Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kjemisk forandring

Kjemisk forandring

Rapport fra labøvelse i kjemi.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.11.2005

1. Grunnlag/Prinsipp:

Vi skulle påvise at ved en kjemisk forandring får ikke stoffet tilbake sin opprinnelige form når den ytre påvirkningen blir fjernet.

 

2. Utstyr:

Magnesiumbånd

Gassbrenner

Digeltang

Vernebriller

 

3. Utførelse:

Først fant vi fram alt utstyret og så tente vi på gassbrenneren. Så holdt vi magnesiunbåndet med digeltangen slik at magnesium båndet ble antent av gassbrenneren. Vi lot magnesium båndet brenne, mens vi observerte hva som skjedde.

 

4.a Målinger:

Vi så at magnesiumbåndet gav fra seg et veldig sterkt hvitt lys. Vi så også at magnesiumbåndet hadde blitt til hvit pulver.

 

4.b Utregninger:

2Mg           +             O2               =           2MgO

(Magnesium)              (Oksygen)              (Magnesiumoksid)

 

5. Konklusjon:

En kjemisk forandring vil, i motsetning til en fysisk forandring, endre selve oppbygningen av stoffet. Ved en kjemisk forandring dannes det ofte nye stoffer. Magnesiumbåndet reagerer med oksygenet i luften og det dannes et nytt stoff, magnesiumoksid.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil