha godt litt unøyaktig for seg på forskjellige måter. Med det mener jeg at det kan ha blitt litt unøyaktig veid og at stoffene kan ha blitt tilført påkjenning fra omgivelsene. Et eksempel på det er stoffprøven veltet en gang og stoffet ble løftet tilbake igjen i glasset.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil